Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva

  1. Escarbajal Frutos, Andrés 1
  2. Arnaiz Sánchez, Pilar 1
  3. Giménez Gualdo, Ana 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 427-443

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N2.49423 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper presents a study conducted in five schools (four preschool and primary schools and one secondary school) in order to evaluate, from the preschool, primary and secondary teachers’ perspective, the strengths and weaknesses of the educational process to develop educational improvement plans. The research design was a descriptive and quantitative, including some influential variables in educative process like: planning and organization of teaching, active students’ involvement and student participant interaction, as examples. We used Part C of "School based self-assessment of diversity awareness from an inclusive approach” (ACADI), completed by 97 teachers from public schools in Region of Murcia. Results show that the main strengths identified by teachers were those concerning learning styles, planning and organization of teaching, active involvement of students in their own learning, progressive evaluation, tutorial organization, interaction between students and community involvement in the school. However, attention to learning speed and attention to students’ characteristics obtained lower scores from all the schools. Comparing between schools, teachers in preschool and primary school disagree significantly with secondary teachers about tutorial organization, while in other aspects, such as methodological diversity, collaborative support, knowledge of the objectives and content of the curriculum by the students, the differences were not significant.

Funding information

La investigación que se presenta forma parte de un Proyecto I+D+i del Ministerio de Educación (EDU2011-26765) titulado: Educación inclusiva y Proyectos de Mejora en Centros de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Con ella se pretendía analizar los Planes de Mejora orientados a la educación inclusiva y de calidad en la Región de Murcia para optimizar los centros.

