Competencias históricas y narrativas europeas/nacionales en los libros de texto

  1. Gómez Carrasco, Cosme Jesús 1
  2. Vivas Moreno, Verónica 1
  3. Miralles Martínez, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Murcia, Murcia, España
Journal:
Cadernos de Pesquisa

ISSN: 0100-1574 1980-5314

Year of publication: 2019

Volume: 49

Issue: 172

Pages: 210-234

Type: Article

DOI: 10.1590/198053145406 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cadernos de Pesquisa

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this paper is to analyze the changes and survivals in the proposal of national/European historical narrative and competences in the textbooks of Secondary Education. For this, six books of two different Spanish laws have been chosen, and a specific content: the Early Modern Age. A mixed research approach has been used, combining quantitative and qualitative techniques. The sample consists in a total of 1300 activities. The results indicate that the textbooks have improved in the type of activities and in the cognitive level required, but continue to dominate the contents of concepts, facts and concrete data. On the other hand, there is a change in the proposed narrative, in which knowledge of a cultural and artistic nature clearly dominates, and in which the main lines of the national narrative have been framed in a mainly European context.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ JUNCO, José. Dioses útiles: naciones y nacionalismos. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016.
  • ANDERSON, Lorin W; KRATHWOHL, David R. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revisión of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Nueva York: Longman, 2001.
  • BAQUÈS, Marie-Christine. L’évolution des manuels d’histoire du lycée: des années 1960 aux manuels actuels. Histoire de l´Education, v. 114, p. 121-149, mai 2007.
  • BARTON, Keith. Research on Students. Ideas about History. In: LEVSTIK, L.; TYSON, C. (ed.). Handbook of research in social studies education. New York: Routledge, 2008, p. 239-258.
  • CAJANI, Luigi. Italian history textbooks on the brink of the twenty-first century. In: NICHOLLS, Jason. School history textbooks across cultures: International debates and perspectives. Oxford: Symposium books, 2006, p. 27-41.
  • CARRETERO, Mario; VAN ALPHEN, Floor. Do master narratives change among high school students?: a characterization of how national history is represented. Cognition and Instruction, v. 32, n. 3, p. 290-312, July 2014. DOI: 10.1080/07370008.2014.919298
  • CERTEAU, Michel. L´escriture de l´histoire. Paris: Garamond, 1975.
  • CHARTIER, Roger. La historia o la lectura del tiempo. Madrid: Gedisa, 2007.
  • DOMÍNGUEZ, Jesús. Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Barcelona: Graó, 2015.
  • ESTIVALÈZES, Mireille. Teaching about Islam in the history curriculum and in textbooks in France. Journal of Educational Media, Memory, and Society, v. 7, n. 3, p. 45-60, Apr. 2011.
  • FEVBRE, Lucien. Combates por la historia. Barcelona: Ariel, 1982.
  • FOSTER, Stuart. Dominant tradition in international textbooks research and revision. Educational Inquiry, v. 2, n. 1, p. 5-20, Mar. 2011.
  • FOSTER, Stuart; CRAWFORD, Keith. What shall we tell the children? international perspectives on school history textbooks. Greenwich, CT: Information Age Publishing, 2006.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús. Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2º de ESO. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, v. 29, n. 1, p. 131-158, 2014.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; CHAPMAN, Arthur. Pensamiento histórico y evaluación de competencias en el currículum inglés y español: un estudio comparativo. Actas del VII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano Santiago de Compostela: USC, p. 433-445, 2016.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; CHAPMAN, Arthur. Enfoques historiográficos y representaciones sociales en los libros de texto. Un estudio comparativo, España-Francia-Inglaterra. Historia y Memoria de la Educación, v. 6, p. 319-361, 2017.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; CÓZAR, Ramón; MIRALLES, Pedro. La enseñanza de la historia y el análisis de libros de texto: construcción de identidades y desarrollo de competencias. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, v. 29, n. 1, p. 1-25, 2014.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; MIRALLES, Pedro. ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, v. 52, p. 52-68, 2015.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; MIRALLES, Pedro. Devéloppement et évaluation des compétences historiques dans les manuales scolaires. Une étude comparative France-Spagne. Spirale. Revue de Recherches en Éducation, v. 68, p. 55-66, 2016.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; MOLINA, Sebastián. Narrativas nacionales y pensamiento histórico en los libros de texto de educación secundaria de España y Francia: análisis a partir del tratamiento de los contenidos de la Edad Moderna. Vínculos de Historia, v. 6, p. 206-229, 2017.
