Del neorrealismo al neorruralismo. La migración rural a través del análisis comparado de La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967) y Suro (Mikel Gurrea, 2022)

  1. Martínez Puche, Salvador 1
  2. Martínez-Puche, Antonio 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
SERIARTE

ISSN: 2792-8713

Year of publication: 2024

Issue Title: Monográfico: "Sobrepasados por la ruralidad". M.ª Paz Cepedello Moreno (Coord).

Issue: 6

Pages: 206-230

Type: Article

DOI: 10.21071/SERIARTE.V6I.16895 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: SERIARTE

Abstract

Cinematographic fiction functions as an effective epistemological device to interpret and understand a specific time and space that acquires a more symbolic and narrative dimension than a strictly historical and geographical one. The comparative analysis of the films La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967) and Suro (Mikel Gurrea, 2022) offers a diachronic and synchronic perspective on the chronotopic representation of the late Franco migratory flow of «charnegos» and more recently of urbanites and Maghrebs. Both feature films, classified as rural cinema due to its spatial and thematic context, are located in the province of Girona and show, on the one hand, the depopulation of Granada villages in search of job opportunities on the tourist coast of the Costa Brava during developmentalism; and, on the other, the repopulation carried out by Barcelona neo-rurals and foreign day laborers in the interior region of Alt Empordà. The chronotopic qualitative methodology addresses the argumentative and axiological dimension to organize the results into four decisive factors that influence the causes and motivations, as well as the identity consequences, individual or collective, and the xenophobic conflicts caused by these displacements.

