El Modelo de Responsabilidad Personal y Social a través del deporte como propuesta metodológica para la educación en valores en adolescentes

  1. Bernardino J. Sánchez-Alcaraz Martínez 1
  2. Alberto Gómez-Mármol 1
  3. Alfonso Valero Valenzuela 1
  4. Ernesto de la Cruz Sánchez 1
  5. Arturo Díaz Suárez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2016

Volume: 9

Issue: 18

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V9I18.997 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

This paper presents the Personal and Social Responsibility Model, developed by Donald Hellison, as an instrument to improve the education in values and school life through physical education classes and school sports. The methodology, characteristics, distinguishing its five levels that compose it (respect for the others, participation and effort, personal autonomy, help the others and leadership and transferring outside the sport context), structure of intervention sessions (raise of awareness, responsibility in action, group meeting as well as assessment and self-assessment) and guidelines to be followed by the teacher in their interventions are described. In the same way, it provides a full review of the main works that are applied this model, and its characteristics and the main results obtained by the researchers who have applied this Responsibility Model in Spain and abroad.

Bibliographic References

  • Ausín Villaverde, V. y Lezcano Barbero, F. (2014). Programas para la inclusión educativa de alumnado de origen extranjero en España: diseño y validación. Espiral: Cuadernos del profesorado, 7 (13), 31-43.
  • Cangas, A., Gázquez, J., Pérez-Fuentes, M. C., Padilla, D., y Miras, F. (2007). Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de escolares europeos. Psicothema, 19 (1), 114-119.
  • Carranza, M. y Mora, J. M. (2003). Educación física y valores: educando en un mundo complejo. Barcelona: Graó.
  • Cecchini, J. A., González, C., Alonso, C., Barreal, J. M., Fernández, C., García, M., Llaneza, R., y Nuño, P. (2009). Repercusiones del Programa Delfos sobre los niveles de agresividad en el deporte y otros contextos de la vida diaria. Apunts, Educación Física y Deportes, 96, 34-41.
  • Cecchini, J. A., Montero, J., Alonso, A., Izquierdo, M., y Contreras, O. (2007). Effects of Personal and Social Responsibility on fair play in sports and self-control in school-aged youths. European Journal of Sport Science, 7 (4), 203-211.
  • Cecchini, J. A., Montero, J., y Peña. J. V. (2003). Repercusiones del programa de intervención para desarrollar la responsabilidad personal y social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15, 631-637. Cu
  • Cutforth, N. (1997). What’s worth doing: reflections on an after-school program in a Denver Elementary School. Quest, 49, 130-139.
  • Cutforth, N. (2000). Connecting school physical education to the community through service-learning. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 71 (2), 39-45.
  • Cutforth, N. y Parker, M. (1996). Promoting affective development in physical education: The value of journal writing. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 57 (7), 19-23.
  • Cutforth, N. y Pucket, K. M. (1999). An investigation into the organization, challenges, and impact of an urban apprentice teacher program. The Urban Review, 31 (2), 153-172.
  • Debusk, M. y Hellison, D. (1997). Implementing a Physical Educatoin Self-Responsibility Model for Delinquency-Prone Youth. Journal of Teaching in Physical Education, 8, 104-112.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., y Llopis, R. (2010). Implementation of the Personal and Social Responsibity Model to improve self-efficacy during physical education classes for primary school children. International Journal of Psychology and Phychological Therapy, 10 (3), 387-402.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., y Marín, D. (2010). Application of Hellison’s Teaching Personal and Social Responsibility Model in Physical Education to improve self-efficacy for adolescents at risk of dropping-out of school. The Spanish Journal of Psychology, 13 (2), 667-676.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez, C., y Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio “observacional”. Revista de Educación, 341, 373-396.
  • Escartí, A., Pascual, C., y Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Carrión, J. J., y Santiuste, V. (2010). Estudio y análisis de conductas violentas en Educación Secundaria Obligatoria en España. Universitas Psychologica, 9 (2), 371-380.
