Ficción y hegemoníaLa tensión política de la ciudad ausente

  1. Marcelo Urralburu 1
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revista:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Ano de publicación: 2021

Número: 39

Páxinas: 113-122

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Resumo

This work aims at analyzing La ciudad ausente (1992), by Ricardo Piglia, from the Marxist perspective that defined his years of intellectual formation. To do this we resort to key concepts of the Marxist and post-Marxist tradition, such as Louis Althusser’s and Walter Benjamin’s theories, as well as certain models of sociological analysis proposed by post-structural authors. We characterize Ricardo Piglia’s novels as a narrative space where multiple channels of discursive construction converge and where a struggle is being fought for the construction of a political hegemony: on the one hand, power deploying its devices for social domination; on the other, writers expressing a resistance that serves to fight liberal hegemony

Referencias bibliográficas

  • -ALTHUSSER, Louis, Ideología y aparatos ideológicos de estado. Freud y Lacan, Buenos Aires, Nueva visión, 1988.
  • -ANDERSON, Perry, La palabra H. Peripecias de la hegemonía, Madrid, Akal, 2018a.
  • -ANDERSON, Perry, Las antinomias de Antonio Gramsci, Madrid, Akal, 2018b.
  • -ARICO, José, La cola del diablo. Itinerario de Gramsci en América Latina, Buenos Aires, Puntosur, 1988.
  • -BAUDRILLARD, Jean, Cultura y simulacro, Barcelona, Kairós, 2016.
  • -BENJAMIN, Walter, Iluminaciones, Madrid, Taurus, 2018.
  • -BORGES, Jorge Luis, Obras completas (1923-1972), Buenos Aires, Emecé, 1984.
  • -CATELLI, Nora, "Piglia plural y enigmático". El País (17 de mayo de 2003), recuperado de: https://elpais.com/diario/2003/05/17/babelia/1053129012_850215.html.
  • -DEBORD, Guy, La sociedad del espectáculo, Valencia, Pre-textos, 2007.
  • -FOUCAULT, Michel, Vigilar y castigar, Buenos Aires, Siglo Veintiuno, 2003.
  • -GIRALDO, Efrén, "‘La narración alivia la pesadilla de la historia’. La ciudad ausente de Ri-cardo Piglia y la periferia de la distopía", Co-herencia 16 (30) (2019), pp. 129-156.
  • -LACLAU, Ernesto y MOUFFE, Chantal, Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radica-lización de la democracia, México, Fondo de Cultura Económica, 2010.
  • -ORECCHIA, Teresa, “Máscaras del sujeto y mitos de origen del relato en la narrativa de Ri-cardo Piglia", Landa 5 (2) (2017), pp. 197-228.
  • -PAZ, Octavio, La casa de la Presencia: Poesía e historia (vol. I), Barcelona, Galaxia Gu-tenberg, 1999.
  • -PEREIRA, María Antonieta, Ricardo Piglia y sus precursores, Buenos Aires, Corregidor, 2001.
  • -PIGLIA, Ricardo, Los diarios de Emilio Renzi. Los años de formación (tomo I), Barcelona, Anagrama, 2017a.
  • -PIGLIA, Ricardo, Los diarios de Emilio Renzi. Los días felices (tomo II), Barcelona, Ana-grama, 2017b.
  • -PIGLIA, Ricardo, Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida (tomo III), Barcelona, Ana-grama, 2017c.
  • -PIGLIA, Ricardo, Las tres vanguardias: Saer, Puig, Walsh, Buenos Aires, Eterna cadencia, 2016.
  • -PIGLIA, Ricardo, La ciudad ausente, Barcelona, Anagrama, 2015a.
  • -PIGLIA, Ricardo, Crítica y ficción, Barcelona, Anagrama, 2015b.
  • -PIGLIA, Ricardo, Antología personal, Barcelona, Anagrama, 2015c.
  • -PIGLIA, Ricardo, Nombre falso, Barcelona, Anagrama, 2015d.
  • -PIGLIA, Ricardo, Formas breves, Barcelona, Anagrama, 2015e.
  • -POPOVITCH, Anna, “Althusserianism and the political culture of the Argentine new left”, Latin America Research Review 49 (1) (2014), pp. 203-222.
  • -REATI, Fernando, Postales del porvenir: la literatura de anticipación en la Argentina neo-liberal (1985-1999), Buenos Aires, Biblos, 2006.
  • -SAER, Juan José, El concepto de ficción, Buenos Aires, Ariel, 1997.
  • -SUBIRATS, Eduardo, Las crisis de las vanguardias y la cultura moderna, Madrid, Ediciones Libertarias, 1985.
  • -URRALBURU, Marcelo, “Hacia una lectura (pos)marxista de la ficción en Ricardo Piglia”, Confluencia (36) (1) (2020), pp. 68-79.
  • -VIRILIO, Paul, La máquina de visión, Madrid, Cátedra, 1998.