Influencia del contexto escolar en las tareas para realizar en casa durante la covid-19percepción familiar

  1. José Santiago Álvarez Muñoz 1
  2. María Ángeles Hernández Prados 1
  3. Juan Antonio Gil Noguera 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2023

Issue Title: Educació i gènere: Experiències des de les pedagogies feministes en el camp de l’educació

Volume: 59

Issue: 1

Pages: 197-211

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1599 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

Faced with the new scenario caused by the period of lockdown, schools and teachers had to redirect their education methods with regard to different aspects, including homework. The main objective of this descriptive-inferential, cross-sectional, non-experimental and quantitative study is to identify the quantity, difficulty and types of homework done during the period of lockdown, according to the type of centre, stage of education and the presence of educational needs, with a sample of 1,787 families. The results show that parents perceive that homework during lockdown was characterised by a greater quantity, difficulty, individualisation and technologization. Regarding school variables, the stage of education significantly modifies the perception of the difficulty, quantity and types of homework. Moreover, the presence of special educational needs influences the difficulty, and ownership of the centre influences the exercise of individual or group tasks. In conclusion, the need is highlighted for families to be counselled in Secondary Education and for teachers to receive better training with regard to homework for pupils with special educational needs.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ-ÁLVAREZ, M. C. y GARCÍA-PRIETO, F. J. (2021). Brecha digital y nuevas formas académicas en la escuela rural española durante el confinamiento. Educar, 57(2), 397-411. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1250
  • AMADOR-SALINAS, J. G.; RIVERA, V. G. y OJEDA, P. L. (2020). Incremento en la entrega de tareas escolares por medio de la economía de fichas grupal. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 6(2), 372-387. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.2.2020.282.372-387
  • AZNAR-SALA, F. J. (2020). La Educación Secundaria en España en medio de la crisis del COVID-19. International Journal of Sociology of Education, número especial, 53-78. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5749
  • BAILÉN, E. y POLO-MARTÍNEZ, I. (2016). Deberes escolares: El reflejo de un sistema educativo. Avances en Supervisión Educativa, 25, 1-36. https://doi.org/10.23824/ase.v0i25.543
  • BAZÁN-RAMÍREZ, A.; MÁRQUEZ-IBARRA, L. y GUADALUPE, E. (2022). Apoyo familiar en el estudio de escolares en un contexto de vulnerabilidad. Revista Educación, 46(1), 33-49. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44903
  • CARR, N. S. (2013). Increasing the effectiveness of homework for all learners in the inclusive classroom. School Community Journal, 23(1), 169-182. https://eric.ed.gov/?id=EJ1004337
  • CHAO-REBOLLEDO, C. (2022). Educación emocional en tiempos de crisis: De la pedagogía de la emergencia a la pedagogía del cuidado para el bienestar integral. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 2(1), 9-12. https://rieeb.ibero.mx/index.php/rieeb/article/view/33
  • CIFUENTES-FAURA, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid-19: El papel del gobier¬no, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216
  • CLAUSEN, J. M.; BUNTE, B. y ROBERTSON, E. T. (2020). Professional development to improve communication and reduce the homework gap in grades 7-12 during COVID-19 transition to remote learning. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 443-451. https://www.learntechlib.org/primary/p/216289/
  • COHEN, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdate.
  • DEVELLIS, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications. Sage Publications.
  • DÍAZ-MASMUTA, A. M. y VARGAS-ROSERO, S. P. (2022). Concepciones del desarrollo de la tarea escolar, para un aprendizaje significativo. Revista Unimar, 40(1), 76-91. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art4
  • DÍEZ-GUTIÉRREZ, E. y GAJARDO-ESPINOZA, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de coronavirus: La situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
  • ERBIL, D. G. (2020). A review of flipped classroom and cooperative learning method within the context of Vygotsky theory. Frontiers in Psychology, 11, 1157. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01157
  • FERNÁNDEZ, A. D. (2018). La competencia digital del alumnado de educación secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 60-72. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1027
  • FERNÁNDEZ-FREIRE, L.; RODRÍGUEZ-RUIZ, B. y MARTÍNEZ-GONZÁLEZ, R. A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
