Caminando entre dinosaurioslo que saben sobre paleontología los futuros maestros de educación infantil

  1. José Cantó Doménech 1
  2. Carlos de Pro Chereguini 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Any de publicació: 2019

Número: 2019

Pàgines: 100-108

Tipus: Article

DOI: 10.17345/UTE.2019.2.2659 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The issue of dinosaurs is a topic that is profusely presented in children's education classrooms. However, on many occasions, the observation of how this theme is developed, shows us that conceptual errors are introduced on palaeontology. These errors are also present in much of the children's literature used in the classroom. On the other hand, there are no studies on the knowledge that future teachers of this educational stage should have on this subject, although these contents may be present in their curricula. For this reason, in the present work, an exploratory investigation is presented on this knowledge, of a group of 92 students of the Degree in Preschool Education of the University of Valencia, during the academic courses 2017-2018 and 2018-2019, when they took a subject that included disciplinary content on palaeontology. The results obtained in our sample reveal that, this knowledge is completely superficial and, in our opinion, insufficient to develop this theme from the professional point of view in a classroom for children's education.

Referències bibliogràfiques

  • Cantó J., Solbes J. (2014) ¿Qué les interesa a los futuros maestros de infantil de la ciencia? Actas de los XXVI Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Huelva. Universidad de Huelva.
  • Cantó, J.; Pro Bueno, A. y Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34.3, pp. 25-50
  • Cheung, D. (2009). Students’ attitudes toward chemistry lessons: the interaction effect between grade level and gender. Research in Science Education, 39(1), 75-91.
  • Harlen et al. (2010). Principles and big ideas of science education. Association for Science Education. Disponible en https://www.ase.org.uk/bigideas
  • Jiménez Aleixandre, M. P. (2000). Modelos didácticos. En F. J. Perales y P. Cañal (Ed.), Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 165-186) Alcoy: Marfil.
  • MEC (2011). Resolución de 12 de diciembre de 2011, de la Universidad de Valencia, por la que se publica el plan de estudios de Graduado Maestro en Educación Infantil y Primaria (BOE, 13 de enero de 2012, pp. 2058-2060).
  • MEC (2012). Resolución de 19 de octubre de 2012, de la Universidad de Valencia, por la que se publica la modificación del plan de estudios de Graduado Maestro en Educación Infantil y Primaria (BOE, 28 de noviembre de 2012, pp. 82524-82526).
  • Murphy, C. y Beggs, J. (2003). Children perceptions of school science. School Science Review, 84(308), 109-116.
  • Pell, R. y Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23(8), 847-862.
  • Robles, A.; Solbes, J.; Cantó, J.; Lozano, O. (2015). Actitudes de los estudiantes hacia la ciencia escolar en el primer ciclo de la Enseñanza secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 14 (2), 361-376.
  • Rocard, M. et al. (2007). Science education Now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. European Communities: Belgium. En http://ec. europa. eu/research/science-society/document_library/pdf_06/ report- rocard-on-science-education_en
  • Solbes, J.; Montserrat, R. Y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117.
  • Sjobert, S. Schreiner, C. (2005). Young people and science. Attitudes, values and priorities. Evidence from the ROSE project. Keynote presentation at EU’s Science and Society Forum 2005. Session 4: How to Foster diversity, inclusiveness and equality in science. Bruselas, Unión Europea (9-11 de abril de 2005).
  • Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: Un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292.
  • Zabalza M.A.; Zabalza M.A. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. CEE Participación Educativa, 16, 103-113 .