El movimiento youtuber en la divulgación científica española

  1. Zaragoza, Juan Carlos 1
  2. Roca Marín , Delfina
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Comunicación del Conocimiento Científico en la Era de la Postverdad. Retos y Oportunidades

Número: 31

Pages: 212-238

Type: Article

D'autres publications dans: Prisma Social: revista de investigación social

Résumé

This research establishes an exhaustive radiography of the youtubers that make up the community of scientific disseminators on YouTube Spain and the content of their channels. Using a mixed methodology (quantitative and qualitative) and, according to criteria previously established by González et al. (2020): maintheme, number of subscribers, foundation, number of videos, average duration, views..., the 50 channels thatmake up the first sample are examined. Subsequently, a detailed analysis of a set of profesional youtubers (influencers), second simple studied, under the requirements of González et al. (2020): style "videoblog" and system of micro patronage Patreon. Finally, their digital identities (profiles) are described, as well as their audiovisual contents and communicative methods based on the studies of Sabich and Steinberg (2017). The results give us a prototype of a male, Young scientific communicator with higher education that employs both animations and his personal image as effective communication tools. It is also resolved that, although there are more channels dedicated to exact and natural sciences than to social and human sciences, the topic does not determine the informative effect on the audience, but this is due to the proper use of youtuber’s image and communicative methods.

Références bibliographiques

  • Allgaier, J. (2016). Science on YouTube: What users find when they search for climate science and climate manipulation. Arxiv. https://cutt.ly/TgdEvIy
  • Arrieta, E. (2018). Ciencias naturales y ciencias sociales. Diferenciador. https://cutt.ly/BgdERj0
  • Burgess, J. & Green, J. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture. Polity Books.
  • Canal Gaztea. (2018). Qué es Twitch y cómo funciona. https://cutt.ly/GgdEUiz
  • Castillo, J. M. (2016, 15 mayo). ¿Pasa por YouTube el futuro de la televisión? Poliantea, 12(22), 147–175. https://cutt.ly/lgdEOsU
  • Erviti, M.C. y León, B. (2014). La comunicación de la ciencia a través del vídeo online: contenidos populares en Youtube. En J. Sierra y D. Rodrigues (coords.), Contenidos digitales en la era de la sociedad conectada (pp. 129-146). Fragua.
  • Escandón, P. (2018, 2 de febrero). Clásica y pasteles para celiacos. El País. https://cutt.ly/GgdEGEy
  • Fernández, Y. (2019, 14 de febrero). Patreon: qué es, cómo funciona y cómo apoyar a tus creadores favoritos. Xataka. https://cutt.ly/pgdEH88
  • Fundación Española para la Ciencia y Tecnología (2012). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. Consultado el 1 de julio de 2020. https://cutt.ly/ygdEKC4
  • Fundación Española para la Ciencia y Tecnología (2018). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. Consultado el 1 de julio de 2020. https://cutt.ly/HgdEZxd
  • Flinker W. & Bienvenido, L. (2019). The power of storytelling and video: a visual rhetoric for science communication. JCOM: Journal of Science Communication, 18(05). https://cutt.ly/9ganlFe
  • Gamero, R. (2009). La construcción de la identidad digital. EnterIE, (131). https://cutt.ly/QgdECZ4
  • Giones, A. y Serrat, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (24). http://dx.doi.org/10.1344/105.000001545
  • González, R., Serrano, L., Roca, D. (2020). Perfil de las youtubers españolas dedicadas a la divulgación científica. En Fórmulas comunicativas de vanguardia. Editorial: Pirámide.
  • Hidalgo-Marí, T. y Segarra-Saavedra, J. (2017). El fenómeno Youtuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil en redes sociales. Fonseca: Journal of Communication, 15, 43–56. https://acortar.link/qEGqt
  • IAB Spain (2020). Estudios Redes Sociales 2020 (versión reducida). Madrid, España. Consultado el 10 de octubre de 2020. https://cutt.ly/kgdRqqG
  • IONOS (2020). Socialblade: datos de redes sociales a la carta. Consultado el 4 de julio de 2020. https://cutt.ly/YgdRt05
  • Kavoori, A. (2015). Making sense of YouTube. Global Media Journal, 13(24), 1-25. https://cutt.ly/YggLdbI
  • López, B. (2020). Cómo ganar dinero en YouTube – Las 7 mejores fórmulas. Ciudadano 2.0. https://cutt.ly/6gdRpUW
  • López, J. L. (2019). El fenómeno de los edutubers. Estudio sobre las habilidades comunicativas de los youtubers educativos más populares (tesis doctoral, Universidad Austral). https://cutt.ly/VgdRfBv
  • Martínez, A. (2018, 21 de julio). El 'youtuber' que te da la música mascada. El Periódico de Catalunya. https://cutt.ly/NgdRl4V
  • Muñoz, J., Czurda, K. & Robertson, C. Y. (2016). Typologies of the popular science web video. JCOM: Journal of Science Communication, 15(04). https://doi.org/10.22323/2.15040202
  • Pérez P. (2019). Cómo se consume YouTube en España. Think with Google. https://cutt.ly/RgdRn8p
  • Pérez, V., Pastor, Y. y Abarrou, S. (2018). Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 55, 61-70. https://cutt.ly/6gdRYjG
  • Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías cuantitativas y cualitativas. Renglones, 52(33). https://cutt.ly/DgdRICp
  • Portaltic (2020). El consumo de vídeo en YouTube aumenta un 55% durante el confinamiento en España. Portaltic. https://cutt.ly/fgdRAZ5
  • Priest, S. (2015). ¿Qué tienen de científico las ciencias sociales? Metode. https://cutt.ly/FgdRDhc
  • Rego, S. y Romero-Rodríguez, L. (2016). Representación discursiva y lenguaje de los youtubers españoles: estudio de caso de los gamers más populares. Index Comunicación, 6, 197–224. https://acortar.link/XChw8
  • Roca, D. (2017). La divulgación científica en la Universidad desde su contextualización histórica: Estudio de caso y propuesta de un modelo de divulgación para la Universidad de Murcia (Tesis de doctoral). Universidad de Murcia, Murcia.
  • Roqueplo, P. (1983). El reparto del saber. Ciencia, cultura, divulgación. Gedisa.
  • Rosenthal, S. (2017). Motivations to seek science videos on YouTube: free-choice learning in a connected society. International Journal of Science Education, 8, 1-18. 10.1080/21548455.2017.1371357
  • Sabich, M.A., y Steinberg, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de Internet. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 171-188. https://cutt.ly/WggJIkw
  • Scolari, C. y Fraticelli, D. (2016). Nuevos sujetos mediáticos en el ecosistema de medios [ponencia]. V Congreso ASAECA, Argentina. https://cutt.ly/5ggtCyI
  • Socialblade (2020). Top 500 Subscribed YouTube Channels (Sorted by Subscriber Count). https://cutt.ly/RgdRGZA
  • Vera, J.J. y Roca, D., (2018). Creación de la marca personal del divulgador científico a través de la web. En José Luis Zurita, Javier Serrano-Puche Marta Gil Ramírez (Eds.). Comunicación periodística ante los nuevos retos (pp. 507–522). Gedisa.