  • Georgiadis, N. (1990). Does basketball have to be all W’s and L’s? An alternative program at a residential boys’ home. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 61 (6). 42-43.
  • Gutiérrez, M. Escartí, A., y Pascual, C. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoeficacia y responsabilidad personal y social. Psicothema, 23 (1), 13-19.
  • Hellison, D. (1978). Beyond balls and bats: allienated (and other) youth in the gym. Washington DC: AAHPER publications.
  • Hellison, D. (1985). Goal and strategies for teaching physical education. Champaign, IL.: Human Kinetics.
  • Hellison, D. (1995). Teaching responsibility through physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity (2ª ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D., Cutforth, N., Kallusky, J., Martinek, T., Parker, M., y Stiehl, J. (2000). Youth development and physical activity: Linking universities and communities. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D. y Georgiadis, N. (1992). Teaching values through basketball. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 5 (4), 5-8.
  • Hellison, D. y Wright, P. M. (2003). Retention in an urban extended day program: A process-based assessment. Journal of Teaching in Physical Education, 22 (4), 369-381.
  • Jaqueira, A. R., Lavega, P., Lagardera, F., Aráujo, P., y Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32 (2), 15- 32.
  • Jiménez, P. (2000). Modelo de intervención para educar en valores a jóvenes en riesgo a través de la actividad física y el deporte. Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, España.
  • Lifka, B. (1990). Hiding beneath the Stairwell-A dropout prevention program for hispanic youth. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 61 (6), 40-41.
  • López, H. (2004). Padres y alumnos ante el valor de responsabilidad. Educatio Siglo XXI, 22, 187-205.
  • Martinek, T. (1997). Serving underserved youth through physical activity. Quest, 49, 3-7.
  • Martinek, T. & Hellison, D. (1997). Fostering resiliency in underserved youth through physical activity. Quest, 49, 34-49.
  • Martinek, T., McLaughlin, D., y Schilling, T. (1999). Project Effort: Teaching responsibility beyond the gym. Journal of Phyisical Education, Recreation and Dance, 70 (6), 59-65.
  • Martinek, T. y Ruiz, M. (2005). Promoting positive youth development through a values-based sport program. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 1 (1), 1-13.
  • Martinek, T. y Schilling, T. (2003). Developing compassionate leadership in underserved youths. Jorunal of Physical Education, Recreation and Dance, 74 (5), 33-39.
  • Martinek, T., Schilling, T., y Hellison, D. (2006). The development of compassionate and caring leadership among adolescents. Physical Education and Sport Pedagogy, 11 (2), 141-157.
  • Martinek, T., Schilling, T., y Johnson, D. (2001). Transferring personal and social responsibility of underserved youth to the classroom. The Urban Review, 33 (1), 29-45.
  • Pardo, R. (2008). La transmisión de valores a jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Estudio Múltiple de Casos: Getáfe, L’Aquila y Los Ángeles. Tesis Doctoral Europea, Universidad Politécnica de Madrid.
  • Pardo, R. y García-Arjona, N. (2011). El Modelo de Responsabilidad: desarrollo de aspectos psicosociales en jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Revista de Psicología y Educación, 6, 211-222.
  • Pardo, C., Escartí, A., Llopis, R., y Gutiérrez, M. (2011). La percepción del profesorado de educación física sobre los efectos del Programa de Responsabilidad Personal y Social en los estudiantes. Ágora para la educación física y el deporte, 13 (3), 341-361.
  • Ruiz, L. M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L. J., y Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933-958.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Díaz, A., y Valero, A. (2014). Mejora de la convivencia escolar a través de la Educación Física. El Modelo de Responsabilidad Personal y Social. Saarbücken, Deutschland: Editorial Académica Española.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., y De La Cruz, E. (2013). Aplicación de un programa para la mejora de la responsabilidad personal y social en las clases de Educación Física. Motricidad. European Journal of Human Movement, 30, 121-129.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., De La Cruz, E., y Esteban, R. (2012). Influencia del Modelo de Responsabilidad Personal y Social en la Calidad de Vida de los Escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12 (2), 13-18.