El cambio climático en primaria a través de instalaciones artísticas en el aula

  1. Sánchez Fernández, María 1
  2. Alemán Moreno, Miguel 1
  3. Robles Moral, Francisco Javier 2
  1. 1 ISEN Centro Universitario
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 24

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 120-141

Mota: Artikulua

DOI: 10.17561/AE.V24N2.6847 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Addressing environmental problems, such as climate change, are of vital importance for the training of schoolchildren. But, the treatment in classrooms such complex themes is not easy, for this reason educational resources have to be sought that favor the learning of these environmental content. The purpose of this work is to educate the students of the second section of Primary Education about the importance of climate change through artistic installations. For this, a teaching performance was designed working with the artistic installations, for 104 students belonging to a public educational center in the Region of Murcia. The results indicate that the students improved their knowledge about climate change and its repercussions. In conclusion, the use of artistic installations generates a playful environment where one interacts with the environment and favors the development of reflection and learning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abad, J. y Ruiz de Velasco, A. (2014). Contextos de simbolización y juego. Aula de Infantil, 77, 11-15.
  • Ahmad, S. y Numan, S.M. (2015). Potentiality of disaster management education through open and distance learning system in Bangladesh Open University. Turkish Online. Journal of Distance Education, 16(1), 249-260.
  • Alsina, A. y León, N. (2016). Acciones matemáticas de 0 a 3 años a partir de instalaciones artísticas. Educatio Siglo XXI, 34(2), 33–62. https://doi.org/10.6018/j/263801
  • Arrebola, J.C. y Martínez, R. (2017). El cambio climático en los libros de texto españoles de Educación Primaria: Un análisis de las actividades. En A. Cristina, E. Sande y M. Helena (Eds.). VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía (581-560). Associação de Professores de Geografia, Lisboa (Portugal).
  • Calixto, R. (2015). Propuesta en educación ambiental para la enseñanza del cambio climático. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 15, 54-68.
  • De Castro, R. (2011). Guía didáctica “Educación ambiental y cambio climático”. España: Junta de Andalucía, Consejería de Medio ambiente.
  • Díaz, R. (2003). Arte contemporáneo y educación artística: Los valores potencialmente educativos de la instalación. (Tesis de Doctoral). Universidad Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7259/1/T26912.pdf
  • Duarte, J. (2016). Saber sensível para a educação: como a mediação cultural em Arte Contemporânea pode atuar na sala de aula. Revista Matéria-Prima, 4(3), 139-146.
  • Eklund, S. (2018). Climate change education with a bright horizon? Pedagogical reflections on teacher training for climate education that aims to empower students (Tesis Doctoral). Stockholm University (Stockholm).
  • Fernández, G. (2010). Tres posibles sentidos del arte en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 23-41. https://doi.org/10.35362/rie520573
  • García, G. (2002). Las instalaciones en las escuelas. Arte, Individuo y Sociedad, 387-391. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0202110387A
  • González, S.C. y Numer E. (2020). Herramientas para la acción climática. Unicef-Panamá. https://www.unicef.org/lac/media/18751/file/herramientas-para-la-accion-climatica.pdf
  • Kagawa, F. y Selby, D. (2012). Ready for the storm: Education for disaster risk reduction and climate change adaptation and mitigation. Journal of Education for Sustainable Development, 6(2), 207-217.
  • Kovacs, A., Ştefănie, H., Botezan, C., Crăciun, I. y Ozunu, A. (2017). Assesment of natural hazards in european countries with impact on young people. International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM. 17th International Multidisciplinary Scientific Geoconference, 17(52), 73-80.
  • Lapolla, P., Mucci, M. y Arce M.A. (2019). Experiencias artísticas con instalaciones. Trabajos interdisciplinarios de simbolización y juego en la escuela infantil. Novedades Educativas.
