Percepción de las familias sobre los obstáculos y dificultades del ocio familiar durante el confinamiento

  1. José Santiago Álvarez Muñoz
  2. Mª Ángeles Hernández Prados
  3. Maria Luisa Belmonte
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2023

Issue: 42

Pages: 167-180

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2023.42.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

Family leisure, understood as non-compulsory time for enjoyment within the framework of intra-family relationships, is recognised for the benefits it brings to socio-educational and emotional development. Research on leisure began in the field of work and sociology, although the educational approach has become increasingly important. Although previous research had already pointed out the difficulties of leisure, the unique circumstances of confinement open up new questions on this subject. The aim of this study was to find out the obstacles and difficulties that families perceived in their family leisure time during confinement and the influence of the number of children and family members and their employment situation. The sample consisted of 763 fathers or mothers of families living in Spain who filled in an online questionnaire including 13 items answered on a Likert scale from 1 to 5 grades. A descriptive and inferential analysis was carried out using one-factor Anova tests and Bonferroni’s multiple comparisons test. Work and household obligations together with repetition of activities and family conflicts are identified as the obstacles and difficulties, respectively, most present in family leisure during confinement time. For both obstacles and difficulties, statistical significance is found in the number of children and family members in the household, however, the employment status of the parents is not significant with difficulties. The need to establish new family policies for periods of confinement together with support and advice from institutions such as schools or companies to help them cope better with the work-life balance situation is evident.

