Diseño de una entrevista de evaluación del desempeño por competencias desde una perspectiva microsociológica

  1. Olaz Capitán, Ángel
  2. Brändle, Gaspar
Aldizkaria:
Aposta: Revista de ciencias sociales

ISSN: 1696-7348

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakia: 58

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Aposta: Revista de ciencias sociales

Laburpena

The achievement of an ideal adjustment between the human resources and the company needs is one of the most wished goals by the management nowadays. At the same time, the administration and utilization of a system of competences in the educational and professional field has been constituted as an area of work of special importance in the last decades. Taking both ideas as a starting point, effective management of the human resources and using of a system of competences, this work proposes a model of interview of the performance assessment at work based on the competences management. We understand that the above mentioned model would allow the companies to evaluate the adequacy of the worker to his position from the comparative analysis between the competences assigned to the work position and those that really the worker has and, in case of maladjustments, to act in consequence.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALBA-RAMIREZ, A. (1992). 'Mismatch in the spanish labor market overeducation', Journal of Human Resources, XX – VIII (2): 259-278.
  • ALONSO BENITO, L.; FERNÁNDEZ, C. y NYSSEN, J. (2009). El debate de las competencias. Madrid, ANECA.
  • ANECA (2009). Informe al Patronato sobre la acreditación nacional para el acceso a los cuerpos de profesorado universitario. Madrid.
  • ANECA – REFLEX (2007a). El profesional flexible en la Sociedad del Conocimiento (Informe Ejecutivo). Madrid.
  • ANECA (2007b). Informe Empleadores (Titulados Universitarios y Mercado Laboral). Madrid.
  • BLOOM, B. (1975). Evaluación del aprendizaje. Buenos Aires, Troquel.
  • BOE (2002). Ley Orgánica 5 / 2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. Núm. 147 (20/06/02): p. 22437.
  • BOE (2003). Real Decreto 1128 / 2003, de 5 de septiembre, del Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. Núm. 223 (17/09/03), p. 34293.
  • BOE (2007). Real Decreto 1312 / 2007, de 5 de octubre, de la acreditación nacional para el acceso a los cuerpos docentes universitarios. Núm. 240 (17/09/03), p. 40653.
  • BOYATZIS, R. (1982). The competence manager. New York, John Wiley & Sons.
  • BUNK, G. (1994). 'La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la R.F.A.'. Revista Europea de Formación Profesional, 1: 8-14.
  • GARCÍA FERRANDO, M. (1996). El análisis de la realidad social métodos y técnicas de investigación social. Madrid, Alianza Universidad Texto.
  • GIL, J. (2007). 'La Evaluación de las competencias laborales'. Educación XXI, 10: 83- 106.
  • HARO (DE), J. (2004). '¿Sabe alguien qué es una competencia?'. Dirigir personas, 30: 8-17.
  • HOOGHIEMSTRA, T. (1992). 'Gestión integrada de recursos humanos', en A. Mitrani y otros (Coords.). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos, pp. 13-42. Bilbao, Ediciones Deusto.
  • INDA-CARO, M.; RODRÍGUEZ-MENÉNDEZ, C. y PEÑA-CALVO, V. (2010). 'PISA 2006: La influencia del género en los conocimientos y competencias científicas'. Revista Iberoamericana de Educación, 51 (2): 1-12.
  • LAWLER, E. (1994). 'From Job Based to Competence Based Organizations'. Journal of Organizational Behavior, 15 (1): 3-15.
  • LE BOTERF, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Barcelona, Gestión 2000.
  • LE BOTERF, G; VINCENT, F. y BARZUCCHETTI, S. (1993). Cómo gestionar la calidad de la formación. Barcelona, Gestión 2000.
  • MASOT, P. y FEISTHAMMEL, D. (2003). Seguimiento de la competencia y del proceso de formación. Madrid, AENOR.
  • MATO, J. (1995). '¿Existe sobre-cualificación en España? Algunas variables explicativas', en Documentos de Trabajo. Doc 090/095. Oviedo, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
  • MAYNTZ, R. (1975). Introducción a los métodos de la sociología empírica. Madrid, Alianza Editorial.
  • MCCLELLAND, D. (1973). 'Testing for competence rather than for intelligence'. American Psychologist, 28 (1): 13-20.
  • PEREDA, S. Y BERROCAL, F. (2001). Gestión de recursos humanos por competencias. Madrid, Centro de Estudios Ramón Areces.
  • PETER, L. y HULL, R. (1970). El Principio de Peter. Barcelona, Plaza & Janés Editores.
  • ROQUERO, E. y HERNANDO, S. (2004). 'La conformación del sistema nacional de cualificaciones profesionales en España: un proceso inacabado'. Cuaderno de Relaciones Laborales, 22 (1): 113-146.
  • TOVAR, F. y REVILLA, J. (2010). 'La supuesta neutralidad de la evaluación por competencias'. Revista Internacional de Organizaciones, 5: 109-126.
  • TUXWORTH, E. (1989). 'Competence Based Education and Training: Background and Origins', en John W. Burke (Ed.) Competency based education and training. London, The Falmer Press.