La creatividad literaria como opción de crecimiento personal en estudiantes universitarios

  1. Peinado Portero, Ana Isabel 1
  2. Garcés de Los Fayos Ruiz, Enrique J. 1
  3. Hernández Arranz, Carlos 2
  4. Corbalán Berná, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Escritor
Zeitschrift:
Quaderns de filologia. Estudis literaris

ISSN: 1135-4178

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: LA ESCRITURA CREATIVA EN LAS AULAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR: NUEVOS ESCENARIOS DE APRENDIZAJE

Nummer: 28

Seiten: 37-56

Art: Artikel

DOI: 10.7203/QDFED.28.26573 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Quaderns de filologia. Estudis literaris

Zusammenfassung

En la cerca continuada d'un procés d'aprenentatge actiu en l'entorn universitari,es proposa als estudiants universitaris de Psicologia la utilització d'un textteatral que han de llegir i, a partir d'este, crear el seu propi treball literari creatiu. L'opció d'elecció d'esta mostra va ser la de trobar una via d'aprenentatge diferent i complementàriaa l'habitual en les carreres relacionades amb les ciències de la salut, per estar marcades enexcés per un empirisme que impedix l'ús d'actuacions amb plantejament aperturista, tal com proposen Corbalán (2006), i Limiñana, Corbalán i Sánchez-López (2010), des d'unaproposta que permet articular noves estratègies d'avaluació del comportament creatiu,en el marc de la planificació docent duta a terme en l'assignatura, incidint directamenten el que, posteriorment, Palupi, Subiyantoro i Triyanto (2020) denominaven habilitatsde pensament creatiu en l'aprenentatge conductual a través de l'escriptura. L'estudi esva realitzar durant tres cursos acadèmics (2019/20, 2020/21 i 2021/22), amb els estudiantsque voluntàriament van optar per la realització d'esta lectura; i es va incloure la valoració del treball creatiu literari desenvolupat en l'avaluació global d'estos. Van ser un total de 221persones les participants durant eixos tres cursos acadèmics. En el treball de recercas'analitzen els diferents components que incidixen en esta proposta: selecció de la mostra,criteris d'avaluació realitzats, propostes literàries plantejades per part dels alumnes,classificació creativa d'estes, així com projeccions educatives futures.

Bibliographische Referenzen

  • Corbalán, Francisco Javier 2006. La creatividad y su medida: matices y claves en arteterapia. En F.J. Coll (coord.) Arteterapia: Dinámicas entre creación y procesos terapéuticos. Murcia: Editum.
  • Corbalán, Francisco Javier & Limiñana, Rosa María 2010. El genio en una botella. El test CREA, las preguntas y la creatividad. Introducción al monográfico “El test CREA, inteligencia creativa”. Anales de Psicología 26(2): 197-205.
  • Elisondo, Romina Cecilia. 2015. La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación 15(3): 1-23.
  • Elisondo, Romina Cecilia; Rinaudo, María Cristina, & Donolo, Danilo Silvio. 2011. Actividades inesperadas como oportunidades para la creatividad. Contextos creativos en la educación superior argentina. Revista Innovación Educativa 11(57): 146-156.
  • Esteve, Anna. 2013. El cànon literari en l’ensenyament secundari no obligatori valencià. Quaderns de Filologia. Estudis Literaris 18, 45-62.
  • Garcés de Los Fayos, Enrique Javier. 2019. Más allá de esta vida. Murcia. Editorial Pluma Verde.
  • García Retana, José Ángel. 2012. La educación emocional. Su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista de Educación 36(1): 97-109.
  • Gardner, Howard. 1995. Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Goleman, Daniel. 1995. La Inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
  • Hennessey, Beth & Amabile, Teresa. 2010. Creativity. Annual Review of Psychology 61: 569-598.
  • Hernández Arranz, Carlos. 2020. La bruma del lago. Murcia: Editorial Pluma Verde.
  • Hernández Arranz, Carlos. 2022. El viejo político. Murcia: Editorial Pluma Verde.
  • Leggett, Nicole. 2017. Early childhood creativity: Challenging educators in their rolet intentionally develop creative thinking in children. Early Children Educational Journal 45(6): 845-853.
  • Limiñana, Rosa María. 2008. Cuando crear es algo más que un juego. Creatividad, fantasía e imaginación en los jóvenes. Cuadernos. Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales 33: 39-43.
  • Limiñana, Rosa María; Tejerina, María; Monreal, Carlos; Donolo, Danilo; Martínez, Fermín, & Corbalán, Francisco Javier. 2006. CREA, inteligencia creativa: Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
  • Limiñana, Rosa María; Corbalán, Francisco Javier, & Sánchez-López, María Pilar. 2010. Creatividad y estilos de personalidad: Aproximación a un perfil creativo en estudiantes universitarios. Anales de Psicología 26(2): 273-278.
  • Monar van Vliet, Maite. 2013. Metodologia d’investigació per a practiques de lectura de relats mitjançant les TIC. Estudi de tres cases. Quaderns de Filologia. Estudis Literaris 18: 191-209.
  • Moncusí, Alberto. 2021. Prólogo. En Haba-Osca, J. & Castelló-Cogollos, R. (eds.) Educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Combatir las desigualdades a través de la competencia investigadora del estudiantado. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Palupi, Bening Sri; Subiyantoro, Slamet, & Triyanto, Rukaya. 2020. Creative-Thinking Skills in Explanatory Writing Skills Viewed from Learning Behaviour: A Mixed Method Case Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning 15(1): 200-212.
  • Ramadhanti, Dina; Ghazali, Syukur; Hasanah, Muakibatul, & Harsiati, Titik. 2019. Students’ metacognitive weaknesses in academic writing: A preliminary research. International Journal of Emerging Technologies in Learning 14(11): 41-57.
  • Roca, Anastasio. 2021. The SCP Foundation’s role in the development of academic literacy and the promotion of reading and creative writing. Revista Publicaciones 51(1): 29-42.
  • Salovey, Peter & Mayer, John. 1990. Emotional Intelligence. CO: Baywood Publishing.
  • Salomon, Gavriel. 2001. Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Seligman, Martin. 2003. La auténtica felicidad. Barcelona: Vergara.
  • Sternberg, Robert. 1997. Construct validation of a triangular love scale. European Journal of Social Psychology 27: 313-335.
  • Sulistyo, Teguh; Mukminatien, Nur; Caliyono, Bambang Yudi, & Saukah, Ali. 2019. Enhancing learners’ writing performance through blog-assisted language learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning 14(9): 61-73.
  • Vallejo, Irene. 2015. El silbido del arquero. Zaragoza: Editorial Contraseña.
  • Woolfolk, Anita. 2006. Psicología educativa. México: Pearson Educación.