La acción A/r/tográfica en el contexto urbano como instrumento parala reflexión crítica del entorno.

  1. Villalba Gómez, Jose victor 2
  2. Ramón Verdú, Alfredo José 2
  3. Salido López, Pedro Victorio 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Grafica : documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

ISSN: 2014-9298 2339-7500

Year of publication: 2024

Volume: En prensa

Pages: 01-08

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/GRAFICA.300 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Grafica : documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

Abstract

A project is presented whose central part is an educational research experience in the heart of an urban area of a city. The sample is of 49 students in Degree in Early Childhood Education. The methodological approach belongs to the theoretical bases of Situated Learning with mobile de-vices, the perception of the environment, the A/r/tography and the critical questioning through the image, establishing a relationship with the image, what is perceived and what is projected, influ-enced by these images. The result shows, in general, a lack of critical questioning, as well as a great absence of analysis of the visual, reflected only when reflection is induced.

Bibliographic References

  • Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Dondis, D. (2002). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
  • González, M. R., Marcellán, I. y Arriaga, A. (2015). Produciendo cultura visual: ¿qué se aprende dentro y fuera de la escuela? II Congreso de Investigación en Artes Visuales ANIAV. http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2015.1221
  • Gouzouasis, P., Irwin, R., Miles, E. y Gordon, A. (2013). Commitments to a community of artis-tic inquiry: Becoming pedagogical through a/r/tography in teacher education. International Journal of Education & the Arts, 14(1). Recuperado de http://www.ijea.org/v14n1/
  • Huerta, R. (2019). Arte para primaria. UOC.
  • Huerta, R. (2021). Cementerios para educar. Mcgraw-Hill.
  • Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
  • Leblanc, N., Davidson, S. F. y Ryu J. Y. (2015). Be-coming through a/r/tography, autobiography and stories in motion. Revista Internacional de Educación a través del Arte, 11 (3): 355-374.https://doi.org/10.1386/eta.11.3.355_1.
  • Manifold, M., C. (2009). What art educators can learn from the fan-based artmaking of ad-olescents and young adults. Studies in Art Education, 50(3), 257-271.
  • Marcellán, I., Arriaga, A., Aguirre, I., Calvelhe, L. y Olaiz, I. (2015). El papel de la escuela en la producción de cultura visual de los jóvenes. En Veiga, F. (Coord.) Atas do I Congresso Inter-nacional. Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação Veiga.
  • Marcellán-Baraze, I., y Agirre-Arriaga, I. (2008). El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-046
  • Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
  • Muñoz-Jiménez, J. (2019). Fotografía, memoria e identidad. Revista de Comunicación de la SEE-CI, 49, 123-140. http://doi.org/10.15198/seeci.2019.49.123-140
  • Ramón-Verdú, A. J. (2019). El azar en el proceso creativo fotográfico. La narrativa fotográfica en imágenes inesperadas. Revista Visuais, 5(1), 43. https://doi.org/10.20396/visuais.v5i1.12135
  • Ramón-Verdú, A. J. y Villalba-Gómez, J. V. (2022). The Image as Language: The Creation and the Use of the Visual Message by Young University Students in Their Communicative Social Activ-ity. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.944187
  • Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2009). El proce-so de investigación (parte 1). En R. Bisquerra (ed.). Metodología de la investigación educati-va (pp. 89-125). Madrid: La Muralla.
  • Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epis-temología y Técnicas. Editorial de las Ciencias.