¿Es necesario un acto de ser? la raíz del tomismo en cuestión

  1. Manuel A. Serra Pérez
Journal:
Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

ISSN: 0213-4381 2605-3012

Year of publication: 2024

Volume: 40

Issue: 78

Pages: 505-524

Type: Article

DOI: 10.62217/CARTH.565 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

Abstract

In recent decades, some of the approaches that have taken into con-sideration the doctrine of the Thomistic act of being (actus essendi) have reached sometimes drastic conclusions regarding the originality of what is the most impor-tant teaching of Thomas Aquinas. Indeed, his philosophy of being is based on the act-potency relation between form and being, as well as on the real distinction of essence and being, derived from it. In this study we would like to face a double cha-llenge: that of justifying why an act of being is necessary in Thomistic metaphysics, and that of showing why this actuality (esse) is not identified with the existence or being of the thing, as the Thomistic school has pretended during its trajectory.

Bibliographic References

  • Aristóteles (2007). Metafísica. Giovanni Reale (trad. e note). Milán: Bompiani.
  • Báñez. D. (1934). Scholastica Commentaria in Primam Partem Summae Theologiae Divi Thomae, Madrid-Valencia, ed. Luis Urbano.
  • Bonino, S. (1994). La historiografía de la escuela tomista: El caso Gilson. Scripta Theologica, vol. 26 (3), pp. 955–76. https://dadun.unav.edu/handle/10171/13136 DOI: https://doi.org/10.15581/006.26.15248
  • Casadesús, R. (2012). Creación y conservación en santo Tomás de Aquino. Dos conceptos fundamentales para entender la creación continua, Lletres de Filosofia i Humanitats, 4, 51–72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6043425
  • Casales García, R. (2019). Creatio ex nihilo and the eternoty of the world in Aquinas and Avicenna, Metafísica y Persona, 21(11), 173–81. DOI: https://doi.org/10.24310/Metyper.2019.v0i21.5208
  • https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7063787
  • Contat, A. (2019). La constitution de l´étant dans le thomisme contemporain: Tomas Tyn, Johann Baptist Lotz, Cornelio Fabro. M. Raffray (Ed.). Actus Essendi. Saint Thomas d’Aquin et ses interprètes (pp. 369–421), Paris: Parole et Silence.
  • Contat, A. (2020). Cornelio Fabro et la philosophie théoretique de Jacques Maritain, Espíritu, 68 (158), 317–366.
  • Echavarría, F. M. (2009). Virtud y ser según Tomás de Aquino. Espiritu, 63(138), 11–36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4098196
  • Dewan, L. (1999). Gilson and the Actus Essendi. Études Maritainiennes / Maritain Studies, 15, 70–96. DOI: https://doi.org/10.5840/maritain1999155
  • Dewan, L. (2006). Form and being. En J. P. Daugherty (Ed.). Studies in Philosophy and the History of Philosophy, 45, 2-284. The Catholic University Press.
  • Fabro, C. (1958). L’obscurcissement de l’esse dans l’école thomiste, Revue Thomiste, 58(3), 443–72.
  • Fabro, C. (2005). La nozione metafisica di Partecipazione secondo San Tommaso d’Aquino. Opere Complete, vol. 3. C. Ferraro (Ed.). Roma: EDIVI.
  • Fabro, C. (2010). Partecipazione e Causalità. Opere Complete, vol. 19 . C. Ferraro (Ed.). Roma: EDIVI.
  • Forment Girald, E. (1983). Persona y modo substancial. Barcelona: PPU.
  • García Marqués, A. (2019). Pensando el sujeto: Aristóteles y Quine. Madrid: Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv102bkjc
  • García Marqués, A. (2021). ¿Hay una progresiva comprensión del actus essendi en Tomás de Aquino?. En M. A. Serra Pérez (ed.). La cualidad metafísica del ser respecto a la forma. Estudio de la crítica de Lawrence Dewan a Étienne Gilson (pp. 48–72), Eunsa.
  • Gilson, É. (19622). L’être et l’essence. Paris: Vrin.
  • León Florido, Francisco. (2023) 2024. «El Problema De La Metafísica De Aristóteles En La antigüedad: Una Crisis Prematura». Carthaginensia 39 (76):443-60. https://doi.org/10.62217/carth.435. DOI: https://doi.org/10.62217/carth.435
  • Muñoz, C. (2015). Notas sobre el primum cognitum en Cayetano y su vínculo con la metafísica, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 32(1), 127–42. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ASHF.2015.v32.n1.48682
  • Orrego Sánchez, S. (1998). El ser como perfección en el pensamiento de Tomás de Aquino. Pamplona: Eunsa.
  • Orrego Sánchez, S. (2004). La actualidad del ser en la Primera Escuela de Salamanca. Con lecciones inéditas de Vitoria, Soto y Cano. Pamplona: Eunsa.
  • Pablo Prieto, L. (2020). La noción de creación en Tomás de Aquino. Ciencia Tomista, 147, 79–93.
  • Prouvost, G. (2007). Thomas d’Aquin et les thomismes. Paris: Les Éditions du Cerf.
  • Redpath, P. (2019). Aquinas’s Fourth Way of Demostrating God’s Existence: From Virtual Quantum Gradations of Perfection (Inequality in Beauty) of Forms Existing within a Real Genus. Studia Gilsoniana, 8(3), 681–716.
  • Redpath, P. A. (2021). La composición real de essentia y esse en Tomás de Aquino: Análisis de textos. Segunda parte. En M. A. Serra Pérez (Ed.). La cualidad metafísica del ser respecto a la forma, (pp. 202–236). Pamplona: Eunsa.
  • Tomás de Aquino. Quaestiones disputatae De potentia (De Pot.). www.corpusthomisticum.org.
  • Tomás de Aquino. Summa theologiae (Sum. theol.).
  • Tomás de Aquino. Summa contra gentiles (Contra gentiles).
  • Tomás de Aquino. De substantiis separatis (De sub. separ.).
  • Torrijos-Castrillejo, D. (2021). Ser, existencia y facticidad. En M. A. Serra Pérez (Ed.). La cualidad metafísica del ser respecto a la forma. Estudio de la crítica de L. Dewan a É. Gilson, (pp. 93–106). Pamplona: Eunsa.
  • Ventimiglia, G. (2019). Il Neo-tomismo e il dibattito sulla metafisica classica nel Novecento. En E. Berti (Ed.), Storia della metafisica, (pp. 301–354). Roma: Carocci.
  • Wippel. J. (2015). Cornelio Fabro on the Distinction and Composition of Essence and Esse in the Metaphysics of Thomas Aquinas. The Review of Metaphysics, 68, 573–592.