Funders

Bibliographic References

  • Ahumada, L., Sisto, V., Lopez, V. y Valenzuela, J. (2011). Liderazgo distribuido durante el proceso de elaboración e implementación de planes de mejoramiento educativo en una comunidad rural en Chile. Revista de Ciencias Sociales, 17 (2), 262-273.
  • Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. New York: Routledge.
  • Arnaiz, P. (2009). Análisis de las medidas de atención a la diversidad en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 349, 203-223.
  • Arnaiz, P. y Azorín, C. (2014). Autoevaluación docente para la mejora de los procesos educativos en escuelas que caminan hacia la inclusión. Revista Colombiana de Educación, 67, 227-245.
  • Arnaiz, P., de Haro, R. y Guirao, J. M. (2015). La evaluación en educación primaria como punto de partida para el desarrollo de planes de mejora inclusivos en la Región de Murcia. Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), 203-122.
  • Arnaiz, P. y Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva: ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), 45-101.
  • Bolívar, A. (2006). Evaluación institucional: entre el rendimiento de cuentas y la mejora interna. Gest. Ação, Salvador, 9 (1), 37-60.
  • Bonami, M. (2004). Evaluation interne et évaluation externe : concurrence ou complémentarité? La revue deséchanges (Afides), 21 (4), 19-26.
  • Cabrera, E. P. (2007). Dificultades para aprender o dificultades para enseñar. Revista Iberoamericana de Educación, 42 (3), 1-7.
  • Cantón, I. (2005). Evaluación de los planes de mejora en centros públicos de Castilla y León. Revista de Educación, 336, 313-351.
  • Canton, I. (2014). Mejora y calidad en los centros educativos. Modelos y propuestas. En I. Cantón y M. Pino (Ed.), Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento (pp. 251-272). Madrid: Alianza Editorial.
  • Ceballos, N. y Susinos, T. (2014). La participación del alumnado en los procesos de formación y mejora docente. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, 18 (2), 228-244.
  • Cañizares, Y. (2013). Auto-conocimiento de los estilos de aprendizaje, aspecto esencial en la actividad de estudio. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio Educativo, 11 (3), 123-137.
  • Darling-Hammond, L. (1994). Performance-Based Assessment and Testing Policy. Harvard Educational Review, 64 (1), 5-29.
  • Davies, D. y Rudd, P. (2001). Evaluating School Self-Evaluation.National. Slough: Foundation for Educational Research.
  • Escarbajal, A. (2010). La escuela inclusiva en una sociedad pluricultural y la importancia del trabajo colaborativo. Enseñanza & Teaching, 28 (2), 161-179.
  • Escarbajal, A. (2014). La educación intercultural en el contexto social y educativo. En-clave Pedagógica, 13, 91-99.
  • Escarbajal, A., Mirete, A., Maquilón, J., Izquierdo, T., López, J., Orcajada, N., y Sánchez, M. (2012). La atención a la diversidad: la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (1), 135-144.
  • Espiñeira, E. M., Muñoz, J. M. y Ziemer, M. F. (2012). La autoevaluación y el diseño de planes de mejora en centros educativos como proceso de investigación e innovación en Educación Infantil y Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (1), 145-155.
  • Fernández, J. M. y Hernández, A. (2013). El liderazgo como criterio de calidad en la educación inclusiva. Estudios Sobre Educación, 24, 83-102.
  • Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25, 1), 31-61.
  • Gairin, J., Muñoz, J. L., Galán-Mañas, A., Fernandez, M. y Sanahuja, J. M. (2013). El plan de acción tutorial para estudiantes universitarios con discapacidad. Revista Nacional e Interna¬cional de Educación Inclusiva, 6 (3), 89-108.
  • García, M. (2002). Atención a la diversidad en Educación Secundaria Obligatoria. edPsykhé, 1 (2), 225-248.
  • Gonzalez, T. (2010). Evaluación inclusiva y calidad educativa: concreciones conceptuales y metodológicas. Revista Edu¬caçao, Artes e Inclusao, 1 (3), 19-29.
  • González, A. M. y Vélaz, C. (2014). La acción tutorial en el sistema escolar. Madrid: UNED.
  • HM Inspectorate Of Educaction (2007). How good is sour school? The Journey to excellence: Part 3. Livingston, UK: Education Scotland.
  • Hofman, R. H., Dukstra, N. J. y Hofman W. H. (2005). School Self-evaluation instruments: An assessment Framework. International Journal of Leadership in Education, 8(3), 253–272.
  • Hopkins, D. (2001). School improvement not real. London: Routledge-Falmer.
  • Iranzo, P., Tierno, J. M. y Barrios, R. (2014). Autoevaluación institucional y dirección de centros inclusivos. Teoría de la Educación, 26(2), 229-257.
  • Janssens, F. J. y Van Amelsvoort, G. (2008). School self-evaluations and school inspections in Europe: An exploratory study. Studies in Educational Evaluation, 34, 15–23.
  • Leiva, J. J. y Escarbajal, A. (2011). La participación de las familias inmigrantes como fundamento pedagógico en la construcción de la interculturalidad en la escuela. Educatio Siglo XXI, 29(2), 389-416.
  • Lockheed, M., Harris, A. y Jayasundera, T. (2010). School impro - vement plans and student learning in Jamaica. International Journal of Educational Development, 30 (1), 54-66.
  • Macarulla, I. y Saiz, M. (Eds.) (2009). Buenas prácticas de escuela inclusiva. La inclusión del alumnado con discapacidad: un reto, una necesidad. Barcelona: GRAÓ
  • Macbeath, J., Schratz, M., Meuret, D. y Lakobsen, L. (2000). Self-Evaluation in European Schools. London: Routledge Falmer.
  • Mateo, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Barcelona: ICE-Horsori.
  • Martínez, R. (2009). Usos, aplicaciones y problemas de los modelos de valor añadido en educación. Revista de Educación, 348, 217-250.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª ed.). Madrid: Pearson Educación.
  • Mezirow, J. (Eds.) (2000). Learning as transformation: Critical perspective on a theory in progress. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Montero, L. (2011). El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa. CEE Participación Educativa, 16, 69-88.
  • Moriña, A. (2008). ¿Cómo hacer que un centro educativo sea inclusivo?: análisis del diseño, desarrollo y resultados de un programa formativo. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 521-538.
  • Muntaner, J. J., Pinya, C., y de la Iglesia, B. (2015). Evaluación de los grupos interactivos desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 141-159.
  • Muñoz, J. M. y Espiñeira, E. M. (2010). Plan de mejoras fruto de la evaluación de la calidad de la atención a la diversidad en un centro educativo. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 245-264.
  • Murillo, F. J. (2008). La evaluación del profesorado universitario en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1 (3), 29-45.
  • Nieto, J. M. y Portela, A. (2008). La inclusión de la voz del alumnado en el asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. Profesorado, revista de curriculum y formación del profesorado, 12 (1). Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/23202/1/rev121ART5.pdf.
  • Parrilla (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 3(1), 165-174.
  • Pujolàs, P. (2008). El aprendizaje cooperativo como recurso y como contenido. Aula de Innovación Educativa, 170, 37-41.
  • Rallis, S. F. y MacMullen, M. M. (2000). Inquiry-minded schools: Opening doors for accountability. Illinois: Phi Delta
  • Sánchez, C. (Coord.) (2013). Aplicación de estrategias didácticas en contextos desfavorecidos. Madrid: UNED.
  • San Fabián, J. L. y Granda, A. (2013). Autoevaluación de centros educativos. Madrid: Síntesis.
  • Santos Rego, M. A. (2004). A investigación educativa en Galicia (1989-2001). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Sapon-Shevin, M. (2013). La inclusión real: una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 11 (3), 71-85.
  • SCHILDKAMP, K. (2007). The utilisation of a self-evaluation instrument for primary education. Enschede: University of Twente.
  • Simons, H. (2002). School self-evaluation in a democracy. En Nevo, D. (Ed.), School-based evaluation: An international perspective (pp.17-34). Oxford: Elsevier Science. SONNICHSEN, R. C. (2006). Building evaluation capacity within organizations. En Stern, E. (Ed.), Evaluation Research Methods (pp. 53-74). London: Sage Pub.
  • Tomlinson, C. A. (2005). Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • Torrado, M. (2012). Estudios de encuesta. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). Madrid: La Muralla.
  • Valcarce, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación Educativa, 21, 119-131.