Aspectos sociales de los videojuegos
ISSN: 1695-288X
Any de publicació: 2010
Volum: 9
Número: 1
Pàgines: 29-41
Tipus: Article
Altres publicacions en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Resum
Our work is part from a big investigation that tries to study which is the opinion that pupils have about videogames. In this case, we expose the results obtained in different hypothesis that answer for two objectives: analyzing if videogames can be a condition for students to isolate from other people and analyzing the opinion that pupils have about different characteristics that are attributed to videogames. In the hypotheses to debate intervene as predictor variables if scholars believe or not in the videogames to help them to socialize, if they remain or not playing with the same videogame and the sociability that students believe that they can develop using videogames. That is why we add different variables like kind of videogames (arcade, simulation, strategy and videogames from table), diverse characteristics about videogames that students think that make them more attractive, opinion about videogames from pupils, etc. The results indicate us various opinions from scholars about videogames and their social aspects in that they make it easy to relation with this media.
Referències bibliogràfiques
- Alfageme González, Mª B. y Sánchez Rodríguez. P.A.(2003). Un instrumento para evaluar el uso y las actitudes hacia los videojuegos. PixelBit. Revista de Medios y Educación, nº 20, pp. 17-32.
- Del Moral Pérez, M. E. (1998). Reflexiones sobre nuevas tecnologías y educación. Universidad de Oviedo. Servicio de Publicaciones.
- Estallo Martí, J. A. (1994). Videojuegos, personalidad y conducta. Psicothema, Vol. 6, nº 2, pp. 181-190. ISSN: 02149915.
- Estallo Martí, J. A. (1995). Los videojuegos. Juicios y prejuicios. Barcelona: Planeta.
- Etxeberría Balerdi, F (1998). Videojuegos y educación. Revista Comunicar, nº 10, pp. 171-180.
- Etxeberría Balerdi, F. (2000). Videojuegos y educación. COMUNICAR, Revista de Educación en Medios de Comunicación. AMOVAC México, D. F. 5-574-2837. URL: http://www.amovac.com/Cientificos/vjyedu.htm. Consultado en diciembre 2001.
- Etxeberría Balerdi, F. (2001). Videojuegos y educación. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Vol. 2. Universidad de Salamanca. URL: http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_02/n2_art_etxeberr ia.htm. Consultado en enero 2010.
- Ferrer, M. y Ruíz, J. A. (2005). Uso de videojuegos en niños de 7 a 12 años. Una aproximación mediante encuesta. ICONO 14: Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, nº 7. ISSN: 16978293. URL: http://www.icono14.net/revista. Consultado en junio 2009.
- Gaja, R. (1993). Videojuegos ¿alineación o desarrollo? Barcelona: Grijalbo.
- Gómez Del Castillo, M. T. (2007). Videojuegos y transmisión de valores. Revista Iberoamericana de Educación, nº 43, Vol. 6. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). ISSN: 1681-5653.
- Gros, B. (2000). La dimensión socioeducativa de los videojuegos. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, nº 12, junio. URL: http://edutec.rediris.es/Reelec2/Revelec12/Gros.html. Consultado en diciembre 2001.
- Levis Czernik, D. (1997b). Los videojuegos, un fenómeno de masas. Qué impacto produce sobre la infancia y la juventud la industria más próspera del sistema audiovisual. Barcelona: Paidós.
- Tejeiro Salquero, R. A. (2002). ¿Fomentan los videojuegos el aislamiento social? Eúphoros, nº 5, pp. 233-239. ISSN: 1475-0205.
- Vida, T. y Hernández, T. (2005). Los videojuegos. Revista Aula de Innovación Educativa, nº 147, pp. 35-40.