Fomento lector del género poético en Educación Primaria a través de un modelo didáctico hipertextual

  1. Marco Martínez, María 1
  2. de Vicente-Yagüe Jara, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Investigaciones Sobre Lectura

ISSN: 2340-8685

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 18

Orrialdeak: 131-153

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/ISL.V18I1.16773 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Investigaciones Sobre Lectura

Laburpena

Developing students’ reading habits remains one of the main struggles for teachers at all levels of education. Moreover, the presence of poetry, both in the school context and in the publishing sector itself, is inferior to narrative and has lost interest among young people and adults. Therefore, the objective of this study is to analyze a poetic-musical model with hypertext didactic projection, after its application with primary school students, in order to promote poetic reading. The research design focuses on a qualitative methodology of interpretive design, based on an action research approach. 27 students of the second cycle of primary education participated. A series of techniques based on observation are used (direct observation with the collection of results from the field diary), techniques based on conversation (debates and discussions), analysis of documents and audiovisual media (didactic sheets, literary-musical creations). A didactic intervention based on a hypertextual model of Antonio Machado and Federico García Lorca was carried out. The data analysis was carried out with the qualitative program Atlas.ti 9, through an inductive system of categorization and coding. The results obtained show the pedagogical possibilities offered by the proposed poetic-musical model for the promotion of poetic reading in the classroom. In short, it is considered necessary to strengthen the reading plans of educational centers, betting on the interdisciplinarity of their fields.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bajtin, M. (1981). The Dialogic Imagination. University of Texas Press.
  • Barthes, R. (1968). Texte (théorie du). Encyclopaedia Universalis, XV, 1013-1017.
  • Cerrillo, P.C. y Luján Atienza A.L. (2010). Poesía y educación poética. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Seuil.
  • Kemmis, C.W. (1989). Investigación en la acción. En T. Husen y T.N. Postlehwaite (Eds.), Enciclopedia Internacional de la Educación (pp. 3330-3337). Vicens-Vives.
  • Kristeva, J. (1969). Semeiotike. Recherches pour une sémanalyse. Seuil.
  • Latorre, A. (2003). La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
  • Marco Martínez, M. (2017). Análisis e Interpretación de un modelo poético-musical con proyección didáctica hipertextual en Educación Primaria [Tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/53740/1/Mar%C3%ADa%20Marco%20Mart%C3%ADnez%20Tesis%20Doctoral.pdf
  • Martínez, J.E. (2001). La intertextualidad literaria. Cátedra.
  • Mendoza Fillola, A. (2001). El intertexto lector: El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Mendoza Fillola, A. (2010). La lectura del hipertexto literario. El despliegue de referentes, conexiones e hipervínculos en la formación del lector. En A. Mendoza y C. Romea (Coords.), El lector ante la obra hipertextual (pp. 143-174). Horsori.
  • Mendoza, A. (Coord.) (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Octaedro.
  • Mullis, I. V. S. y Martin, M. O. (Eds.) (2019). PIRLS 2021 Assessment Frameworks. International Study Center TIMSS & PIRLS, Boston College. http://pirls2021.org/frameworks/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/P21_FW_Ch1_Assessment.pdf
  • Núñez, G. (2008). Noticia histórica del folclore: La nueva ciencia. En P. C. Cerrillo y C. Sánchez (Coords.), La palabra y la memoria (Estudios sobre Literatura Popular Infantil) (pp.43-58). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • OCDE (2018). Marco teórico de lectura. PISA 2018. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2f1081a1-c1e4-4799-8a49-9bc589724ca4/marco%20teorico%20lectura%202018_esp_ESP.pdf
  • Universidad de Murcia (2022). Código de Buenas Prácticas en Investigación de la Universidad de Murcia. https://www.um.es/documents/7232477/9040714/Codigo+buenas+practicas+cient%C3%ADficas+UM+aprobado+en+CEI+08-06-2021+con+formato+para+web-1.pdf/de87e8f1-158d-b5c1-ea8a-c6442f40df3d?t=1644834277787
  • Vicente-Yagüe Jara, M.I. de (2013). La intertextualidad literario-musical. Una estrategia didáctica para la animación a la lectura y la audición musical. Octaedro.
  • Vicente-Yagüe Jara, M.I. y González Romero M. (2019). Análisis del panorama metodológico interdisciplinar en Educación Infantil para el fomento de la lectura. Revista Complutense de Educación, 30(2), 493-508. https://doi.org/10.5209/RCED.57738 DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.57738
  • Vicente-Yagüe Jara, M.I., López Martínez, O., Lorca Garrido, A.J., y Guriérrez Fresneda, R. (2022). Relación entre creatividad y comprensión: hacia un nuevo modelo de educación lectora para la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 97(36.3). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96520 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96520