La argumentación en el comentario de textocreencias del profesorado de Lengua castellana y literatura en el contexto actual de recepción multimodal e hipertextual

  1. De Vicente-Yagüe Jara, María Isabel 1
  2. García Guirao, Pedro 2
  3. Jiménez Pérez, Elena del Pilar 3
  1. 1 Universidad de Murcia. Murcia, España
  2. 2 WSB University. Breslavia, Polonia
  3. 3 Universidad de Málaga. Málaga, España
Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Any de publicació: 2023

Volum: 23

Número: 75

Tipus: Article

DOI: 10.6018/RED.544631 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Altres publicacions en: RED: revista de educación a distancia

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Nowadays, it is a crucial challenge to investigate the didactics of argumentation that processes critical thinking in a complex multimodal and hypertextual semiotic framework. In addition, the analysis of teachers’ academic beliefs, as a latent ideological background, is of interest, given their role as a guide for action. Thus, the general aim of the study is to explore the academic beliefs of Spanish Language and Literature teachers about the didactic development of argumentation in text commentary in the current context of multimodal and hypertextual reception. A qualitative methodology of interpretative-phenomenological design has been followed. Thirty-three teachers of Spanish Language and Literature, specifically selected as key informants for their teaching profile and professional experience, participated in the study. Regarding the instrument, a semi-structured interview was designed, through which data were collected and analyzed by means of the qualitative software Atlas.ti (version 7). Finally, the analysis of the teachers’ beliefs reveals that there is still no adequate response in their pedagogical tendencies to the institutional and scientific demands concerning dialogical argumentation in a multimodal and hypertextual framework.