Bibliographic References

  • ACOSTA NARANJO, Rufino (2021). «El final del mundo rural. Ciudad y despoblación al comienzo del milenio», en PFEILSTETTER, Richard y ACOSTA NARANJO, Rufino (coords.), Pensar el pensamiento de otros. Escritos en homenaje al profesor Elías Zamora. Sevilla: GICED. Grupo de Investigación Cultura, Ecología y Desarrollo de Pequeños Territorios, pp. 51-66.
  • https://idus.us.es/handle/11441/127840
  • AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017), «Más allá del turismo: La piel quemada (Josep Maria Forn) a través de los estudios de movilidad», en DEL REY-REGUILLO, Antonia (ed.), Viajes de cine. El relato del turismo en el cine hispánico, Valencia: Tirant Humanidades, pp 187-204.
  • ÁLVAREZ SUÁREZ, Inmaculada, «Los surcos del cine neorrealista español». En: https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/febrero_11/28022011_02.htm (fecha de consulta: 15-10-2023).
  • BARLUENGA, Miguel, «El movimiento neorrural: la gran esperanza para detener la despoblación». En: https://www.eldiario.es/aragon/sociedad/movimiento-neorrural-esperanza-detener-despoblacion_1_3267783.html (fecha de consulta: 15-10-2023).
  • BATJÍN, Mijaíl (1989). «Las formas del tiempo y el cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica», en Teoría y crítica de la novela. Madrid: Taurus, pp. 237-409.
  • BAUZÁ, Felio José (2019). «Limitaciones territoriales y ambientales al turismo: capacidad de carga y capacidad de acogida», Revista Internacional de Derecho del Turismo (RIDETUR), nº 3, pp. 31-48.
  • http://dx.doi.org/10.21071/ridetur.v3i.12134
  • BOYLE, Paul y HALFACREE, Keith (eds) (1998), Migration into Rural Areas: Theories and Issues, Chichester, UK: John Wiley & Sons.
  • CALVÁRIO, Rita y OTERO, Iago (2015), «Neorrurales», Ecología Política y Soberanía Local, n.º 49, pp. 71-75.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5171959
  • CAMARERO, Luis (2020). «La inmigración dinamiza la España rural», https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/es/-/la-inmigracion-dinamiza-la-espana-rural
  • CASTELLÓ, Enric (2023). «The resituated rural: exploring narratives beyond the empty Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, 24(4), pp. 529-544, https://doi.org/10.1080/14636204.2023.2272044
  • GÓMEZ GÓMEZ, Agustín (2015), «El cine rural en el siglo XXI, nuevos imaginarios y la adecuación a los nuevos tiempos», (ed.), Secuencias del cine rural español del siglo XX, Málaga: CEDMA Diputación Provincial de Málaga, pp 15-20.
  • GÓMEZ TRUEBA, Teresa (2022), «Desmontando algunos sobreentendidos en torno al neorruralismo y la novela», (ed.), La alargada sombra de Delibes sobre la España vacía. De la novela rural al neorruralismo del siglo XXI, Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, pp. 9-21.
  • HALFACREE, Keith (2001), «Constructing the object: taxonomic practices, ‘counterurbanisation’ and positioning marginal rural settlement”, International Journal of Population Geography, n.º 7, pp. 395-411. https://dx.doi.org/10.1002/ijpg.238
  • LAMPIS, Mirko (2023), «Encrucijadas y bifurcaciones. La ucronía (o alocronía) desde el punto de visa de la semiótica». Impossibilia, Revista Internacional de Estudios Literarios, nº 25, pp. 5-18.
  • https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.26401
  • LÉGER, Danièle y HERVIEU, Bertrand (1979), Le retour à la nature, París: Seuil.
  • MARTÍNEZ-PUCHE, Antonio y MARTÍNEZ PUCHE, Salvador (2020), «Imaginarios del mundo rural. La representación fílmica de la despoblación en España», en ROMERO-SÁNCHEZ, Guadalupe, et al. (eds.), Las ciencias sociales como expresión humana, Valencia: Tirant Humanidades, pp 295-308.
  • MARTÍNEZ-PUCHE, Antonio, MARTÍNEZ PUCHE, Salvador, et al. (2022), «The representation of the rural exodus in Spanish cinema (1900-2020): evolution, causes and territorial consequences», Investigaciones Geográficas, n.º 77, pp. 79-101. https://doi.org/10.14198/INGEO.19337
  • MÉNDEZ, Marlon Javier (2013), «Una tipología de los nuevos habitantes del campo: aportes para el estudio del fenómeno neorrural a partir del caso de Manizales (Colombia)». Revista de Economía e Sociología Rural, Nª 51, PP. 31-48. https://doi.org/10.1590/S0103-20032013000600002
  • MONTEVERDE LOZOYA, José Enrique (1992), El neorrealismo en España: tendencias realistas en el cine español, Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • MORA, Vicente Luis (2018), «Líneas de fuga neorrurales de la literatura española contemporánea», Tropelías, n.º 4, pp. 198-221.
  • http://dx.doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201843071
  • MORELL, Blai, «Drama en el bosque de alcornoques». En: https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a42131792/suro-pelicula-critica/ (fecha de consulta: 15-10-2023).
  • MORIN, Edgar (1973), (1973), «Ciudad de luz y ciudad tentacular», en MORIN, Edgar (Comp.) (1995), Sociología, Madrid: Tecnos, pp. 338-347
  • MORMONT, Marc (2009), «Globalisation et écologisation des campagnes», La Sociologie rurale en qestion, Etudes rurales, n.º 183, pp. 143-160.
  • https://doi.org/10.4000/etudesrurales.8980
  • NOGUÉ, Joan (1988), «El fenómeno neorrural», Agricultura y Sociedad, n.º 47, pp. 145-175.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=82728
  • QUINTANA, Ángel (2017), «La piel quemada y la cuestión de la inmigración interior durante el franquismo», Rasegna Iberistica, n.º 7, pp. 133-145.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8408711
  • RIVERA, María Jesús (2009), «La neorruralidad y sus significados. El caso de Navarra». Revista Internacional de Sociología, nª 67(2), pp. 413-433. https://doi.org/10.3989/RIS.2008.05.11
  • RODRÍGUEZ, Ángel Blas y TRABADA, Xose Elias (1991), «De la ciudad al campo: el fenómeno social neorrealista en España», CEMIC, Política y Sociedad, n.º 9, pp. 73-86.
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=909425
  • RODRÍGUEZ, Juan Carlos (2017), Teoría e historia de la producción ideológica, Madrid: Akal.
  • SALDAÑA, Cristina, «El éxodo al revés: de la ciudad al campo». En: https://elpais.com/masterdeperiodismo/la-estela-de-la-pandemia/2020-08-02/el-exodo-al-reves-de-la-ciudad-al-campo.html (fecha de consulta: 15-10-2023).
  • THIBAUDEAU, Pacale (2020), «Paradojas de un campo desterritorializado en el cine español del siglo XXI», en GARCÍA RAMOS, María Dolores (coord.), Representaciones del mundo rural: del documental agrario a las incursiones del campo en el cine de ficción, Córdoba: UCOPress Editorial Universidad de Córdoba, pp 213-236.
  • VELÁZQUEZ GARCÍA, Sara (2012), «El Neorrealismo italiano. Influencia en el cine español de los años 50», Transfer: revista electrónica sobre traducción e interculturalidad, vol. 7 n.º 1, pp. 160-171.
  • https://raco.cat/index.php/Transfer/article/view/256192
  • WOODS, Michael (2018), «Precarious rural cosmopolitanism: Negotiating globalization, migration and diversity in Irish small towns». Journal of Rural Studies, nº. 64, pp. 164-176. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.03.014