La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa
- Javier J. Maquilón Sánchez 1
- Ana Belén Mirete Ruiz 1
- Marina Avilés Olmos 1
- 1 Universidad de Murcia, España
ISSN: 1575-0965
Argitalpen urtea: 2017
Zenbakien izenburua: Initial Teacher Education and Professional Development: international challenges and insights from History Education
Alea: 20
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 183-203
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado
Laburpena
This article contains a proposal of innovative learning-teaching practical experience, based on augmented reality (AR) as didactic resource. AR is as well a concept, as a 3D interactive technology, which is currently enroot. For this reason, first of all we expose a definition of what does the concept AR mean and which are the main current varieties of the AR technology. Next, we present a reflective analysis of several aspects, which must be considered by the teacher, regarding the AR as applied technology in education and we highlight the AR’s innovation key point in learning contexts, due to the real time interaction, that the pupil can establish with the learning content, this one modeled as 3D virtual objects. Finally, we show the design of the AR based didactic activity, that follows a webquest model and includes a teaching blog.
Erreferentzia bibliografikoak
- ActivePresenter (Free Edition, Version 5.5.5), Screen Recording & Interactive e-Learning Authoring Tool [Programa de ordenador]. (2015). Atomy Systems, Inc.
- Aumentaty Author, Realidad Aumentada [Programa de ordenador]. (2015). Ayelen Solutions.
- 3D Warehouse y SketchUp (Trial Version 2016), Biblioteca de objetos 3D y programa de modelado 3D. (2016). Trimble Navigation Limited.
- Agudelo Toro, A. (10 de Mayo de 2005). Modelo de contexto para realidad aumentada. Revista Universidad EAFIT, 41 (138), 44-64.
- Billinghurst, M.: Mobile AR Lecture 2 Technology.
- Billinghurst, M., & Kato, H. Collaborative Augmented Reality. Recuperado de http://www.academia.edu/763015/Collabo rative_Augmented_Reality
- Cubillo Arribas, J. (2014). ARLE: Una herramienta de autor para entornos de aprendizaje de realidad aumentada. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
- Cubillo Arribas, J., Martín Gutiérrez, S., Castro Gil, M., & Colmenar Santos, A. (2014). Recursos Digitales Autónomos Mediante Realidad Aumentada. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (2), 241-274.
- Díaz Barriga, Á. (2013). TIC en el Trabajo de Aula. Impacto en la Planeación Didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IV(10), 3-21.
- Esteban, P., Restrepo, J., Trefftz, H., Jaramillo, J. E., & Álvarez, N. (2004). XVI Simposio Iberoamericano de enseñanza Matemática. La realidad aumentada: un espacio para la comprensión de conceptos del cálculo en varias variables. Castellón, España: Universidad Jaime I.
- Flores Cueto, J. J., Domínguez Jara, C. M., & Rodríguez Vila, J. J. (Edición N° 10. Julio 2010). La Realidad Aumentada como Herramienta para Mejorar los Procesos Educativos en la USMP. Boletín electrónico de la Unidad de Virtualización Académica (UVA).
- Gartner, I., Gartner Research. Recuperado de http://www.gartner.com/technology/research.jsp
- Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., & Haywood, K., (2011). The 2011 Horizon Report. Austin, Texas: The New Media Consortium.