Bibliographic References

  • References Alon, T.M., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). The impact of COVID-19 on gender equality. National Bureau of economic research, 26947, 1-37. https://doi.org/10.3386/w26947
  • Álvarez-Muñoz, J.S. (2020). El ocio y la satisfacción familiar en la población adolescentes de la Región de Murcia. Tesis doctoral inédita. Universidad de Murcia.
  • Álvarez-Muñoz, J.S., & Hernández-Prados, M.A. (2022). El desarrollo de las capacidades desde el ocio familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 35-48. https://doi.org/10.6018/reifop.502551
  • Ascanio-Velasco, L., & Ferro-García, R. (2018). Combinando la terapia de aceptación y compromiso con la terapia de interacción padres-hijos en un niño con graves problemas de conducta. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(1), 57-62. http://193.147.134.18/bitstream/11000/4480/1/8-17-12.pdf
  • Balluerka, N., Gómez Benito, J., Hidalgo Montesinos, M.D., Gorotiaga Manterola, A., Espada Sánchez, J.P., Padilla García, J.L., & Santed Germán, M.Á. (2020). Las consecuencias psicológicas de la COVID-19 y el confinamiento. Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco.
  • Behar-Zusman, V., Chavez, J.V., & Gattamorta, K. (2020). Developing a measure of the impact of COVID-19 social distancing on household conflict and cohesion. Family process, 59(3), 1045-1059. https://doi.org/10.1111/famp.12579b
  • Belmonte, M.L., Álvarez-Muñoz, J.S., & Hernández Prados, M.Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 67-79. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2364
  • Belmonte M.L., Álvarez-Muñoz J.S., & Hernández-Prados M.Á. (2022). Rendimiento académico percibido en función de la ocupación laboral de los padres. Revista Complutense de Educación, 33(2), 279-287. https://doi.org/10.5209/rced.74104
  • Belmonte, M.L., & Bernárdez, A. (2020). Respuesta social al estado de aislamiento por coronavirus, percepciones sobre educación. Revista Conhecimento Online, 3, 30-49. https://doi.org/10.25112/rco.v3i0.2326
  • Belmonte, M.L., & García-Sanz, M.P. (2022). Crisálidas entre mariposas. Evaluando concepciones sobre discapacidad intelectual. Revista Universidad y Sociedad, 14(S1), 123-133. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2653/2567
  • Berasategi, N., Idoiaga Mondragón, N., Dosil Santamaría, M., Eiguren Munitis, A., Pikatza Gorrotxategi, N., & Ozamiz Echevarria, N. (2020). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco.
  • Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por COVID–19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-12. http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol9_num3e_eng.html
  • Cívico Ariza, A., Cuevas Monzonís, N., Colomo Magaña, E., & Gabarda Méndez, V. (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: una preocupación familiar. Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación, (22), 1204-1204. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i22.1204
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. 2.ª ed. Academic Press.
  • De-Juanas, Á., García-Castilla, F.J., & Rodríguez-Bravo, A.E. (2018). Prácticas de ocio de los jóvenes vulnerables: Implicaciones educativas. En A. Madariaga y A. Ponce de León (Eds.), Ocio y participación social en entornos comunitarios (pp. 39-49). Universidad de La Rioja
  • Elisondo, R.C., Melgar, M.F., Chesta, R.C., & Siracusa, M. (2020). Prácticas creativas en contextos educativos desiguales. Un estudio con docentes argentinos en tiempos de COVID-19. Diálogos sobre educación, (22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.873
  • Farré, L., Fawaz, Y., González, L., & Graves, J. (2020). How the COVID-19 lockdown affected gender inequality in paid and unpaid work in Spain. IZA Discussion Paper, 13434, 1-39. https://ssrn.com/abstract=3643198
  • Fernandes, C.S., Magalhães, B., Silva, S., & Edra, B. (2020). Perception of family functionality during social confinement by Coronavirus Disease 2019. Journal of Nursing and Health, 10(4), 1-14. https://doi.org/10.15210/jonah.v10i4.19773
  • Florez-Vaquiro, N., & Contreras, M.L. (2018). Hogares rurales y estrategias familiares de vida en México. Revista Latinoamericana de Población, 12(23), 109-147. https://doi.org/10.31406/n23a6
  • García-Sanz M.P., Belmonte, M.L., & Galián, B. (2022). Barreras invisibles: validación de un instrumento para valorar la actitud hacia las personas con discapacidad intelectual. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 20(1), 151-176. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/4761/6451
  • González, M.J., & Cuenca Piqueras, C. (2020). Pandemia sanitaria y doméstica. El reparto de las tareas del hogar en tiempos del COVID-19. Revista de ciencias sociales, 26(4), 28-34. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i4.34644
  • Guizardi, M. (2020). El cuidadómetro fronterizo: Sobrecarga femenina y estrategias de movilidad en la Triple Frontera del Paraná. Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, 17. https://doi.org/10.1590/1809-43412020v17d700
  • Harrington, M. (2014). Practices and meaning of purposive family leisure among workingand middle-class families. Leisure Studies, 34(3), 471-486. https://doi.org/10.1080/02614367.2014.938767
  • Hart, J.L., Turnbull, A.E., Oppenheim, I.M., & Courtright, K.R. (2020). Family-centered care during the COVID-19. Journal of pain and symptom management, 60(2), e93-e97. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2020.04.017
  • Hernández-Prados, M.Á., & Álvarez-Muñoz, J.S. (2019). Family leisure and academic achievement. Perception of the families. Italian journal of educational research, (23), 86-105. ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/3685
  • Hernández-Prados, M.Á., & Álvarez-Muñoz, J.S. (2020). Una mirada socioeducativa al ocio cultural. RES: Revista de Educación Social, (31), 101-121. https://eduso.net/res/revista/31/el-tema-revisiones/una-mirada-socioeducativa-al-ocio-cultural
