El turismo educativoUn foco de aprendizaje para alumnos y maestros y en beneficio de la atención a la diversidad en la escuela

  1. Díaz Santa María, Yonatan 1
  2. Álvarez Martínez-Iglesias, José María 1
  3. Molina Saorín, Jesús 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2024

Issue Title: Enero - Junio

Issue: 53

Pages: 119-132

Type: Article

DOI: 10.6018/TURISMO.616411 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

Historically, tourism has been related to recreation and sharing leisure moments with friends or family, however –to an increasing extent– ​​multiple types of tourism are distinguished, each with its own characteristics and objectives (cultural, gastronomic, religious or adventure, etc.). Particularly, this study reviewing the specialized literature presents a brief overview in which the relevance that tourism has for the development of teaching and learning processes is presented, and – specifically – with the fact that its implementation represents the improvement. so that all students can see their individual needs met, as well as (and as the core basis of this work) it benefits all children with low functional performance who are still in the classrooms without being able to fully participate in the proposed activities. In this way, it is concluded that educational tourism has not only grown in recent years, facilitating the work of teachers in the daily improvement of their practice towards attention to the functional diversity of the student, but also favors compliance with regulations. of an international nature such as the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN, 2006) and national education legislation.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ, J.M., DÍAZ, Y. y MOLINA, J. (2021): El código Cuomo. Las fábulas de María: una niña a la que no le gusta la escuela. Madrid, Dykinson.
  • ÁLVAREZ, J.M., MOLINA, J., MIRALLES, P. y TRIGUEROS, F.J. (2021): “Key Competences and the Transfer of Social Knowledge: Perceptions of Secondary School Pupils”, Sustainability, vol. 13 (1), 2299.
  • ÁLVAREZ, J.M., MOLINA, J., TRIGUEROS, F.J. y MIRALLES, P. (2021): “The Development of Historical Competencies in Secondary Education: A Study Based on the Analysis of Sources in Spanish and Italian History Textbooks”, Revista Internacional de Aprendizaje, Enseñanza e Investigación Educativa, vol. 20 (4), pp. 137-151.
  • BLANCO, L.L. (2021): Interacción educación-turismo: el turismo educativo para jóvenes estudiantes en la Ciudad de Buenos Aires. Trabajo Final de Práctica. Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires. Disponible en: https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/1502
  • CALPA, A.C.S. (2013): “Turismo educativo”, Revista de investigaciones UNAD, vol. 12 (1), pp. 225-240.
  • COLOM CAÑELLAS, A.J. y BROWN GONZÁLEZ, G. (1993): “Turismo y educación (bases para una pedagogía del turismo)”, Revista Española de Pedagogía, vol. 51 (194), pp. 57-75.
  • CASAL, F.M.Z. (2019): Turismo alternativo servicios turísticos diferenciados animación, turismo de aventura, turismo cultural, ecoturismo, turismo recreativo. México, Trillas.
  • DELORS, J. (2013): “Los cuatro pilares de la educación”, Galileo, nº 23, pp. 103-110.
  • DÍAZ, Y. y MOLINA, J. (2021) “Primary school teachers' perception of low functioning students: validation of the EPREPADI-1 scale”, Frontiers in Education, vol. 4 (1), pp. 1-10.
  • DÍAZ, Y. y MOLINA, J. (2021): “Persons with disabilities facing the mirage of the right to education: a systematic review of the literature”, Frontiers in Education, vol… 6 (1), pp. 1-9.
  • DÍAZ, Y. y MOLINA, J. (2021): “La percepción del alumnado de sexto grado de educación primaria hacia las personas que se encuentran en situación de discapacidad: la escala EPADI-1”, Revista Información Tecnológica, vol. 33 (1), pp. 107-120.
  • DOMÍNGUEZ, D.C., GARCÍA, E. G. y BÁEZ, A.B. (2019): “La importancia del turismo cultural como medio de dignificación del turista y de la industria”, Mediaciones Sociales, nº 18, pp. 59-69.
  • FERNÁNDEZ ALLES, M.T. y CUADRADO MARQUÉS, R. (2014): “El impacto de las nuevas tecnologías en el sector turístico: Aplicación de la realidad aumentada al turismo cultural”, International Journal of World of Tourism, vol. 1 (2), pp. 10-18.
  • GARCÍA MARÍN, R., MARTÍNEZ-VALCÁRCEL, N., ESPEJO MARÍN, C., y PAREDES-GUERRERO, A. (2016): “Patrimonio, educación y turismo responsable: la importancia del conocimiento del patrimonio tras los estudios de Bachillerato”, en VII Coloquio Ibérico de Didáctica de la Geografía. Universidad de Alicante, pp. 71-86. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/54077
  • GARCÍA-MARÍN, R., MARTÍNEZ-VALCÁRCEL, N. y ORTEGA-ROLDÁN, M. (2020): “Los recursos del entorno socio-cultural y la utilización del presente en las aulas de Historia de España”, Biblos, vol. 6, pp. 147-168.
