La evaluación en Ciencias Sociales, Geografía e Historiapercepción del alumnado tras la aplicación de la escala EPEGEHI-1

  1. Molina Saorín, Jesús
  2. Miralles Martínez, Pedro
  3. Trigueros Cano, Francisco Javier
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2014

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 289-311

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17.2.11492 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study is the result of a research project funded by the Seneca Founda - tion (Murcia - Spain). We designed a tool to discover the students� perceptions about the different instruments that are applied in the assessment process and subsequent qualification in the field of Social Sciences, Geography and History. The instrument used was an original scale consisting of several items grouped into different factors, which receives the generic name EPEGEHI-1 scale. In that sense, we have focused our attention on this perception, ana - lyzing assessment procedures, the test (as the main instrument rating), the information that students have about the criteria for classification of that instrument, the final grade obtained and the perception of that grade among the students. This is a study with quantitative methodology, conducted with a sample of 1,117 students of 3 rd and 4 th year of Secondary Education (15 and 16 years old). The instrument has good psychometric properties. The data shows the significant relationships between different variables influencing the final perception of the assessment and qualification

Bibliographic References

  • Aguirán, J., Val, J., (2007) El área de ciencias sociales: Concepto, didáctica, contenidos, técnicas, procedimientos y evaluación, , Zaragoza: FIF
  • Bélair, L.M., (2000) La evaluación en la acción. El dossier progresivo de los alumnos, , Sevilla: Díada
  • Bricklin, B., Bricklin, M., (1988) Causas psicológicas del bajo rendimiento escolar., , México: Pax-México
  • Ebbeck, V., Weiss, M.R., Determinants of children's self-esteem: Influence of perceived competence and affect (1998) Pediatric Exercise Science, 10, pp. 285-298
  • Estévez, E.H., (1996) Nuevas ideas sobre el aprendizaje, , México: Revista de Investigación y Práctica
  • Garrido, I., (1986) La motivación escolar: Determinantes sociológicos y psicológicos del rendimiento, pp. 122-151. , En J. Mayor (ed.) Sociología y Psicología de la Educación.,. Madrid: Anaya
  • Gilson, N.D., Cooke, C.B., Mahoney, C.A., Adolescent physical selfperceptions, sport/exercise and lifestyle physical activity (2005) Health Education, 105 (6), pp. 437-450
  • Hastad, D.N., Lacy, A.C., (1998) Measurement and evaluation in physical education and exercise science, , Boston: Allyn and Bacon
  • Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P., (1998) Metodología de la investigación, , (2.a ed). México: McGraw Hill
  • Insa, Y., (2008) L'avaluació de correcció objectiva com a instrument didàctic per a l'eficiència en l'aprenentatge de la Història, , Tesis doctoral. Universitat de Barcelona
  • López Facal, R., (1993) Aproximación a la evaluación de las Ciencias Sociales en la Enseñanza Secundaria, pp. 183-208. , En: Aula Sete (coord.) Proyectos Curriculares de Ciencias Sociales.,. Santiago de Compostela: ICE
  • López Facal, R., (1994) Evaluación en ciencias sociales, pp. 123-154. , En: X. Armas (coord.) Ensinar e aprender historia na educación secundaria.,. Santiago de Compostela: USC
  • López Facal, R., (1997) La práctica de la evaluación aplicada al área de Ciencias Sociales en la enseñanza secundaria, pp. 371-397. , En: H. Salmerón (ed.) Evaluación educativa. Teoría, metodología y aplicaciones en áreas de conocimiento (1).,. Granada: GEU
  • Lukas, J.F., Santiago, K., (2009) Evaluación educativa, , (2.a ed). Madrid: Alianza
  • Malhotra, N., (2001) Pesquisa de Marketing: Uma orientação aplicada, , (3.a ed). Porto Alegre: Bookman
  • Merchán, F.J., El examen en la enseñanza de la historia (2001) Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 15, pp. 3-21
  • Merchán, F.J., (2005) Enseñanza, examen y control: Profesores y alumnos en la clase de historia., , Barcelona: Octaedro
  • Merchán, F.J., El papel de los alumnos en la clase de historia como agentes de la práctica de la enseñanza (2007) Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, pp. 33-51
  • Molina Saorín, J., Illán, N., El proceso de integración efectiva de los alumnos con síndrome de Down en Educación Infantil: Variables influyentes en dicho proceso (2011) Revista Española de Pedagogía, 248, pp. 5-22
  • Molina Saorín, J., Marques, C., Experiencia docente en Educación Física y alumnos con necesidades educativas específicas: Estudio de correlación (2009) Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, pp. 16-21
  • Molina, J., Serão realmente especiais as necessidades educativas dos alunos e alunas? A intencionalidade do discurso (2009) Revista Lusófona de Educação, 13, pp. 155-170
  • Molina, J., Illán, N., (2008) Educar para la diversidad en la escuela actual. Una experiencia práctica de integración curricular., , Sevilla: MAD
  • Pérez, C., (2005) Métodos estadísticos avanzados con SPSS., , Madrid: Thomson
  • Quinquer, D., Modelos y enfoques sobre evaluación: El modelo comunicativo (1999) Aula De Innovación Educativa, 80, pp. 54-57
  • Rodrigues, D., (2001) A Educação e a Diferença, pp. 13-34. , En D. Rodrigues (coord.) Educação e Diferença-Valores e práticas para uma Educação Inclusiv.,. Porto: Porto Editora
  • Sans, A., Trepat, C.A., La evaluación de la historia en el bachillerato. La evaluación en historia con pruebas de corrección objetiva. Algunas implicaciones didácticas (2006) Enseñanza de las Ciencias Sociales, 5, pp. 69-81
  • Stufflebeam, D.L., Shinkfield, A.J., (2007) Evaluation Theory, Models, and Applications, , San Francisco: Jossey-Bass
  • Trepat, C.A., Insa, Y., La evaluación de corrección objetiva como instrumento de mejora en el aprendizaje de la Historia en Bachillerato (2008) Enseñanza de las Ciencias Sociales, 7, pp. 57-75
  • Tyler, R.W., (1950) Basic principles of curriculum and instruction, , Chicago: University of Chicago Press