La evaluación auténtica de los procesos educativos.

  1. Vallejo Ruiz, Mónica
  2. Molina Saorín, Jesús
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2014

Volume: 64

Issue: 1

Pages: 11-25

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE640403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Authentic assessment opens up new perspectives to one of the most complex and difficult teaching tasks to develop, such as assessing students' learning. This work presents a theoretical review of the fundamental principles that are related to this conception of assessment, which tries to be consolidated as an alternative approach to the traditional assessment one and, by extension, to the teaching and learning ones. Also, in accordance to this perspective, some assessing principles will be identified in the interest of facilitating teachers the design of authentic tasks through which their students' scopes and achievements will be assessed.

Bibliographic References

  • Álvarez, I. (2005). «Evaluación como situación de aprendizaje o evaluación auténtica». Perspectiva educacional, 45, pp. 45-67.
  • arends, R. (2004). Learning to teach. Boston: McGraw-Hill.
  • BaGnato, S. (2008). Authentic assessment for early childhood intervention: best practices. Nueva York: The Guilford Press.
  • Bélair, L. (2000). La evaluación en la acción. El dossier progresivo de los alumnos. Sevilla: Díada.
  • Benavidez, V. (2010). «Las evaluaciones de logros educativos y su relación con la calidad de la educación». Revista Iberoamericana de Educación, 53, pp. 83-96.
  • Bolívar, A. (2000). La mejora de los procesos de evaluación. Disponible en: http://redes-cepalcala. org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS/EVALUACION/MEJORA%20DE%20 LOS%20PROCESOS%20DE%20EVALUACION.rtf.
  • Boud, D. (1995). Enchancing learning through self assessment. Londres: Kogan.
  • BiGGs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • coll, c., Martín, E. y onruBia, J. (2001). «La evaluación del aprendizaje escolar: dimensiones psicológicas, pedagógicas y sociales». En C. Coll, J. Palacios y Á. Marchesi (eds.), Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza Editorial, pp. 549-572.
  • cHul-ByunG, C. (2002). «Local collective identity enculturation within a global media consumption culture». Asia Pacific Education Review, 3 (1), pp. 1-17.
  • darlinG-HaMMond, l. y snyder, J. (2000). «Authentic assessment in teaching in context». Teaching and Teacher Education, 16, pp. 523-545.
  • escudero, J. M. (2003). «Dos décadas de reformas escolares en España y Latinoamérica: algunas lecciones que es preciso aprender». Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 5, pp. 19-72.
  • escudero, J. M. (2008). «Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos». Red U. Revista de docencia universitaria, 2. Disponible en: www.um.es/ ead/Red_U/m2/escudero.pdf.
  • Fredericksen, N. (1984). «The real test bias, influences of testing and teaching on learning». American Psychologist, 39 (3), pp. 193-202.
  • Gielen, S., docHy, F. y dierick, S. (2003). «The influence of assessment on learning». En M. Segles, F. Dochy y E. Cascallar (eds.), Optimising news modes of assessment: in search of quality and standards. Dordrecht (NL): Kluwer Academic Publishers, pp. 37-54.
  • Gulikers, J., Bastiaens, T. y kirscHner, P. (2004). «Perceptions of authentic assessment. Five dimensions of authenticity». Educational Technology Research & Development, 52 (3), pp. 67-86.
  • Hassanpour, B. y otros (2011). Authentic assessments or standardized assessment new attitude to architecture assessment. 3rd World Conference on Educational Sciences. Doi: 10.1016/j.sbspro.2011.04.340.
  • HerMan, J., ascHBacHer, P. y Winters, L. (1992). A practical guide to alternative assessment. Alexandria (VA): Association for Supervision and Curriculum Development.
  • HunG y der-tHanq. (2007). «Context-process authenticity in learning: implications for identity enculturation and boundary crossing». Educational Technology Research and Development, 55 (2), pp. 147-167.
  • leMke, J. (2002). «Becoming the village: education across lives». En G. Wells y G. Claxton (eds.), Learning for life in the 21st century. Oxford (UK): Blackwell Publishers, pp.34-45.
  • Mcdonald, R. y otros (1995). Nuevas perspectivas sobre evaluación. Sección para la Educación Técnica y Profesional. Cinterfor, p. 149.
  • Monereo, Carles (2009). «La autenticidad de la evaluación». Disponible en: http://www.sinte. es/websinte/images/pdf/monereo14.pdf.
  • MurpHy, R. (2006). «Evaluating new priorities for assessment in higher education». En C. Bryan y K. Clegg (eds.), Innovative assessment in higher education. Nueva York: Routledge, pp.37-47.
  • pérez GóMez, Á. (1992). «Enseñanza para la comprensión». En A. Pérez Gómez y J. Jimeno, Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
  • perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires: Ediciones Colihue.
  • prodroMou, L. (1995). «The backwash effect: from testing to teaching». ERLT Journal, 49 (1), pp. 13-25.
  • scHnitzer, S. (1993). «Designing and authentic assessment». Educational Leadership, 50 (7), pp. 32-35.
  • stuyven, K., docHy, F. y Janssens, S. (2003). «Student’s perceptions about new modes of assessment in higher education: a review». En M. Segers, F. Dochi y E. Cascallar (eds.), Optimising new models of assessment. Dordrecht (NL): Kluwer Academic Publishers, pp.171-224.
  • trillo, F. (2005). Competencias docentes y evaluación auténtica: ¿Falla el protagonista? Colección de cuadernillos de actualización para pensar en la enseñanza universitaria, 3. Universidad Nacional de Río Cuarto. Disponible en: http://www.unrc.edu.ar/unrc/ academica/pdf/cuadernillo03.pdf.
  • tunGkasaMit, A. y otros (2012). «The development of authentic assessment training curriculum for research-based learning class in higher education of Thailand. 3rd International Conference on Education and Educational Psychology». Doi: 10.1016/j. sbspro.2012.12.047.
  • valverde Berrocoso, J., revuelta, F. i. y FernÁndez sÁncHez, M. r. (2012). «Modelos de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizaje. Experiencias en la formación inicial del profesorado». Revista Iberoamericana de Educación, 60, pp. 51-62.