Expectativas y valoraciones de futuros maestros sobre innovaciones didácticas

  1. Porto Currás, Mónica
  2. Bolarín Martínez, Mª José
  3. Iborra Álvarez, Bárbara
Journal:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Year of publication: 2018

Issue: 10

Pages: 33-43

Type: Article

DOI: 10.1344/RIDU2018.10.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Abstract

This article aims to know the expectations and assessments of future teachers about the innovations used by their professors; objective of an international research project, funded by the Secretariat for Science and Technology and Regional Studies at the National University of Jujuy and developed between 2012 and 2015.Based on a qualitative and longitudinal methodology, the data were obtained from a sample of students from the Teacher Degree at the start and in the last month of their university training. The main results point, although with nuances, to: 1) the manner in which teachers teach determines the methodology of future teachers; 2) technological innovations have been more relevant than methodological and 3) how teachers create learning environments are among the outstanding aspects and needed for improving the educational experiences of students.

Bibliographic References

  • Bono, A. (2010) Los docentes como engranajes fundamentales en la promoción de la motivación de sus estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 54(2), pp. 1-8.
  • Clark, B. (2011) Cambio sustentable en la universidad. Buenos Aires: U.P.
  • Hattie, J. (2003) Teachers make a difference: What is the research evidence? Invited address at the Australian Council for Educational Research conference, Melbourne.
  • Lafout, E. (1999) La convivencia como criterio de enseñanza en los colegios. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Muijs, D. y Reynolds, D. (2002) La enseñanza efectiva: evidencia y la práctica. London; Thousand Oaks: SAGE.
  • O’Connor, J. y Mc Dermott, I. (2008) Introducción al pensamiento sistémico. Barcelona: Urano.
  • Pérez del Viso de Palou, R. (2010) Motivación y didáctica innovadora en la formación de alumnado heterogéneo. En: Mainero y Mazzola (comps.) Los postgrados en Educación Superior en Argentina y Latinoamérica. San LUIS: ED. UNSLU y RAPES.
  • Rowe, K.J. (2004) In good hands? The importance of teacher quality. Educare News, 149, pp. 4-14.
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Ruiz, J. (2012) Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Siufi, B. (2008) La educación universitaria como I + C (inteligencia + creatividad). Ponencia presentada en el Simposio Autoorganizado: Presencias y Ausencias de la actitud creativa en la formación integral de los estudiantes universitarios. V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria, celebrado en Valencia en octubre de 2008.
  • Tójar, J.C. (2006) Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.