Modulaciones del género policial en La muerte baja en ascensor de María Angélica Bosco

  1. Urralburu García, Marcelo
Journal:
Anales de Literatura Hispanoamericana

ISSN: 1988-2351 0210-4547

Year of publication: 2023

Volume: 52

Pages: 265-274

Type: Article

DOI: 10.5209/ALHI.93681 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de Literatura Hispanoamericana

Abstract

This research article proposes a review of some of the aspects which studies of detective fiction have remarked when analyzing La Muerte Baja en Ascensor, the 1955 novel that began María Angélica Bosco's literary career. The studies devoted to this novel have underlined the traditional or orthodox character of its proposal when interpreted from the general framework of detective fiction in the fifties. This pretext has also served to subordinate it to the later works of the author, whose forms are close to the American hardboiled novel. To relativize that exegesis of the novel, the three epigraphs of this study attempt to delineate the singularity of its modulations of the forms of the detective fiction from the place of the female characters in the plot, from the applicability of the concepts of enigma and of secrecy to its narrative structure, and to discuss, eventually, if the novel reproduces the overlapping of plots characteristic of the police genre as explained by Tzvetan Todorov. This examination will also make it possible to put the figure of the first Bosquian detective and his gnoseological methods in relation to Jorge Luis Borge’s ideas on detective fiction, and who with Adolfo Bioy Casares included this novel in “El Séptimo Círculo” collection.

Bibliographic References

  • Bollig, Ben (2020), “’Muchas mujeres para las que no hubo justicia’. ‘Cuentos de delitos’ por tres escritoras argentinas”, en El taco en la brea, núm. 11, págs. 164-182. Trad. Analía Gerbaudo.
  • Bollig, Ben (2016): “Theories of Money in Argentine Crime Fiction”, Bulletin of Spanish Studies, vol. 94, núm. 3, págs. 505-525.
  • Borges, Jorge Luis (1942), “Observación final”, Sur, núm. 92, págs. 72-73.
  • Borges, Jorge Luis (1980). Borges oral. Barcelona: Editorial Bruguera.
  • Bosco, María Angélica (1999). Borges y los otros. Buenos Aires: Vinciguerra.
  • Bosco, María Angélica (2013). La muerte baja en ascensor. (Pról. Ricardo Piglia). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bosco, María Angélica (2015), “A propósito de la novela policial”, en Román Setton y Gerardo Pignatiello [comps.]. Crimen y pesquisa. El género policial en la Argentina (1870-2015): literatura, cine, televisión, historieta y testimonio. Buenos Aires: Título, págs. 251-253.
  • Caillois, Roger (1942), “Rectificación a una nota de J. L. Borges”, Sur, núm. 91, págs. 71-72.
  • Campanella, Hebe (1991), “La novela-enigma de María Angélica Bosco: ortodoxia y heterodoxia”, en Giuseppe Petronio, Jorge B. Rivera y Luigi Volta [coords.]. Los héroes «difíciles». Buenos Aires: Corregidor, págs. 135-146.
  • Castany Prado, Bernat (2006), “Reformulación escéptica del género policial en la obra de Jorge Luis Borges”, Tonos Digital, núm. 11, s.p. Disponible en: https://www.um.es/tonosdigital/znum11/estudios/6-bernatcastany.htm.
  • Cerezo, Martín (2006). Poética del relato policial. Murcia: Editum.
  • Dunn, Kelly Anne (1998). Representative Detective Fiction Writers from Mexico and Argentina: Socio-Political Factors and Literary Context. Tesis Doctoral. University of Virginia.
  • Friera, Silvina (2006), “Entrevista a la escritora María Angélica Bosco: ‘Soy liberal, desobediente y rebelde de profesión’”, Página12. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/4-1541-2006-01-16.html.
  • Garí Barceló, Bernat (2019), “Microhistoria del relato policial. Modulaciones políticas del detective latinoamericano”, Mitologías hoy, vol. 19, págs. 341-353.
  • Laera, Alejandra (2014). Ficciones del dinero. Argentina, 1890-2001. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Link, Daniel [comp.] (2003). El juego de los cautos. La literatura policial: de Poe a P. D. James. Buenos Aires: La Marca.
  • Martella, Gianna M. (2002), “Pioneers: Spanish Americans Women Writers of Detective Fiction”, Letras Femeninas, vol. 28, núm. 1, págs. 31-44.
  • Mucci, Cristina [097locos] (2003]): María Angélica Bosco en Los siete locos- Parte 2 (2003) [Vídeo]. YouTube disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=7iCt6t_Qwww.
  • Néspolo, Jimena (2015), “Kincón baja en ascensor. El policial argentino en crisis”, en Román Setton y Gerardo Pignatiello [comps.]. Crimen y pesquisa. El género policial en la Argentina (1870-2015): literatura, cine, televisión, historieta y testimonio. Buenos Aires: Título.
  • Noguerol Jiménez, Francisca (2006), “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino”, CiberLetras: revista de crítica literaria y de cultura, núm. 15, s.p.
  • Piglia, Ricardo (1974), “Roberto Arlt: la ficción del dinero”, Hispamérica, núm. 3, págs. 25-28.
  • Piglia, Ricardo (2015). El último lector. Barcelona: Anagrama.
  • Piglia, Ricardo (2017). Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Barcelona: Anagrama.
  • Schiminovich, Flora H. (1990). Two argentine female writers perfect the art of detection: Maria Angelica Bosco & Syria Poletti. Review: Literature and Arts of the Americas, vol. 24 núm. 42, págs. 16-20.
  • Simpson, Amelia (1990). Detective Fiction from Latin America. Cranbury, Nueva Jersey: Associated UP.
  • Todorov, Tzvetan (1971), “Typologie du roman policier”, en Poétique de la prose. París: Seuil, págs. 55-65.
  • Togno, María Elena (1975). Así escriben las mujeres. Buenos Aires: Ediciones Orión.