  • Martínez, S. (2019). Instalaciones artísticas como metodología de aprendizaje en futuros docentes. En J.C. Torre (Ed.), Tendencias y retos en la formación inicial de los docentes (pp. 313-326). Universidad Pontificia Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/36790
  • Martínez, L.C. y Olcina, J. (2019). La enseñanza escolar del tiempo atmosférico y del clima en España: currículo educativo y propuestas didácticas. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 39(1), 125.148.
  • McWhirter, N. y Shealy, T. (2018). Case-based flipped classroom approach to teach sustainable infrastructure and decision-making. International Journal of Construction Education and Research, 1-21. https://doi.org/10.1080/15578771.2018.1487892
  • Meira, P.A. (2011). Conoce y valora el cambio climático. Propuestas para trabajar en grupo. Fundación Mapfre.
  • Meira, P.A. (2012). Ideas de la gente sobre el cambio climático: una relectura. En R. Calixto (coord.) En la búsqueda de los sentidos y significados de la Educación Ambiental, (73-91). México: UPN.
  • Monroe, M.C., Plate, R., Oxarat, A., Bowers, A. y Chaves, W.A. (2017). Identifying Effective Climate Change Education Strategies: A systematic review of the research. Environmental Education Research, 25(6), 791-812. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842
  • Morote, A.F. (2019). La enseñanza del cambio climático en la Educación Primaria. Exploración a partir de las representaciones sociales del futuro profesorado y los manuales escolares de Ciencias Sociales. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(2). http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
  • Morote, A.F., Campo, B.A. y Colomer, J.C. (2019). La percepción del cambio climático en los futuros docentes de Educación Primaria. Una experiencia de conocimientos previos a partir de la enseñanza de las Ciencias Sociales. Crisis y espacios de oportunidad. Retos para la Geografía. Asociación Española de Geografía (AGE) y Universidad de Valencia, 106-120.
  • Olcina, J. (2017). La enseñanza del tiempo atmosférico y del clima en los niveles educativos no universitarios. Propuestas didácticas. En R. Sebastiá y E. M. Tonda (Eds.). Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI, (119-148). Alicante.
  • Oxman, N. (2016). Age of Entanglement. MIT Press. http://jods.mitpress.mit.edu/pub/AgeOfEntanglement
  • Ozdem, Y., Dal, B., Ozturk, N., Sonmez, D. y Alper, U. (2014). What is that thing called climate change? An investigation into the understanding of climate change by seventh-grade students. International Research in Geographical and Environmental Education, (23), 294-313.
  • Rebentisch, J. (2018). Estética de la instalación. Caja Negra.
  • Romero, C.R. (2018) ¿Medicina: arte o ciencia? Una reflexión sobre las artes en la educación medica. Educación Médica, 19(6), 359-368 https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.005
  • Rubio, L. y Riaño, M.E. (2019). Arte y Educación: Instalaciones en el aula de Infantil. Revista d’Innovació Docent Universitària, 11, 54-64. http://dx.doi.org/10.1344/RIDU2019.11.5
  • Ruiz, C. (2009). La Educación en la sociedad posmoderna: Desafíos y oportunidades. Revista Complutense de Educación, 21(1), 173-188. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED1010120173A
  • Schewe, J., Gosling, S., Reyer, C., Zhao, F., Ciais, P. y Elliott, J. (2019). State-of-the-Art Global Models Underestimate Impacts from Climate Extremes. Nature Communications, 10(1005) https://doi.org/10.1038/s41467019-08745-6
  • Serantes, A. (2015). Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria na España. AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental, 20, 249-262.
  • Souto, X.M. (2018). La geografía escolar: deseos institucionales y vivencias de aula. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 79, 1-31. https://doi.org/10.21138/bage.2757
  • Spear, P. (2018). Get in the picture about climate change. Primary Geography, 96, 26-27.
  • Villalba, J.V., y Robles, F.J. (2021). “Del árbol al cuadro”: Un proyecto didáctico STEAM para Educación Primaria. Educación, 30(59), 275-293. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.014