Ricardo Piglia y la "Serie del Recienvenido"dirección editorial y políticas culturales

  1. Marcelo Urralburu 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Chasqui: revista de literatura latinoamericana

ISSN: 0145-8973

Year of publication: 2021

Volume: 51

Issue: 1

Pages: 153-168

Type: Article

More publications in: Chasqui: revista de literatura latinoamericana

Abstract

Nowadays there is no shortage of studies on the editorial work of Ricardo Piglia, especially in what refers to the introduction of the North American policeman in the Argentine market with the "Black Series", the definition of his intellectual commitment when he worked for the publishing house Tiempo Contemporary with texts from the heterodox left (Esposito 135). The present work, following this line of research, is dedicated to an editorial project that he directed shortly before his death in 2017, the "Newcomer Series" for the Economic Culture Fund, where he published stories that had gone unnoticed or had been forgotten, but whose poetics persisted in spite of everything in the present (Negri 141). With this objective, we will compose a complete image of the collection based on certain traces: the origin of the idea, the literary foundation, the reality of the market, the position of cultural resistance against the tendencies of neoliberalism and other aspects. First, we will analyze, based on the statements made by Piglia himself in the press and the speeches that accompanied the promotional campaign of the series, the commercial strategies they resorted to to face the dynamics of the national markets or the situation of isolation that it weighs on the circulation of books among Spanish-American cultural fields; then we will focus on the issues around literary value in a scenario where cultural actors lose the capacity for change in the face of commercial logics. To this end, we will apply with an interdisciplinary spirit a sociological look at the scene in which Piglia operates and the different editorial strategies that he followed in coherence with his literary thought.

