Concepciones del profesorado de geografía e historia sobre la evaluación de los aprendizajes

  1. M. Begoña Alfageme-González
  2. José Monteagudo Fernández
  3. Pedro Miralles Martínez
Journal:
Actualidades Investigativas en Educación

ISSN: 1409-4703

Year of publication: 2016

Volume: 16

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.15517/AIE.V16I2.23560 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Actualidades Investigativas en Educación

Sustainable development goals

Abstract

Abstract:This article addresses the issue of learning assessment from the conceptions that teachers of Geography and History of Compulsory Secondary School (ESO) have about assessment. For this research, developed in the Region of Murcia (Spain), we have employed a questionnaire, which have been responded by 103 teachers, more than a quarter of all teachers of Geography and History of the Region of Murcia. The results indicate that for teachers, the purpose of assessment of student learning focuses on the objectives of the scholar institution or the high school in which they work and as a social service, serving the educational community and the students. In conclusion, and given some of the answers, we argue that it is necessary an improvement in training of teachers that allows implement in the classroom other methodological strategies and assessment tools that bring assessment into more line with recent legislative changes.

Bibliographic References

  • Alfageme, María Begoña, Miralles, Pedro.. (2009). Instrumentos de evaluación para centrar nuestra enseñanza en el aprendizaje de los estudiantes. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. 8-20
  • Alfageme, María Begoña, Miralles, Pedro, Monteagudo, José.. (2011). Diseño y validación de un instrumento sobre evaluación de la geografía y la historia en Educación Secundaria. Enseñanza de las Ciencias Sociales. 51-63
  • Alonso, Jesús. (1997). Evaluación del conocimiento y su adquisición.Ciencias Sociales. CIDE. Madrid.
  • Álvarez, Juan Manuel.. (2012). Pensando en el futuro de la educación. Una nueva escuela para el siglo XXII. Graó. Barcelona.
  • Álvarez, Juan Manuel.. (2011). Evaluar para conocer, examinar para excluir. 3. Morata. Madrid.
  • Álvarez, Juan Manuel.. (1985). Didáctica, currículo y evaluación. Ensayos sobre cuestiones didácticas. Alamex. Barcelona.
  • Barberá, Elena. (2003). Evaluación de la enseñanza. Evaluación del aprendizaje. Edebé. Barcelona.
  • Barca, Isabel. (2004). Para uma Educação Histórica de Qualidade. CIEd. Braga.
  • Bautista, Alfredo, Pérez, María Del Puy, Pozo, Juan.. (2011). Concepciones de profesores de piano sobre la evaluación. Revista de Educación. 443
  • Brown, Gavin.. (2004). Teachers' conceptions of assessment: implications for policy and professional development. Assessment in Education. 11. 301
  • Calderhead, James.. (1996). Handbook of educational psychology. MacMillan. New York.
  • Canals, Roser. (2013). Competencias básicas en Ciencias Sociales. Cuadernos de Pedagogía. 26
  • Cappelletti, Isabel. (2004). Evaluación educativa: fundamentos y prácticas. Siglo XXI. México.
  • Castillo, Santiago. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Pearson. Madrid.
  • Castillo, Santiago, Cabrerizo, Jesús.. (2003). Prácticas de evaluación educativa. Pearson. Madrid.
  • Cavalcanti, Ana, Aquino, Josefa.. (2009). A avaliação da aprendizagem como um ato amoroso: o que o professor pratica?. Educação em Revista. 25. 223
  • Coll, César, Martín, Elena.. (2006). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes básicos, competencias y estándares. II Reunión del Comité Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (PRELAC). Santiago, Chile.
  • Evans, Ronald.. (1989). Teacher Conceptions of History. Theory and Research in Social Education. 17. 210
  • Guimerà, Carme. (1991). Práctica docente y pensamiento del profesor de Historia de Secundaria. Departamento de Geografía e Historia, Universitat de Barcelona. España.
  • Heredia, Alfonso.. (2002). El conocimiento práctico de la evaluación en los profesores. Prensas Universitarias. Zaragoza.
  • Hernández Abenza, Luis.. (2010). Evaluar para aprender: hacia una dimensión comunicativa, formativa y motivadora de la evaluación. Enseñanza de las Ciencias. 28. 285
  • Jorba, Jaume, Sanmartí, Neus.. (1993). La función pedagógica de la evaluación. Aula de Innovación Educativa. 20-30