  • GARCÍA REVILLA, M.R. y MARTÍNEZ MOURE, O. (2017): “Turismo científico y ciudades del futuro”, International Journal of Scientific Management and Tourism, vol. 3 (1), pp. 123-130.
  • GONZÁLEZ, M.M. (2012): “La legislación educativa y los alumnos con discapacidad: necesidad de actualización”, Inclusive Education Journal, vol. 1 (10), pp. 81-105.
  • HERNÁNDEZ, P.B., y GARCÍA, R.N. (2021): “Turismo idiomático: conceptualización y valor estratégico en destinos consolidados”, Cuadernos de Turismo, nº 48, pp.153-181.
  • IGLESIAS, M. (2018): “Turismo idiomático en España. Marco teórico”, International Journal of Scientific Management and Tourism, vol. 4 (1), pp. 29-59.
  • ILLÁN, N. y MOLINA, J. (2004): La atención a la diversidad: perspectiva histórica y tendencias actuales. Murcia, Execuo.
  • ILLÁN, N. y MOLINA, J. (2011): “La Filosofía de Escuela de Vida. Sus aportes para la promoción de la vida independiente en el colectivo de personas con discapacidad Intelectual”, Educar em Revista, vol. 41 (1), pp. 17-40.
  • KENKOVA, K. (2017): Turismo educativo en España como un sector en auge. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia, Valencia. Disponible en: https://riunet.upv.es/handle/10251/86516.
  • LEY ORGÁNICA 2/2006, DE 3 DE MAYO, DE EDUCACIÓN. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, pp. 1-110.
  • LÓPEZ-GUZMÁN, T. y CAÑIZARES, S.M.S. (2012): “La gastronomía como motivación para viajar. Un estudio sobre el turismo culinario en Córdoba”. PASOS. Revista de turismo y patrimonio cultural, vol. 10 (5), pp. 575-584.
  • LÚA, M.C. y SERIC, M. (2019): “Los servicios de apoyo a los estudiantes internacionales como promotor del turismo educativo: un estudio cross-cultural en la ciudad de Valencia”, Gran Tour, nº 19, pp.103-123.
  • MARTINEZ-USARRALDE, M.J. (2021): “Comparative educational inclusion in UNESCO and OCDE from social cartography”, EDUCACION XX1, vol. 24 (1), pp. 93-115.
  • MAÑAS, M., GONZÁLEZ, B. y CORTÉS, P. (2020): “Historias de vida de personas con discapacidad intelectual: Entre el acoso y exclusión en la escuela como moduladores de la identidad”, Revista Educación, Política y Sociedad, vol. 5 (1), pp. 60-84.
  • MAULEON, X.E. (2018): “Ética de la inclusión y personas con discapacidad intelectual”, Revista Española de Discapacidad (REDIS), vol. 6 (1), pp. 281-290.
  • MOLINA, J. (2017): La discapacidad empieza en tú mirada. Las situaciones de discriminación por motivo de diversidad funcional: escenario jurídico, social y educativo. Madrid, Delta Publicaciones.
  • MOLINA, J. (2020): “El derecho a la educación inclusiva: un engaño revestido de verdad”, en XVII Congreso de Educación Inclusiva “ampliando horizontes en educación inclusiva”, pp. 159-167.
  • ONU (2006): Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. Nueva York, ONU.
  • PALACIOS, A. (2020): “¿Un nuevo modelo de derechos humanos de la discapacidad? Algunas reflexiones–ligeras brisas-frente al necesario impulso de una nueva ola del modelo social”, Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, vol. 4 (2), pp. 1-31.
  • PARENTE, A. (2022): El turismo educativo. Una primera aproximación en tema de distribución de competencias. Parlamento y Constitución. Anuario, (23), 327-353.
  • PENNAC, D. (2012): Mal de escuela. Madrid: Literatura Random House.
  • PÉREZ, Ó., AZPELICUETA CRIADO, M.D.C. y SÁNCHEZ-FERNÁNDEZ, M.D. (2019): Análisis del viaje como uno de los ejes transformadores del proceso educativo. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (30), 63-78.
  • RIOS, M.I.T. y ANGELI, M.N.B. (2020): “Educación patrimonial, turismo e inclusión social: acciones para promover el ejercicio de la ciudadanía”, PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 18 (2), pp. 189-205.
  • RODRIGUEZ MORENO, D.C. (2018): “Tecnologías de información y comunicación para el turismo inclusivo”, Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, vol. 26 (1), pp. 125-146.
  • TAPIA, S.A. (2020): “Turismo, educación e inclusión social. Un análisis de las políticas públicas para jóvenes en la Ciudad de Buenos Aires (Argentina)”, Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 29 (3), pp. 975-995.
  • TARASYUK, Y. (2020): Turismo solidario-una tendencia emergente. Tesis Doctoral, Universidad de Valencia, Valencia. Disponible en: https://riunet.upv.es/handle/10251/150109?show=full
  • TERÁN, A.G., TAPIA, K.L. y GÓMEZ, A.C. (2019): “Turismo: actividad complementaria para la educación”, Tierra Infinita, vol. 5 (1), pp. 201-216.
  • TUÁREZ, W.M., BRAVO, A.C. y VERA, E.G. (2019): “Turismo accesible para personas con discapacidad física. Caso: cantón Salinas”, Revista Científica y Tecnológica UPSE (RCTU), vol. 6 (1), pp. 56-66.
  • ZAGALAZ, M.L., LATORRE, P.A. y CACHÓN, J. (2002):” Intervención del profesorado de educación física en el turismo activo. Actividades turístico recreativo-deportivas en Jaén”. Revista Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, nº 3, pp. 17-24.