Referències bibliogràfiques

  • Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Urmson.
  • Caro, M. T., Vicente-Yagüe, M. I. y Valverde, M. T. (2018). Percepción docente sobre costumbres metodológicas de argumentación informal en el comentario de texto. Revista Española de Pedagogía, 76(270), 273-293. doi: https://doi.org/10.22550/REP76-2-2018-04
  • Caro, M. T. y González, M. (2018). Didáctica de la argumentación en el comentario de textos. Síntesis.
  • Caro, M. T. y Vicente-Yagüe, M. I. (2022). La argumentación del comentario de texto en la enseñanza universitaria estadounidense de ELE: análisis de demandas y propuestas innovadoras. En P. García (coord.), Redefinir la enseñanza-aprendizaje del español LE/L2. Propuestas de cambio e innovación (pp. 177-190). Octaedro.
  • Cassany, D. (2008). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Paidós.
  • Comisión Europea (2004). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Un marco de referencia europeo. Dirección General de Educación y Cultura.
  • De Zubiría, J. (2006). Las competencias argumentativas. La visión desde la educación. Editorial Magisterio.
  • Fernández, G., García, P. y López, O. (2021). El pensamiento crítico aplicado a “El Lazarillo de Tormes” a través del debate en 3º de la ESO. Investigaciones Sobre Lectura, (16), 32-50. https://doi.org/10.24310/isl.vi16.12870
  • García Guirao, P. (2021). Cómo tratar temas sensibles o polémicos en clase de español LE/L2. redELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, 33, 1-20. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:4950a072-ea3e-4e45-bebc-1e93854baaaf/polemicos.pdf
  • García Roca, A. y De Amo, J. M. (2019). Jóvenes escritores en la red: un estudio exploratorio sobre perfiles de Wattpad. Ocnos. Revista de Estudios de Lectura, 18(3), 18-28. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.1968
  • Grice, P. (1975). Logic and Conversation. Syntax and Semantics, 3, 41-59.
  • Halliday, M. (1978). Language and social semiotic: The social interpretation of language and meaning. Edward Arnold.
  • Hofer, B.K. y Pintrich, P.R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88-140. https://doi.org/10.3102/00346543067001088
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Journal of Educational Psychology Review, 13(4), 353–383. https://doi.org/10.1023/A:1011965830686
  • Jiménez, E. (2015). Niveles de la comprensión y la competencia lectora. Lenguaje y textos, 41, 19-25. http://www.sedll.org/sites/default/files/journal/lenguaje_y_textos_41_volumen_completo_1.pdf
  • Lázaro, F. y Correa. E. (1957). Cómo se comenta un texto en el Bachillerato. Anaya.
  • Leal, F. (2016). “Reasonableness and Effectiveness in Argumentative Discourse” de Frans H. van Eemeren. Quadripartita Ratio, 1(1), 157-164. http://www.quadripartitaratio.cucsh.udg.mx/index.php/QR/article/view/68
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 238, 28927-28942. https://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdf
  • McCrudden, M. T. y Schraw, G. (2007). Relevance and goal-focusing in text processing. Educational Psychology Review, 19(2), 113-139.
  • McNamara, D. S. y Magliano, J. (2009). Toward a comprehensive model of comprehension. Psychology of Learning and Motivation, 51, 297-384.
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Mullis, I. V. S. y Martin, M. O. (Eds.) (2019). PIRLS 2021 Assessment Frameworks. Chestnut Hill, MA: International Study Center TIMSS & PIRLS, Boston College. http://pirls2021.org/frameworks/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/P21_FW_Ch1_Assessment.pdf
  • Ordem, E. (2017). Developing Critical-Thinking Dispositions in a Listening/Speaking Class. English Language Teaching, 10(1), 50-55. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v10n1p50
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos -OCDE(2005). La definición y selección de competencias clave [Resumen ejecutivo]. Washington, DC: USAID.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos -OCDE(2018). Marco teórico de lectura. PISA 2018. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2f1081a1-c1e4-4799-8a49-9bc589724ca4/marco%20teorico%20lectura%202018_esp_ESP.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos -OCDE(2019). PISA 2021 Creative thinking framework (third draft). https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA-2021-Creative-Thinking-Framework.pdf
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and education research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 63(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Peirce, C. S. (2007). La fijación de la creencia. Cómo aclarar nuestras ideas. KRK Ediciones.
  • Pérez, P. y Caro, M.T. (2022). Análisis de la percepción de estudiantes universitarios sobre hábitos en comentarios argumentativos de textos. Investigaciones Sobre Lectura, 17(1), 1-20. https://doi.org/10.24310/isl.vi17.14140
  • Prawat, R. S. (1992). Teachers beliefs about teaching and learning: a constructivist perspective. American Journal of Educational Psychologist, 100(3), 354-395. https://doi.org/10.1086/444021
  • Rouet, J.-F. (2006). The skills of document use: From text comprehension to web-based learning. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Rouet, J.-F. y Britt, M. A. (2011). Relevance processes in multiple document comprehension. En M.T. McCrudden, J.P. Magliano y G. Schraw (Eds.), Text relevance and learning from text (pp. 19-52). Information Age Publishing.
  • Sabariego-Puig, M., Vilà-Baños, R. y Sandín-Esteban, M. P. (2014). Análisis de datos con ATLAS.TI. Revista d ́innovació i Recerca en educación (REIRE), 7(2), 119-133. DOI:10.1344/reire2014.7.2728
  • Santibáñez, C. (2012). Teoría de la Argumentación como Epistemología Aplicada. Cinta moebio, 43, 24-39. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2012000100003
  • Searle, J. R. (1969). Speech Acts: An essay in the Philosophy of language. Cambridge University Press.
  • Snell, J. y Lefstein, A. (2017). “Low Ability,” Participation, and Identity in Dialogic Pedagogy. American Educational Research Journal, 55(1), 40-78. https://doi.org/10.3102/0002831217730010
  • Tojar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • UNESCO (2015). Global citizenship education: topics and learning objectives. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232993
  • Unión Europea (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). Diario oficial de la Unión Europea L 394, 30.12.2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=ES
  • Vicente-Yagüe, M. I., Valverde, M. T. y González, M. (2019). Necesidades de formación del profesorado de Lengua y Literatura para el desarrollo de la argumentación informal en el comentario de texto. Educatio Siglo XXI, 37(1), 213-234. http://doi.org/10.6018/educatio.363471
  • Vidal-Abarca, E., Mañá, A. y Gil, L. (2010). Individual differences for self-regulating task-oriented reading activities. Journal of Educational Psychology, 102(4), 817-826. https://doi.org/10.1037/a0020062
  • Wahyuddin, Khaeruddin y Ristiana, E. (2022). Improvement Of Critical Thinking Ability For Elementary School V Class Students. Jurnal pendidikan & pengajaran guru sekolah dasar, 5(1), 32-37. https://www.doi.org/10.55215/jppguseda.v5i1.5028
  • Zhang, X., Anderson, R. C. y Morris, J. (2016). Improving Children’s Competence as Decision Makers: Contrasting Effects of Collaborative Interaction and Direct Instruction. American Educational Research Journal, 53(1), 194-223. https://doi.org/10.3102/0002831215618663
  • Zwaan, R. A. y Singer, M. (2003). Text comprehension. En A. C. Graesser, M. A. Gernsbacher y S.R. Goldman (Eds.), Handbook of discourse processes (pp. 83-122). Erlbaum.