  • López Facal, Ramón.. (1997). Evaluación educativa. Teoría, metodología y aplicaciones en áreas de conocimiento. GEU. Granada.
  • Lukas, José, Santiago, Karlos, Joaristi, Luis, Lizasoain, Luis.. (2006). Usos y formas de la evaluación por parte del profesorado de la ESO. Un modelo multinivel. Revista de Educación. 667
  • Merchán, Francisco.. (2009). Hacer extraño lo habitual. Microsociología del examen en la clase de historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. 21-34
  • Molina, Sebastián, Ortuño, Jorge, Miralles, Pedro.. (2011). La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales. Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. Murcia.
  • Monteagudo, José, Molina, Sebastián, Miralles, Pedro.. (2015). Opiniones sobre evaluación de los profesores de segundo ciclo de ESO de Geografía e Historia en España. El caso de la Región de Murcia. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 20. 737
  • Monteagudo, José, Miralles, Pedro, Villa, José Luis.. (2014). Evaluación de la materia de Historia en Secundaria. El caso de la Región de Murcia. Publicia. Berlín.
  • Mora, Ana Isabel. (2004). La evaluación educativa: concepto, períodos y modelos. Actualidades Investigativas en Educación. 4. 1-28
  • Noizet, Georges, Caverni, Jean.. (1983). Les procédures d'évaluation ont-elles leur part de responsabilité dans l'échec scolaire. Revue Française de Pedagogie. 62. 7-14
  • Pajares, Frank.. (1992). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research. 62. 307
  • Perrenoud, Philippe.. (1996). La construcción del éxito y del fracaso escolar: hacia un análisis del éxito, del fracaso y de las desigualdades como realidades construidas por el sistema escolar.. Morata. Madrid.
  • Perrenoud, Philippe.. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Colihue. Buenos Aires.
  • Pozo, Juan, Scheuer, Nora, Pérez Echeverría, María, Mateos, Mar, Martín, Elena, De la Cruz, Monserrat.. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Graó. Barcelona.
  • Remesal, Ana.. (2011). Primary and secondary teachers' conceptions of assessment: A qualitative study. Teaching and Teacher Education. 27. 472
  • Sainz, Lourdes.. (2002). La evaluación del aprendizaje: educación vs autoridad. Una propuesta formativa y no impositiva en pos del consenso profesor-estudiante. REIFOP. 5.
  • Salinas, Dino.. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad.. Graó. Barcelona.
  • Sanmartí, Neus.. (2002). ¿Para qué sirve evaluar?. Organización y gestión educativa. 10. 17
  • Sanmartí, Neus.. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Graó. Barcelona.
  • Santos, Miguel Ángel. (1988). Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje. 41. 143
  • Santos, Miguel Ángel.. (1996). Evaluar es comprender. De la concepción técnica a la dimensión crítica. Investigación en la Escuela. 5-13
  • Santos, Miguel Ángel.. (2003). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje.. Narcea. Madrid.
  • Souto, Xosé Manuel. (1998). Commission on Geographical Education, IGU, Culture, Geography and Geographical Education. Universidade Aberta de Lisboa. Lisboa.
  • Stiggins, Richard., Bridgeford, Nancy.. (1985). The ecology of classroom assessment. Journal of Educational Measurement. 22. 271
  • Stiggins, Richard, Conclin, Nancy, Bridgeford, Nancy.. (1986). Classroom assessment: a key to effective education. Educational Measurement: issues and practice. 5. 5-17
  • Stobart, Gordon.. (2010). Tiempos de pruebas: los usos y abusos de la evaluación. Morata. Madrid.
  • Struyf, Elke, Vandenberghe, Roland, Lens, Willy.. (2001). The evaluation practice of teachers as a learning opportunity for students. Studies in Educational Evaluation. 27. 215
  • Tan, Desmond.. (2009). Bridging worlds: Making connections in education. University Brunei Darussalam. Brunei Darussalam.
  • Thompson, Alba.. (1992). Handbook of research on mathematics teaching and learning. MacMillan. New York.
  • Todd, Rogers.. (1991). Educational assessment in Canada: evolution or extinction?. Alberta Journal of Educational Research. 37. 179
  • Vergara, Claudio.. (2011). Concepciones de evaluación del aprendizaje de docentes destacados de educación básica. Actualidades Investigativas en Educación. 11. 130
  • Zaragoza, José.. (2004). Actitudes del profesorado de secundaria obligatoria hacia la evaluación de los aprendizajes de los alumnos. UAB. Barcelona.