Creación permanente, Ecosofía y EcoartivismoUna travesía interdisciplinar con Robert Filliou, Félix Guattari y Transnational Temps

  1. López Martín, Elena 1
  2. Morgado Aguirre, Borja 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2024

Volume: 16

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.62161/REVVISUAL.V16.5178 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

The aim of this article is to explore the convergence between Félix Guattari's ecosophical perspective, Robert Filliou's theories, and the eco-artivist approaches of Transnational Temps, fostering interdisciplinary dialogue in the context of new telecommunications technologies. Through critical analysis of their works and theories, and supported by original and unpublished interviews with members of Transnational Temps, this study shows how the intersection of these ideas promotes an interconnected future where everyday activism through art and creativity offers a vision of a more conscious and harmonious alternative society.

Bibliographic References

  • Adam, F. [Supercloster] (17 de enero de 2012a). Safari Urbis en Inca- Palma de Mallorca [vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/35191598
  • Adam, F. [Supercloster] (18 de enero de 2012b). Simiomobile part 1 [vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/35251954
  • Adam, F. [Supercloster] (18 de enero de 2012c). Simiomobile part 2 [vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/35252184
  • Brecht, G. & Filliou, R. (1967). Games At The Cedilla or Cedilla Takes Off. Something Else Press.
  • Deleuze, G. & Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
  • Filliou, R. (1970). Teaching and Learning as Performing Arts. Verlag Gebr. König.
  • Giroud, M. & Jouval, S. (2003). Cronología comparada. En Robert Filliou, Genio sin talento (pp. 156-166). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Pre-Textos.
  • Harren, N. (2012). La cédille qui ne finit pas: Robert Filliou, George Brecht, and Fluxus in Villefranche. En Getty Research Journal, nº 4, (pp. 127–143). http://www.jstor.org/stable/41413136 DOI: https://doi.org/10.1086/grj.4.41413136
  • Jouval, S. (2003a). Robert Filliou: Exposition pour le 3ème oeil. Robert Filliou, Genio sin talento (pp. 8-15). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Jouval, S. (2003b). La noción de creación permanente y el proyecto del primer centro de creación permanente: Poïpoïdrome. En Robert Filliou, Genio sin talento (p. 53). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Jouval, S. & Vergez, V. (2003). El arte como una forma organizada de juego. En Robert Filliou, Genio sin talento (p. 145). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Jouval, S. (2012). Robert Filliou dans les collections du musée. Centre Pompidou, Direction de l’action educative et des publics. https://bit.ly/48IDy5R
  • Lambert, J-C. (2003). Poïpoï. En Robert Filliou, Genio sin talento (pp. 32-35). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • López, E. & Morgado, B. (2023). Creatividad e intercambio: Convergencias entre las políticas de edición de la Eternal Network de Robert Filliou y el arte de internet. En SOBRE. Nº 9, vol 1, (pp.185-200). https://doi.org/10.30827/sobre.v9i1.26938 DOI: https://doi.org/10.30827/sobre.v9i1.26938
  • Musée d’art moderne Lille Métropole. (2003). Dossier d’aide à la visite Robert Filliou, Génie sans talent. http://ekladata.com/WHLeEflWZIK8WuZ4YxngNxow6is.pdf
  • Murray, J. (1999). Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Paidós.
  • Ovidio, P. (ca.1 A.C). Ars Amatoria. Liber III. https://la.wikisource.org/wiki/Ars_amatoria/Liber_III
  • Perales, V. (2013). Amor, arte y ecofeminismo: cient@s volando, o subvirtiendo «amar». En Ex aequo. Nº 27. (pp. 77-93).
  • Perales, V. & Adam, F. (2009). Ecoartivismo: prácticas artísticas implicadas con la preservación de la biosfera. En Transversalia, educación a través del arte. Laboral Centro de arte y creación industrial. DOI: 0.13140/RG.2.1.2027.5362
  • Raquejo, T. & Perales, V. (2022). Arte Ecosocial. Otras maneras de pensar, hacer y sentir. Plaza y Valdés.
  • Trasnational Temps. (2005). Terranode. https://bit.ly/48MVf48
  • Van den Valentyn, H. (2003). Alemania, es un buen lugar para dormir. En Robert Filliou, Genio sin talento (pp. 20-25). Museu d’Art Contemporani de Barcelona.
  • Welch, C. (1995) (Ed.), Eternal network: A mail art anthology. University of Calgary Press. DOI: https://doi.org/10.2307/1576025
  • Zepke, S. (2006). Resistiendo el presente: Félix Guattari, arte conceptual y producción social. En Nómadas (Col), No 25, octubre, 2006, (pp. 156-167). Universidad Central Bogotá, Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105115224014.pdf