  • Hernández-Prados, M.Á., Álvarez-Muñoz, J.S., & Belmonte, M.L. (2022). Ocio familiar en tiempos de confinamiento: construcción y validación de un instrumento. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 4, 1-21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.4792
  • Hodge, C.J., Chandler, K.D., Melton, K.K., Hoke, K.L., & Blodgett, J. (2022). Real-time, passive measurement of communication during family leisure: An exploratory study of wearable sociometric badges. Journal of Leisure Research, 53(1), 132-138. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1795013
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Á., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J., & Fernández-Río, J. (2020). Familias y Docentes: Garantes del Aprendizaje durante el Confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 353-370. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_019
  • Jenq, S.N., & Chen, M.R. (2021) Research on Leisure Needs, Leisure Participation and Leisure Obstacles of Family Caregivers with Intellectual Disabilities. Open Access Library Journal, 8, e7033. https://doi.org/10.4236/oalib.1107033
  • López, L., & Rodó, X. (2020). The end of social confinement and COVID-19 re-emergence risk. Nature Human Behaviour, 4(7), 746-755. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0908-8
  • Lozano, S., Robles Galeas, R., & Lozano Chaguay, L.A. (2020). Desempleo en tiempos de covid-19: efectos socioeconómicos en el entorno familiar. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 5(4), 187-197. https://doi.org/10.5281/zenodo.4110531
  • Martínez García, R., Valenzuela, Á.L., & Varela Crespo, L. (2018). El impacto de la crisis en la conciliación de los tiempos cotidianos: Análisis de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia. Sociología, problemas e práticas,(87), 29-44. https://journals.openedition.org/spp/4383
  • Martínez-Pampliega, A., Ugarte, I., Merino, L., & Herrero-Fernández, D. (2019). Conciliación familia-trabajo y sintomatología externalizante de los hijos e hijas: papel mediador del clima familiar. Revista iberoamericana de psicologia y salud, 10(1), 27-36. https://doi.org/10.23923/j.rips.2018.02.023
  • Mirete, A.B., Belmonte, M.L., Mirete, L., & García-Sanz, M.P. (2022). Predictors of attitudes about people with intellectual disabilities: empathy for a change towards inclusion. International Journal of Developmental Disabilities, 68(5), 615-623. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1851122
  • Moreno, J.L., & Molins, L. (2020). Educación y COVID-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
  • Orte, M.C., Ballester Brage, L., & Nevot-Caldentey, L. (2020). Child-juvenile risks during confinement due to COVID-19: review of family prevention measures in Spain. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 205-235. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1475
  • Prime, H., Wade, M., & Browne, D.T. (2020). Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic.American Psychologist, 75(5), 631-643. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000660
  • Quispe, L. (2020). Breves reflexiones, retos y apuestas sobre la academia, el sistema educativo y el COVID-19. Redes de Extensión, (7), 75-78. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/9182
  • Reluz-Barturén, F., & Palacios-Alva, C. (2021). Salud familiar en contexto COVID-19 y prevención desde la educación emocional. Análisis bibliográfico-documental Latinoamericano. Medicina Naturalista, 15(1), 54–61. http://www.medicinanaturista.org/content/view/16/35/
  • Robles, A.L., Junco, J.E., & Martínez-Pérez, V.M. (2021). Conflictos familiares y económicos en universitarios en confinamiento social por COVID-19. CuidArte, 10(19), 1-15. http://dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.19.78045
  • Rudolph, C.W., & Zacher, H. (2021). Family demands and satisfaction with family life during the COVID-19 pandemic. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 10(4), 249–259. https://doi.org/10.1037/cfp0000170
  • Santillán, W. (2020). El teletrabajo en el COVID-19. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 65-76. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.289
  • Schwab, K.A., & Dustin, D.L. (2015). Towards a model of optimal family leisure. Annals of Leisure Research, 18(2), 180-204. https://doi.org/:10.1080/11745398.2015.1007881
  • Siegel, S. (1991). Estadísticos no paramétricos aplicada a las ciencias de la conducta. Editorial Trillas.
  • Townsend, J.A., Van Puymbroeck, M., & Zabriskie, R.B. (2017). The core and balance model of family leisure functioning: A systematic review. Leisure Sciences, 39(5), 436-456. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1333057
  • Varela, A., Fraguela-Vale, R., & López-Gómez, S. (2021). Juego y tareas escolares: el papel de la escuela y la familia en tiempos de confinamiento por la COVID-19. Estudios sobre Educación, 41, 1-21. https://doi.org/10.15581/004.41.001
  • Vázquez, M.A., Bonilla, W.T., & Acosta, L.Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 111-134. https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213
  • Velásquez, A.A. (2020). Recursividad educativa en tiempos de COVID-19 en Venezuela. RAC: Revista Angolana de Ciências, 2(2), e020204-e020204. http://publicacoes.scientia.co.ao/ojs2/index.php/rac/article/view/81
  • Venegas, C.E., & Leyva, A.C. (2020). La fatiga y la carga mental en los teletrabajadores: a propósito del distanciamiento social. Revista Española de salud pública, 94(1), 1-17. https://medes.com/publication/154948
  • Villareal-Zegarra, D., & Paz-Jesús, Á. (2017). Cohesión, adaptabilidad y composición familiar en adolescentes del Callao, Perú. Propósitos y representaciones, 5(2), 21-64. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.158
  • Vovk, I., & Vovk, Y. (2017). Development of family leisure activities in the hotel and restaurant businesses: Psychological and pedagogical aspects of animation activity. Economics, Management and Sustainability, 2(1), 67-75. https://doi.org/10.14254/jems.2017.2-1.6