  • GAIRÍN, J. y MERCADER, C. (2017). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125-140. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.284001
  • HERNÁNDEZ-PRADOS, M. Á. y ÁLVAREZ-MUÑOZ, J. S. (2021). Familia-escuela-COVID19: Una triada emergente. En M. Á. HERNÁNDEZ-PRADOS y M. L. BELMONTE (coords.). La nueva normalidad educativa: Educando en tiempos de pandemia (pp. 26-38). Dykinson.
  • HERNÁNDEZ-PRADOS, M. A. y GIL-NOGUERA, J. A. (2022). Parent Involvement in Homework. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
  • HODGSON, N. y RAMAEKERS, S. (2021). La escuela común y sus zoquetes: Padres, deberes y la herencia de la «vie collective». Revista de Educación, 395, 187-210. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-395-522
  • HORNBY, G. y LAFAELE, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63, 37-52. https://doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
  • HORTIGÜELA-ALCALÁ, D.; PÉREZ-PUEYO, Á.; LÓPEZ-AGUADO, M.; MANSO-AYUSO, J. y FERNÁNDEZ-RÍO, J. (2020). Familias y docentes: Garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
  • JIMÉNEZ, J. C. (2020). Polémicas educativas en confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-5. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12084
  • KOHN, A. (2013). El mito de los deberes: ¿Por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? Kaleida.
  • MARTÍN-CRIADO, E. y GÓMEZ-BUENO, C. (2017). El mito de la dimisión parental: Implicación familiar, desigualdad social y éxito escolar. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 305-325. https://doi.org/10.5209/CRLA.56777
  • MARTÍNEZ-VICENTE, M.; SUÁREZ-RIVEIRO, J. M. y VALIENTE-BARROSO, C. (2020). Implicación estudiantil y parental en los deberes escolares: Diferencias según el curso, género y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 151-165. http://dx.doi.org/10.23923/rpye2020.02.193
  • MOLINA-PÉREZ, J. y PULIDO-MONTES, C. (2021). COVID-19 y digitalización «improvisada» en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011
  • MUÑOZ-MORENO, J. L. y LLUCH-MOLINS, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-17. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
  • PÁEZ RAMÍREZ, I. y ZÚÑIGA ELIZALDE, M. (2021). ¿Paternidades en transformación? Ser padre en Culiacán, Sinaloa, en tiempos de confinamiento y crisis sanitaria. Región y sociedad, 33, e1502. https://doi.org/10.22198/rys2021/33/1502
  • PAN, I.; REGUEIRO, B.; PONTE, B.; RODRÍGUEZ, S.; PIÑEIRO, I. y VALLE, A. (2013). Motivación, implicación en los deberes escolares y rendimientos académico. Aula Abierta, 41(3), 13-22. http://hdl.handle.net/11162/97375
  • PETKO, D.; CANTIENI, A. y PRASSE, D. (2017). Perceived Quality of Educational Technology Matters. Journal of Educational Computing Research, 54(8), 1070-1091. https://doi.org/10.1177/0735633116649373
  • REGUEIRO, B.; SUÁREZ, N.; ESTÉVEZ, I.; RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ, S.; PIÑEIRO, I. y VALLE, A. (2018). Deberes escolares y rendimiento académico: Un estudio comparativo entre el alumnado inmigrante y nativo. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 92-98. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.160
  • RIBEIRO, L. M.; CUNHA, R. S.; SILVA, M. C. A. E.; CARVALHO, M. y VITAL, M. L. (2021). Parental involvement during pandemic times: Challenges and opportunities. Education Sciences, 11(6), 302. https://doi.org/10.3390/educsci11060302
  • RUDMAN, N. (2014). A review of homework literature as a precursor to practitioner-led doctoral research. Research in Education, 91, 12-29. https://doi.org/10.7227/RIE.91.1.2
  • RUIZ-CUÉLLAR, G. (2020). Covid-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 229-237. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14064761001
  • TRISTÁN, R.; SERRANO, F. J. y MARTÍNEZ-SEGURA, M. J. (2021). Influencia de la implicación familiar en los deberes escolares en Educación Primaria: Percepción de la comunidad educativa en centros de la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 335-350. https://doi.org/10.6018/rie.363891
  • VALLE, A.; PAN, I.; NÚÑEZ, J. C.; ROSÁRIO, P.; RODRÍGUEZ, S. y REGUEIRO, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria. Anales de Psicología, 31(2), 562-569. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.171131
  • VALLE, A.; RODRÍGUEZ-PRADO, P.; REGUEIRO, B.; ESTÉVEZ, I.; PIÑEIRO, I. y RODRÍGUEZ, S. (2021). Un estudio comparativo de los deberes escolares en el alumnado extranjero y no extranjero. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 47(2), 53-78. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000200053
  • VARELA, A.; FRAGUELA-VALE, R. y LÓPEZ-GÓMEZ, S. (2021). Juego y tareas escolares: El papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la COVID-19. ESE: Estudios sobre Educación, 41, 1-13. https://doi.org/10.15581/004.41.001