  • GÓMEZ, Cosme Jesús; RODRÍGUEZ, Raimundo Antonio; MIRETE, Ana Belén. Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas: una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, v. 29, n. 1, p. 237-250, 2018.
  • HÖPKEN, Wolfgang. ÖlinsFeuer: Schulbücher, ethnische Stereotypenund Gewalt in Südosteuropa/Oilon Fire? Textbooks, Ethnic, Stereotypes and Violence in South-Eastern Europe. Hannover: Hahnsche Buchhandlung, 1996.
  • KERLINGER, Fred N. Investigación del comportamiento: métodos de investigación en ciencias sociales. México: McGraw-Hill, 2002.
  • LE ROY, Emmanuel. Montaillou, village occitan de 1294 à 1324. Paris: Gallimard, 1975.
  • LEE, Peter. Putting principles intro practice: understanding history. In: DONOVAN, M.; BRANSFORD, John. How students learn: history in the classroom.Washington: National Academies Press, 2005. p. 31-77.
  • LÓPEZ FACAL, Ramón. Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío y asociados: la historia enseñada, v. 14, n. p. 9-13, 2010.
  • LÓPEZ FACAL, Ramón. Competencias y enseñanza de las ciencias sociales. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, v. 74, p. 5-8, 2013.
  • LÓPEZ FACAL, Ramón. La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, v. 94, n. 2, p. 273-285, 2014.
  • MARTÍNEZ-HITA, María; GÓMEZ, Cosme Jesús. Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra: un estudio comparativo. Revista de Educación, v. 379, p. 145-169, enero/marzo 2018.
  • MARTÍNEZ, Nicolás; VALLS, Rafael; PINEDA, Francisco. El uso del libro de texto de Historia de España en Bachillerato: diez años de estudio, 1993-2003 y dos reformas (LGE-LOGSE). Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, v. 23, p. 3-35, 2009.
  • MIRALLES, Pedro; MOLINA, Sebastián; ORTUÑO, Jorge. El papel de la historiografía en la enseñanza de la historia. Granada: GEU, 2011.
  • PRATS, Joaquín. Combates por la historia en educación. Enseñanza de las Ciencias Sociales – Revista de investigación, v. 15, p. 145-153, 2016.
  • RÜSEN, Jörn. Teoria da história: uma teoria da história como ciencia. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2015.
  • SÁIZ, Jorge. Actividades de libros de texto de Historia, competencias básicas y destrezas cognitivas, una difícil relación: análisis de manuales de 1º y 2º de ESO. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, n. 25, p. 37-64, 2011.
  • SÁIZ, Jorge. Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizaje de los estudiantes. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, v. 27, p. 43-66, 2013.
  • SÁIZ, Jorge. Educación histórica y narrativa nacional. (Tesis doctoral) – Universidad de Valencia, Valencia, 2015.
  • SEIXAS, Peter; MORTON, Tom. The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson Education, 2013.
  • STÖBER, G. From textbook comparison to common textbooks? Changing patterns in international textbook revision. In: KOROSTELINA, K. V.; LÄSSIG, S. (ed.). History education and post-conflict reconciliation: reconsidering joint textbook projects. New York, USA: Routledge, 2013. p. 26-51.
  • TOPOLSKY, Jerzy. La estructura de las narrativas históricas y la enseñanza de la historia. In: CARRETERO, M.; VOSS, J. (comp.). Aprender y pensar la historia. Buenos Aires: Amorrortu, 2004. p. 101-120.
  • VALLS, Rafael. Los estudios sobre manuales escolares de historia y sus nuevas perspectivas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, v. 15, p. 23-36, 2001.
  • VALLS, Rafael. Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: UNED, 2007.
  • VALLS, Rafael. La enseñanza de la historia y textos escolares. Buenos Aires: Zorzal, 2008.
  • VIÑAO, Antonio. La educación en valores y los libros de texto. Ceapa, v. 76, p. 20-22, nov./dic. 2003.
  • ZACHOS, Dimitri Thomas; MICHAILIDOU, Anastasia. “Others” in textbooks: the case of Greek sixth grade’s history textbook. Theory in Action, v. 7, n. 3, July 2014. DOI: 10.3798/tia.1937-0237.14016.