Aspectos sociales de los videojuegos

  1. Sánchez Rodríguez, Pedro A.
  2. Alfageme González, María Begoña
  3. Serrano Pastor, Francisca José
Aldizkaria:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Argitalpen urtea: 2010

Alea: 9

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 29-41

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Laburpena

Our work is part from a big investigation that tries to study which is the opinion that pupils have about videogames. In this case, we expose the results obtained in different hypothesis that answer for two objectives: analyzing if videogames can be a condition for students to isolate from other people and analyzing the opinion that pupils have about different characteristics that are attributed to videogames. In the hypotheses to debate intervene as predictor variables if scholars believe or not in the videogames to help them to socialize, if they remain or not playing with the same videogame and the sociability that students believe that they can develop using videogames. That is why we add different variables like kind of videogames (arcade, simulation, strategy and videogames from table), diverse characteristics about videogames that students think that make them more attractive, opinion about videogames from pupils, etc. The results indicate us various opinions from scholars about videogames and their social aspects in that they make it easy to relation with this media.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alfageme González, Mª B. y Sánchez Rodríguez. P.A.(2003).  Un  instrumento para evaluar el uso y las actitudes  hacia los videojuegos.  Pixel­Bit. Revista de Medios y Educación, nº 20, pp. 17-­32.
  • Del Moral Pérez, M. E. (1998). Reflexiones sobre nuevas tecnologías y educación. Universidad de Oviedo.  Servicio de Publicaciones.
  • Estallo Martí, J. A. (1994). Videojuegos, personalidad y conducta. Psicothema, Vol. 6, nº 2, pp. 181­-190. ISSN: 0214­9915.
  • Estallo Martí, J. A. (1995).  Los videojuegos. Juicios y prejuicios.  Barcelona:  Planeta.
  • Etxeberría Balerdi, F (1998). Videojuegos y educación.  Revista Comunicar,  nº 10, pp. 171­-180.
  • Etxeberría Balerdi, F. (2000). Videojuegos y educación. COMUNICAR,  Revista de Educación en Medios de Comunicación.  AMOVAC México, D.  F.   5-­574­-2837.  URL:  http://www.amovac.com/Cientificos/vjyedu.htm.  Consultado en diciembre 2001.
  • Etxeberría Balerdi, F. (2001). Videojuegos y educación. Revista Teoría de la  Educación: Educación y Cultura  en la Sociedad de la Información, Vol.  2.   Universidad   de   Salamanca.  URL:  http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_02/n2_art_etxeberr ia.htm. Consultado en enero 2010.
  • Ferrer, M. y Ruíz, J. A. (2005). Uso de videojuegos en niños de 7 a 12 años.  Una   aproximación   mediante   encuesta.   ICONO   14:   Revista   de  Comunicación   y   Nuevas   Tecnologías,   nº   7.   ISSN:   1697­8293.   URL:  http://www.icono14.net/revista. Consultado en junio 2009.
  • Gaja, R. (1993). Videojuegos ¿alineación o desarrollo? Barcelona: Grijalbo.
  • Gómez Del Castillo,  M. T. (2007).  Videojuegos y transmisión de valores.  Revista   Iberoamericana   de   Educación,  nº   43,  Vol.   6.  Organización  de  Estados   Iberoamericanos   para   la   Educación,   la   Ciencia   y   la   Cultura  (OEI). ISSN: 1681­-5653.
  • Gros, B. (2000). La dimensión socioeducativa de los videojuegos. Edutec:  Revista   Electrónica   de   Tecnología   Educativa,   nº   12,   junio.   URL:  http://edutec.rediris.es/Reelec2/Revelec12/Gros.html.   Consultado   en  diciembre 2001.
  • Levis  Czernik,  D. (1997b).  Los  videojuegos,  un fenómeno  de  masas. Qué   impacto produce sobre la infancia  y la juventud la industria más próspera   del sistema audiovisual. Barcelona: Paidós.
  • Tejeiro Salquero, R. A. (2002). ¿Fomentan los videojuegos el aislamiento  social? Eúphoros, nº 5, pp. 233-­239. ISSN: 1475­-0205.
  • Vida, T. y Hernández, T. (2005). Los videojuegos. Revista Aula de Innovación  Educativa, nº 147, pp. 35-­40.