Grupos colaborativos en enseñanza secundariaProfesores que aprenden y alumnos que enseñan

  1. María del Mar Sánchez Vera 1
  2. María Paz Prendes Espinosa 1
  3. José Luis Serrano Sánchez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Year of publication: 2016

Issue: 1

Pages: 6-21

Type: Article

DOI: 10.17345/UTE.2016.1.969 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Abstract

This article describes an experience developed by researchers from the Department of Didactics and School Organization (University of Murcia) and the IES La Flota from Murcia. The project was funded by the Region of Murcia Local Governement in the context of the "Program III for the Development of Educational Innovation Projects". The main goal of this project was to change the organizational culture of the educational high school by means of better collaboration between teachers and students, having the innovative figure of “collaborative student” in order to promote more participation in school tasks and finally to improve the environment in the high school. The project was developed during one academic year and the results obtained by questionnaires were well valued by all participants (teachers, students and parents).

Bibliographic References

  • ARMENGOL, C. (2001). La cultura de colaboración. Reto para una enseñanza de calidad. Madrid: La Muralla.
  • ARNAIZ, P. (2011). Luchando contra la exclusión: buenas prácticas y éxito escolar. Innovación educativa, 21, 23-35.
  • ARNAIZ, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI. 30 (1), 25-44.
  • ARZOLA, D.M. (2014). La distancia entre el discurso de la participación y las prácticas participativas en los centros de Educación Secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa 19 (61), 511-535.
  • CANO, J. y GARCÍA NIETO, N. (2010). Aproximación a la percepción de los orientadores escolares sobre la colaboración que reciben de la comunidad educativa: retos y propuestas. Revista Complutense de Educación. 21 (1) 149-169.
  • ESCUDERO, T. (2011). La construcción de la investigación evaluativa. El aporte desde la educación. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • FERNÁNDEZ, M.D. y MALAVAR, M.L. (1999). La colaboración en los centros educativos: una oportunidad de aprendizaje profesional. En Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 3 (1). En http://www.ugr.es/~recfpro/rev31COL3.pdf
  • GARCÍA, D. (2014). Hacia una escuela participativa: estudio cualitativo de buenas prácticas de participación del alumnado en educación primaria y secundaria. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
  • GONZÁLEZ, M.T. (2003). Cultura y subculturas organizativas. En M.T. González (Coord.) Organización y gestión de centros escolares. Dimensiones y procesos (pp.169-185). Madrid: Pearson.
  • HERNÁNDEZ, E., MEDINA, R. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32 (2), 499-512 http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172041
  • LORENTE, A. (2006). Cultura docente y organización escolar en los Institutos de Secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10 (2).
  • PRENDES, M.P. (2003). Aprendemos… ¿Cooperando o colaborando? Las claves del método. En F. Martínez (Comp.) Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo (pp. 95-127). Barcelona: Paidós.
  • RAMOS, J.L. (2011). Investigación evaluativa. En S. Cubo, B. Martín, J.L. Ramos (Coords.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 409-456). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • VIÑAO, A. (2001): Culturas escolares, reformas e innovaciones educativas. Con-ciencia Social, (5) 27-45.