Un nuevo medio en el arteOrígenes, hipótesis, teorías y discursos

  1. Ortuño Mengual, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Monograph: "Audiovisual and scenic languages"

Volumen: 20

Número: 2

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V20.4941 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Résumé

The video was considered by Gene Youngblood (1979) as a new medium of artistic creation, whose codes will open new perspectives to the moving image giving it its own aesthetic entity. Various theories related to communication and art by authors such as Wiener, Benjamin, Brecht, McLuhan, Burris are analyzed. Likewise, he studies pioneering works and the use of the feedback loop as a element between the emitter and the receiver. Wipe Cycle (1969) by Frank Gillette and Ira Schneider and Time Delay Room (1974) by Dan Graham will show us the keys to understanding the inner workings of a new medium that had just been born.

Références bibliographiques

  • Badía, M. (1998) Peter d‘Agostino o el uso crítico y ético de la tecnología. Aleph. Arte y Pensamiento, 5. http://aleph-arts.org/pens/badia.html
  • Bhabha, H. (1994) El lugar de la cultura. Manatial.
  • Benjamin, W. (1975). Tentativas sobre Brecht. Taurus.
  • Bonet, E. (1987). Metavideo. Del estado del vídeo, su historia y estética. En La Imagen Sublime. Museo Centro de Arte Reina Sofía.
  • Burris, J. (1996) ¿Fue el portapack la causa del video?. En Notas sobre la formación de un nuevo medio. Milenium Film Journal. 29. https://mpison.webs.upv.es/2222/textos/portapak.htm
  • Cueto, J. (1984) El complejo de los orígenes. Catálogo Primer Festival Nacional de Vídeo. Circulo de Bellas Artes.
  • Gigliotti, D. (1970). A brief History of Raindance. Radical Software. http://radicalsoftware.org/e/history.html
  • Hanhardt, J. (1990). G. Dé-collage /collage. Notes Towards a Reexamination of the Origins of Video Art, en Illuminating Video [Aperture; The Bay Area Video Coalition]. Sally Jo Fifer and Doug Hall,
  • Krauss, R. (1996). La escultura en su campo expandido, en La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Alianza Editorial.
  • Krauss, R. (1979). Video: the Aesthetics of Narcissism. Ed. New Artist Video. A critical Anthology. E.P. Dutton.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. Nueva York, Mentor, [trad. Esp. Paidós, 1996].
  • McLuhan, M. (1967). The Medium is the Massage (written with Quentin Fiore; produced by Jerome Agel) [trad. Esp. Paidós, 1988].
  • Ortuño, P. (2012). Video: un arte comprometido/contemporáneo. Creatividad y Sociedad. 19.
  • Rush, M. (2005). New Media in Art. Thames and Hudson LTD.
  • Turner, V. (1967). The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual, Cornell University Press.
  • Van Gennep, A. (1960). The Rites of Passage (1909). University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226027180.001.0001
  • Villaplana Ruiz, V. y Ortuño Mengual, P. (2018). Film Poetry. Repensando el cine de vanguardia: arte en movimiento y poéticas visuales. Revista de Comunicación de la SEECI, 47, 1–15. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.0.01-15 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2018.0.01-15
  • Wiener, N. (1998). Cibernética o el control y comunicación en animales y máquinas. Tusquets.
  • Wiener, N. (1988). Dios & Golem, S.A. Siglo Ventiuno Editores.
  • Youngblood, G. (1970). Expanded Cinema. E.P. Dutton Studio Vista, www.ubu.com/historical/youngblood/expanded_cinema.pdf).
  • ZKM Center for Art and media Karlsruhe (s.f.). https://zkm.de/en/artwork/wipe-cycle