Observación de las Conductas que Alteran la Convivencia en las Clases de Educación Física y Relación con la Violencia Escolar Cotidiana
- Bernardino Javier Sánchez-Alcaraz Martínez
- Blanca Mengual García
- Alberto Gómez-Mármol
- Alfonso Valero Valenzuela
ISSN: 1133-0546
Argitalpen urtea: 2017
Zenbakia: 148
Orrialdeak: 3-10
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista de educación física: Renovar la teoría y practica
Laburpena
The conducts that alter the coexistence in school settings and school violence are considered nowadays as one of the most important challenges that educational system must face at international level. The aim of this work is to know the levels of school violence and the number of conducts that alter the coexistence in Physical Education lessons. The simple was made up by a total of 737 students (416 boys and 321 girls) whose ages vary from 11 to 17 years and who studied in 16 educative centers from the Region of Murcia. Californian School Climate and Safety Survey as well as Observation tool for Conducts that alter the coexistence in Physical Education lessons were used. Results showed medium levels of observed violence and low levels of suffered violence. Suffered violence was higher among boys than among girls and observed violence was higher in high school than in primary school. On the other side, the conducts that alter coexistence in Physical Education lessons more frequently were “interrupting”, “cheating” and “do not follow the instructions” meanwhile less frequently were “gestural aggression”, “mistreat materials” and “exclude classmates”. In secondary education stage there is a significantly higher number of conducts of “do not follow the instructions” as well as a higher number of aggressive conducts.
Erreferentzia bibliografikoak
- 1. Akiba, M., Le Tendre, H. K., Baker, F. P. y Goesling, B. (2002). Student Victimization; National and School System Effects on School Violence in 37 Nations. American Educational Research Journal, 30, 829-853.
- 2. Almarcha, A. y Cristóbal, P. (2004). Exclusión social y educación. Bordón. Revista de Pedagogía, 56(1), 143-170.
- 3. Altman, D. G. (1991). Practical statistics for medical research. London, UK: Chapman y Hall.
- 4. Baena, F. J. F., Torres, M., Fernández M., Escobar, M., Infante, L., y Mena, M (2011). Propiedades psicométricas de un cuestionario para la evaluación de la violencia cotidiana entre iguales en el contexto escolar. Anales de Psicología, 27(1), 102.
- 5. Cangas, A. J., Gázquez, J. J., Pérez, M., Padilla, D., y Miras, F. (2007). Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de estudiantes europeos. Psicothema 19(1), 114-119.
- 6. Debarbieux, E. (2006). La Violence à l’école: un défi mundial? París: Armand Colin.
- 7. Defensor del Pueblo (2007). Informe sobre la violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid, Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
- 8. Döpfner, M., Pluck, J. y Lehrnkuhl, G. (1996). Aggressivitat und Dissozialitat von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Harnburg: Brigitte.
- 9. Felip, N. y Capell, D. (2010). Una visión panorámica de la mejora de la convivencia en Educación Primaria en Cataluña. En J.J. Gázquez y M.C. Pérez (Eds.): La convivencia escolar: Aspectos psicológicos y educativos. (pp. 29-34). Granada: GEU.
- 10. Fernández-Baena, F.J., Trianes, M.V., De la Morena, M.L., Escobar, M., Infante, L. y Blanca, M.J. (2011). Propiedades psicométricas de un cuestionario para la evaluación de la violencia cotidiana entre iguales en el contexto escolar. Anales de Psicología, 27(1), 102-108.
- 11. Fuchs, M., Lamnek, S. y Luedtkel, J. (1996). Schule und Gewalt. Realität und Wahrnehmung eines sozialen Problems. Opladen: Leske & Budrich.
- 12. Gabín, B., Camerino, O., Anguera, M. T., y Castañer, M. (2012). Lince: Multiplaform sport analysis software. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4692-4694.
- 13. Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Lucas, F. y Fernández, M. (2009). Análisis de la convivencia escolar por los docentes europeos. Aula abierta, 37, 11-18.
- 14. Gómez-Mármol, A. (2014). La responsabilidad personal y social, la actividad física y la educación en valores de los escolares de la Región de Murcia. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia, España.
- 15. González-Pérez, J. (2007). La violencia escolar: un cáncer que afecta a las sociedades desarrolladas. En J. J. Gázquez, M. C. Pérez, A. J. Cangas y N. Yuste (eds.), Situación actual y características de la violencia escolar (pp. 159-175). Granada: Editorial GEU.
- 16. Hernández, P. C., Rodríguez, G., y Correa, A., (2001). Las conductas disruptivas en secundaria: análisis comparativo entre profesores y alumnos. Anuario de filosofía, psicología y sociología, 4, 111-119.
- 17. Holtapples, H.G. y Schubarth, W. (1997). Mehr psychische Angriffe. Gewalt als Schulproblem? Erste Ergebnisse einer Ost-West-Studie. Erziehung und Wissenschaft, 10, 17.
- 18. Lara, T. y Vallejo, M. (2007). Valores y antivalores implicados en la convivencia escolar del alumnado de origen inmigrante. Educación intercultural e inmigración: de la teoría a la práctica, 1, 296-308.
- 19. León, B., Felipe, E. y Gómez, T. (2010). Variables individuales que influyen en las actitudes hacia la inmigración en el ámbito escolar. Anales de psicología, 26(2), 359-368.
- 20. Martínez-Monteagudo, M.C., Inglés, C.J., Trianes, M.V. y García-Fernández, J.M. (2011). Profiles of School Anxiety: Diferencies in Social Climate and Peer Violence. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1023-1042.
- 21. Montero, I. y León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
- 22. Pulido, R., Martín, G. y Lucas, B. (2011). La modalidad de agrupamiento educativo como variable relevante en el análisis de la violencia escolar. Revista de Educación, 356, 457-481.
- 23. Rossenblatt, J. y Furlong, M. J. (1997). Assessing the reliability and validity of student self-reports of campus violence. Journal of Youth and Adolescence, 26, 187-201.
- 24. Ruiz, L., Rodríguez, P., Martinek, T., Schillling, T., Durán, L. y Jiménez, P. (2006). El Proyecto Esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933-958.
- 25. Save the Children (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia.
- 26. Tórrego, J. C. (2006). Modelo integrado de mejora de convivencia. Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.
- 27. Trianes, M.V., Blanca, M.J., De la Morena, L., Infante, L. y Raya, S. (2006). Un cuestionario para evaluar el clima social del centro escolar. Psicothema, 18(2), 272-277.