Los poemas de Sánchez Talavera y Martínez Medina en 86* RLselección y transmisión.

  1. Martínez Pérez, Antonia 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Estudios románicos
  1. Peñalver Vicea, Maribel (coord.)
  2. Toman, Cheryl (coord.)

ISSN: 0210-4911

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Plurilingüismo en las literaturas románicas

Número: 32

Pàgines: 275-289

Tipus: Article

DOI: 10.6018/ER.526441 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Altres publicacions en: Estudios románicos

Resum

In the  Cancionero de Llavia three poems are included, one of Sánchez de Talavera and two of Gonzalo Martínez de Medina, with the rubric of dezires in the Collectanea’s Prologue. They can be considered «short», compared to the two long ones that precede them. The three of them share a series of common traits, whose analysis can shed light on the selection, as well as its transmission and meaning in the Cancionero de Llavia. Hence the documentary importance of these texts in 86*RL, with very complete versions, peferctly structured and with a unified thematic that provides relevant data in this regard.

Referències bibliogràfiques

  • BELTRAN, Viçenc (2016): «Poesía cortesana». GÓMEZ REDONDO, Fernando (coord.). Historia de la Métrica Medieval Castellana. San Millán de la Cogolla: Cilengua, 444-998.
  • BENÍTEZ CLAROS, Rafael (ed.) (1945): El Cancionero de Ramón de Llavia, Madrid, Sociedad de Biblióflos Españoles. El Cancionero de Ramón de Llavia, Real Biblioteca de El Escorial, con signatura 32-I-13 (1º). Consulta microflm. El Cancionero de San Román, edición on-line de la Real Academia de la Historia.
  • CÓNDOR ORDUÑA, María (1986): «La obra de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Baena», Revista de Literatura, 48, 315-349.
  • CHAS AGUIÓN, Antonio (2016): «Poesía cortesana. (“Los decires”)». GÓMEZ REDONDO, Fernando (coord.). Historia de la Métrica Medieval Castellana. San Millán de la Cogolla: Cilengua, 649-667.
  • CHAS AGUIÓN, Antonio (2018): «Diego y Gonzalo Martínez de Medina. Escollos biográfcos»: Escrituras y reescrituras en el entorno literario del Cancionero de Baena. Berlín: Peter Lang, 75-94.
  • DÍEZ GARRETAS, María Jesús (2014): «La Confesión rimada de Fernán Pérez de Guzmán: estudio y edición», Revista de Cancioneros Impresos y Manuscritos, 3, 1-131.
  • DÍEZ GARRETAS, María Jesús ((2016): «Descripción codicológica del Cancionero de Martínez de Burgos (MN23 y MN33). Madrid, Biblioteca Nacional de España, ms. 7329 y ms. 11151», Descripciones codicológicas. Cancioneros Impresos y Manuscritos. MARTOS, Josep Lluís (coord.). Alicante: Universidad de Alicante.
  • DUTTON, Brian (1990-1991): El cancionero del siglo XV:c.1360-1520. Salamanca: Universidad de Salamanca, 9 vols.
  • DUTTON, Brian y GONZÁLEZ CUENCA Joaquín (eds.) (1993): Cancionero de Juan Alfonso adrid: Visor.
  • FRAKER, Charles (1966a): Studies on the Cancionero de Baena, Carolina del Norte: The University of North Carolina Press, 1966a.
  • FRAKER, Charles (1966b): «Gonçalo Martínez de Medina, the Jerónimos and the Devotio Moderna», Hispanic rewiew, XXXIV-3, 197-217.
  • LAPESA, Rafael (1957): La obra literaria del Marqués de Santillana. Madrid: Ínsula.
  • LE GENTIL, Pierre (1981): La poésie lyrique espagnole et portugaise à la fn du Moyen Âge. Genève-Paris : Slatkine, 2 Vols. (reimpresión ed. de Rennes 1949-1953).
  • LOPEZ CASAS, Maria Mercè (2020), «Materialidad y estructura de un temprano cancionero colectivo incunable (86*RL)», Revista de Poética Medieval, 34, 131-158.
  • LOPEZ CASAS, Maria Mercè (2021): «Los poemas de 86*RL, criterios de selección y relación con otros incunables poéticos: variación y variantes», Criticón, 141, 133-156.
  • MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2020): «Los decires del Cancionero de Llavia: delimitación y estudio del corpus», Revista de Poética Medieval, 34, pp.131-158.
  • MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2021a): «La poesía de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Llavia: de la variación al testimonio único», Criticón, 141, pp.157-176.
  • MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2021b): «La estructuración de los dezires de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Ramón de Llavia y de San Román». SIMÓ, Meritxell (coord.). “Prenga xascú ço qui millor li és de mon dit”. Creació, recepció i representació de la literatura medieval. San Millán de la Cogolla: Cilengua, 577-591.
  • MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (en prensa): «Variantes y variaciones del dezir de Fernán Sánchez Talavera en el Cancionero de Llavia: la “esparça y fn de obra” (ID3626 e ID 1664)».
  • MARTOS, Josep Lluís (2013): «STEMMATA CODICUM i flologia material: eines i mètodes per a la fxació textual de la poesia de cançoner?», eHumanista/IVITRA, 4, 383-393.
  • MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1944): Antología de poetas líricos castellanos. Santander: Consejo Superior de Investigaciones Científcas, vol.1.
  • RODADO, Ana y CROSAS, Francisco (2016): «La métrica del Cancionero de Baena». GÓMEZ REDONDO, Fernando (coord.). Historia de la Métrica Medieval Castellana. San Millán de la Cogolla: Cilengua, 670-698.
  • SeVeRin, Dorothy (2005): «Política y poesía en la corte de Isabel la Católica». PIÑERO RAMÍREZ, Pedro M. (ed). Dejar hablar a los textos: Homenaje a Francisco Marquez Villanueva. Sevilla: Universidad de Sevilla, 239-248.
  • TOMASSETTI, Isabella (2015): «Historia, política y cortesía: Diego de Valera y el Cancionero de san Román (MH1)», Studi Romanzi, XI, 53-74.
  • TORROELLA, Pere (2006): Obra Completa. ARCHER, Robert (ed.). Catanzaro: Rubbetino.
  • TORROELLA, Pere (2011): Obra Completa. RODRÍGUEZ RISQUETE, Francisco (ed.). Barcelona: Editorial Barcino.