Visibilidad del deporte femenino en la prensa deportiva digital española

  1. Roca Marín, Delfina 1
  2. Navarro García, Eva María 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Géneros

ISSN: 2014-3613

Year of publication: 2022

Issue Title: GÉNEROS. MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF GENDER STUDIES. OCTOBER

Volume: 11

Issue: 3

Pages: 297-321

Type: Article

DOI: 10.17583/GENEROS.7772 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Géneros

Abstract

Sports information has a great social demand in Spain. However, despite the fact that men and women are interested in this type of publication, and that both practice sports, the Spanish media focus almost exclusively on covering sporting events featuring men. This research focuses on analyzing the visibility given to female sports compared to male sports and knowing what degree of inequality exists between both sexes in the digital press through a content analysis methodology. It is shown that women's sport is totally invisible in the Spanish sports digital press (Marca and AS) studied and that, to date, no measures are being taken to improve the situation suffered by athletes or to achieve effective equality between genders. The contributions made highlight the need for specific measures to be implemented regarding the dissemination of sports information at the national level, to ensure that women's sport is more present in the media and that there is less stereotyped media treatment and a use of egalitarian informational space.

Bibliographic References

  • Aguirre, J. (2016). La ética de los medios de comunicación. Herder.
  • Aladro, E., Padilla, G., Requeijo, P., Semova, D.J., García, J., García, Mª.T., y Viñarás, M. (2014). La presencia y la representación de la mujer científica en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 176-194. doi: 10.4185/RLCS-2014-1007
  • Andréu, J. (2002). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
  • Asociación Mundial para la Comunicación Cristiana (2015). ¿Quién figura en las noticias? Proyecto de Monitoreo Global de Medios en España. http://www.donesdigital.cat/UserFiles/file/Monitoreo_Spain_2015.pdf
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2019). Estudio General de Medios (EGM). https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit
  • Bruce, T. (2008). Women, sport and the media: A complex terrain. en C. Obel, T. Bruce y S. Thompson (eds), Outstanding Research About Women and Sport in New Zealand (pp. 51-71). Hamilton. https://researchcommons.waikato.ac.nz/handle/10289/3343
  • Bruña, M. (12 de septiembre de 2014). Ancelotti: “El fútbol es una cosa de hombres, no de señoritas”. Mundo Deportivo. https://www.mundodeportivo.com/20140912/real-madrid/ancelotti-el-futbol-es-una-cosa-de-hombres-no-de-senoritas_54414955152.html
  • Cabeza, J. & Gil, F. (2012). Pololos y medallas: la representación del deporte femenino en NO-DO (1943-1975). Historia y Comunicación Social, 17, 195-211. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/download/40606/38923
  • Calvo, E. & Gutiérrez, B. (2016). La mujer deportista y periodista en los informativos deportivos de televisión. Un análisis comparativo con respecto a su homólogo masculino. Revista Latina de Comunicación Social, (71), 1230-1242. DOI: 10.4185/RLCS-2016-1143
  • Consejo Superior de Deportes (2018). Memoria 2018- Cargos federativos. https://www.csd.gob.es/sites/default/files/media/files/2019-07/Cargos%20Federativos%202018.pdf
  • Consejo Superior de Deportes (2018). Memoria 2018- Resumen General. https://www.csd.gob.es/sites/default/files/media/files/2019-07/Resumen%20general%202018.pdf
  • Franquet, Luzón, y Ramajo. (2006). Mujer y medios de comunicación on-line: un análisis de género. http://fama2.us.es/fco/digicomu/37_7.pdf
  • Galván, Á. (2022). La infrarrepresentación de los medios de comunicación hacia el deporte femenino llega a las redes sociales. Estudio de casos en Instagram. Sociología Del Deporte, 2(2). https://doi.org/10.46661/socioldeporte.6275
  • Gómez, E.; Medina, P. & Ramón, X. (2017). La presencia invisible de la mujer deportista en la prensa deportiva española. Análisis de las portadas de “Marca”, “As”, “Mundo Deportivo” y “Sport” (2010-2015). Estudios sobre el mensaje periodístico, (23), 793-810. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/58016/52201
  • Igartua, J.J., y Humanes, M.L. (2011). El método científico aplicado a la investigación en comunicación social. Researchgate. Portal Comunicación. https://acortar.link/BjVj0
  • Leurite, M.; Martos P. & Zabala, M. (2015). Análisis del deporte femenino español de competición desde la perspectiva de protagonistas clave. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (28), 3-8. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34821
  • López, P. (2011). Deporte y mujeres en los medios de comunicación: sugerencias y recomendaciones. Consejo Superior de Deportes. https://www.pilarlopezdiez.eu/documents/CSD.LibroDeporteymujeres.pdf
  • López, E. (2016). Mujeres deportistas españolas: estereotipos de género en los medios de comunicación. Sociologiados: Revista de investigación social, 1(2). https://doi.org/10.14198/socdos.2016.1.2.04
  • Machado, C. (2019). La Educación Física y el Deporte Femenino en el Régimen Franquista. Materiales para la historia del deporte, (19), 46-60. https://www.upo.es/revistas/index.php/materiales_historia_deporte/article/download/3898/3435
  • Monje, C.A. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
  • Núñez-Gómez, P.; Abuín-Vences, N.; Sierra-Sánchez, J. & Mañas-Viniegra, L. (2020). El enfoque de la prensa española durante la crisis del Covid-19. Un análisis del framinga través de las portadas de los principales diarios de tirada nacional. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 41-63. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1468
  • Onwuegbuzie, A. & Combs, J.P. (2011). Data analysis in mixedresearch: a primer. International Journal of Education, 3(1), 1-24. DOI: 10.5296/ije.v3i1.618
  • Pedraza, C. (2012). Mujeres en el periodismo deportivo: reflexiones para comprender la transgresión desde la práctica discursiva de las reporteras de deportes. Derecho a comunicar, (4), 50-59. http://132.248.9.34/hevila/Derechoacomunicar/2012/no4/4.pdf
  • Sainz de Baranda, C. (2013). Mujeres y deporte en los medios de comunicación. Estudio de la prensa deportiva española (1979-2010). [Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid]. Repositorio institucional. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/16505
  • Rodríguez, D., Martínez, M.J. & Mateos, A. (2005). Identidad y estereotipos de la mujer en el deporte: una aproximación a la evolución histórica. Revista de Investigación en Educación, 2. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/17
  • Rojas Torrijos, J.L. (2010). La construcción de las noticias deportivas desde una mirada androcéntrica. De la invisibilidad a los estereotipos de la mujer deportista. Vivat Academia, (113). http://www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n113/DATOSS.htm
  • Swanson, S.E. (2009). Women in sports journalism [Tesis de Master, San Jose State University] https://scholarworks.sjsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=4984&context=etd_theses
  • Turró, G. (2016). Ética del deporte. Herder.
  • Vertinsky, P. (1994). Gender Relations, Women's History and Sport History: A Decade of Changing Enquiry, 1983-1993. Journal of Sport History, 21(1), 1-24. https://www.jstor.org/stable/43610594
  • Whiteside, E. y Hardin, M. (2013). The glass ceiling and beyond en Pederson, P. (ed.) Routledge Handbook of Sport Communication (pp. 146-54. Routledge.
  • Wimmer, R.D., y Dominick J.R. (1996). La Investigación Científica de los Medios de Comunicación. Una Introducción a sus métodos. Barcelona, España: Bosch.