The flipped classroom for teaching judo in physical education

  1. Casas-Moreno, C.
  2. García-de-Alcaraz, A.
  3. Hernández-García, R.
  4. Valero-Valenzuela, A.
Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Enero-Abril

Volum: 14

Número: 1

Tipus: Article

Altres publicacions en: Journal of sport and health research

Resum

The new teaching methodologies into the educational context reinforce the active participation of the student, and may be able to help to teach non-common contents in the Physical Educational area. In this sense, the combat sports, especially the judo, are contents rarely used but with great properties to the development of motor and coordinative skills, and also to teach the values and indicators underlined into the curriculum. The aim of this study was to design an innovative strategy used the Flipped Classroom methodology in order to teach the judo into the Secondary Educational phase. The use of digital tools allowed a proper information exchange and the autonomous learning out of the school. During the classes, cooperative strategies were implemented, allowing a more individualized learning. This methodology was really enriched and the student and teachers achieved high level of motivation.

Referències bibliogràfiques

  • Álamo-Mendoza, J.M.; Amador, F.; DópicoCalvo, X.; e Iglesias, E. (2011). Modelos de enseñanza en la iniciación deportiva y el deporte escolar. Estudio comparativo. Apunts. Educación Física y Deportes, 104(2), 88-95.
  • Blázquez, D. (2017). “Flipped Classroom” o Clave Invertida. En Blázquez, D. (Ed.), Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias (pp. 241-271). Barcelona: INDE.
  • Carratalá, V.; y Carratalá, E. (2000). Judo. La Actividad Física y Deportiva Extraescolar en los centros educativos. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Chiva-Bartoll, O.; Isidori, E.; y Fazio, A. (2015). Educación Física bilingüe y pedagogía crítica: una aplicación basada en el Judo. Retos, 28, 110-115.
  • Ferriz, A.; Sebastiá, S.; y García, S. (2017). Clase invertida como elemento innovador en Educación Física: efectos sobre la motivación y la adquisición de aprendizajes en Primaria y Bachillerato. En R Roig-Vila (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.
  • Gómez, I.; Castro, N.; y Toledo, P. (2015). Las Flipped Classroom a través del Smartphone: efectos de su experimentación en Educación Física Secundaria. Prima Social: revista de investigación social, 15, 296-351.
  • Krabben, K.; Orth, D.; & van der Kamp, J. (2019). Combat as an interpersonal synergy: an ecological dynamics approach to combat sport. Sport Medicine, 49(12), 1825-1836.
  • Menéndez, J.I.; y Fernández-Río, J. (2014). Innovación en Educación Física: el kickboxing como contenido educativo. Apunts. Educación Física i Esports, 117(3), 33-42.
  • Osterlie, O. (2016). Flipped learning in physical education: why and how? En D. Novak, B. Antala, y D. Knjaz (Eds.), Physical Education and new technologies. Zagreb: Croatian Kinesiology Association.
  • Osterlie, O. (2018). Can flipped learning enhance adolescents’ motivation in physical education? An intervention study. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1), 1-15.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
  • Robles, J. (2008). Causas de la escasa presencia de los deportes de lucha con agarre en las clases de educación física en la ESO. Propuesta de aplicación. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26(14), 43-47.
  • Ruíz-Sánchis, L. (2019). Creencias y prejuicios del profesorado de Educación Física sobre los deportes de combate. Revista de Educación, X(17), 221-235.
  • Sieluzycki, C.; Maslinski, J.; Kaczmarczyk, P.; Kubacki, R.; Cieslinski, C.; Wojciech B.; & Witkowski, K. (2019). Can Kinect aid motor learning in sportsmen? A study for three standing techniques in judo. Plos One, 14(2), 210-260.