Bibliographic References

  • Archain, Alejandro. "Simples coincidencias". Página12. 15 ene. 2017. https:// www.pagina12.com.ar/14293-simples-coincidencias. Accedido 19 feb. 2021.
  • Berti, Eduardo. "El rescate de un clásico de culto". La nación. 15 dic. 2002. https://www.lanacion.com.ar/cultura/el-rescate-de-un-clasico-de-culto nid458337/. Accedido 19 feb. 2021.
  • Bilbao, Horacio. "Ricardo Piglia: 'Hablamos en contra de un mercado que todavía no hemos construido'". Clarín - Revista Ñ. 24 may. 2013. https://www.claiin.com/ literatura/ricardo-piglia-serie-recienvenido-nuevo-libro_0_SyW4R0vsPXg.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Borreli Azara, Gabriela. "Sylvia Molloy: 'Es estimulante que a un libro lo lea otra generación'". Página12. 23 nov. 2019. https://www.pagina12.com.ar/ 232523-sylvia-molloy-es-estimulante-que-a-un-libro-lo-lea-otra-gene. Accedido 19 feb. 2021.
  • Bourdieu, Pierre. "Le marché des biens symboliques". L'Année sociologique 3.22 (1971): 49-126.
  • Cámara Argentina del Libro (cal). "Informe de producción del libro argentino". 2014.
  • Camón, Jorge, ed. El lugar de Piglia. Crítica sin ficción. Barcelona: Candaya, 2008.
  • Centro de Estudios para el Desarrollo Económico Metropolitano (cedem). "Producción y comercialización editorial en la Ciudad de Buenos Aires". Informe de resultados 654 (2014): s.p. https://www.camaradellibro. com.ar/index.php/panorama-editorial/informes.
  • Conte, Rafael. "Literatura, mercado y democracia". El territorio de La Mancha. Debate: El porvenir de la literatura en lengua española. Madrid: Alfaguara, 1998. 193-96.
  • Contreras, Sandra. "Superproducción y devaluación en la literatura argentina reciente". El valor de la cultura. Arte, literatura y mercado en América Latina. Comp. Luis E. Cárcamo-Huechante, Álvaro Fernández Bravo y Alejandra Laera. Rosario: Beatriz Viterbo, 2007. 67-86.
  • De Diego, José Luis. "Actualidad del mercado del libro: el caso argentino". Revista Hispánica Moderna 71.2 (2018): 131-50.
  • Díaz Arciniega, Víctor. Historia de la casa Fondo de Cultura Económica, 19341996. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1996.
  • Esposito, Fabio. "Ricardo Piglia, editor'. Badebec 8.15 (2018): 128-39.
  • Fernández, Macedonio. Papeles de recienvenido. Continuación de la nada. Barcelona: Barataría, 2010 [1944].
  • Fernández Bravo, Álvaro. "Introducción: elementos para una teoría del valor literario". Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria 15 (2010): 7-22.
  • Garzón, Raquel. "Ricardo Piglia, elogio de la lentitud". Clarín - Revista Ñ. 1 ago. 2019. https://www.clarin.com/revista-enie/literatura/ricardo-piglia-elogiolentitud_0_Cw7GJVQIv.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Genette, Gérard. Umbrales. Trad. Susana Lage. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2001 [1987].
  • Guerrero, Gustavo. Paisajes en movimiento. Literatura y cambio cultural entre dos siglos. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.
  • Ingrassia, Franco, comp. Estéticas de la dispersión. Buenos Aires: Beatriz Viterbo, 2013.
  • Laera, Alejandra. "Entre el valor y los valores (de la literatura)". Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria 15 (2010): 26-38.
  • Laera, Alejandra. Ficciones del dinero: Argentina, 1890-2001. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.
  • Link, Daniel. "Literatura y mercado". El lugar de Piglia. Crítica sin ficción. Ed. Jorge Camón. Barcelona: Candaya, 2008. 145-57.
  • Lipovetsky, Gilles y Sébastien Charles. Los tiempos hipermodernos. Trad. AntonioPrometeo Moya Valle. Barcelona: Anagrama, 2006 [2004].
  • Martínez Estrada, Ezequiel. Cuentos Completos. Prólogo de Ricardo Piglia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014 [1975].
  • Mendoza, Juan José. "Germán García: de una boca censurada a un palabrista fenomenal". Clarín - Revista Ñ. 27 dic. 2018. https://www. clarin.com/ suscripciones/landing.html?apw-origin=https%3A%2F%2Fwww.clarm. com%2Frevista-enie%2Fliteratura%2Fgerman-garcia-boca-censuradapalabrista-fenomenal_0_0N9RCTRCF.html&wb=PW_generalc. Accedido 19 feb. 2021.
  • Merle, Lucía. "La literatura es siempre nueva". Clarín - Revista Ñ. 24 feb. 2012. https://www.clarin.com/rn/literatuia/literatuia-siempie-meva_0_SJEF0xP3Pml. html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Molloy, Silvia. En breve cárcel. Prólogo de Ricardo Piglia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2012 [1981].
  • Mora, Miguel. "Controversia argentina en París". El País. 17 mar. 2014. https://elpais.com/cultura/2014/03/17/actualidad/1395088727_653922.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Negri, Ana. "Ricardo Piglia y la 'Serie del Recienvenido'". Revista de la Universidad de México 4 (2018): 141-44. https://www.ievistadelauniveisidad.mx/aiticles/ 8a8e6313-557b-49fb-bada-0d353a7f?6c/ricardo-pigl?-y?serie-dekecienvemdo.
  • Olvera Mijares, Raúl. "Narradores desde Argentina: entrevista con Ricardo Piglia". La Jornada Semanal 935. 3 feb. 2013. https://wwwjornada.com.mx/2013/ 02/03/sem-raul.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Orellana, Patricio. "Los caminos de la obscenidad. Literatura y sexualidad alrededor de Nanina". América. Cahiers du criccal 46.2 (2015): 135-43.
  • Panesi, Jorge. La seducción de los relatos. Crítica literatura política en la Argentina. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.
  • Paranagua, Paulo A. "L'Argentine au Salon du livre de Paris suscite une polémique". Le monde. 17 mar. 2014. https://www.lemonde.fr/livres/article/ 2014/03/17/l-argentine-au-salon-du-livre-de-paris-suscite-une-polemique_ 4374228_3260.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Piglia, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2015 [2001].
  • Piglia, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Barcelona: Anagrama, 2017 [2015].
  • Prado, Esteban. "Un recorrido por la escritura de Héctor Libertella a través de su trabajo en colaboración con Eduardo Stupía". Revista Laboratorio 20 (2019): s.p.
  • Reati, Fernando. Postales del porvenir: la literatura de anticipación en la Argentina neoliberal (1985-1999). Buenos Aires: Biblos, 2006.
  • Ríos, Rubén H. "El canon es un lugar un poco ridículo de diputa". Perfil. 31 mar. 2012. http://www.libreriadelfondo.com.ar/Ar/PrensaAut?roAutor=235. Accedido 19 feb. 2021.
  • Sagastizábal, Leandro de y Luis Quevedo. Optimistas seriales: conversaciones con editores. Buenos Aires: Eudeba, 2015.
  • Sanz Torrado, M1 Raquel. El premio de narrativa erótica "La sonrisa vertical ". Historia, crítica y contexto. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2019.
  • Sarlo, Beatriz. Escenas de la vida posmoderna. Barcelona: Seix Barral, 1994.
  • Sin mención. "Susana Constante: 'El erotismo tiene que ver con la imaginación'". El país. 23 mar. 1979. https://elpais.com/diario/1979/03/23/cultura/290991601_ 850215.html. Accedido 19 feb. 2021.
  • Soares, Norberto. Gente que baila. Prólogo de Ricardo Piglia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2013 [1993].
  • Sorá, Gustavo. Editar desde la izquierda en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.
  • Virilio, Paul. Vitesse et Politique: essai de dromologie. París: Galilée, 1977.