Actitud de los estudiantes hacia la Educación Física en función de su nivel de actividad física
ISSN: 1989-6247
Año de publicación: 2020
Volumen: 12
Número: 4
Páginas: 512-529
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud
Resumen
The aim of this paper was to analyse the attitudes of compulsory secondary education students towards physical education and the level of physical activity. The sample consisted of 81 high school students between 12 and 17 years old (M = 14.27 and SD ± 1.80) who were administered the Questionnaire of Attitude towards Physical Education and the Questionnaire Physician-based Assessment and Advice for Exercise. The results showed medium-high values in the attitude and interest towards Physical Education and they were higher in boys. No significant differences were observed in attitudes depending on the course. Higher significant values were observed in the level of physical activity in boys compared to girls and in first and second-year students compared to third and fourth year. Finally, data showed that the practice of physical activity seemed to be positively and significantly related to empathy with the teacher and the subject, concordance with the organization of the subject and the preference for Physical Education and sport and negatively with the difficulty of the subject
Referencias bibliográficas
- Aznar, S., Naylor, P. J., Silva, P., Pérez, M., Angulo, T., Laguna, Lara, M., y López-Chicharro, J. (2010). Patterns of physical activity in Spanish children: A descriptive pilot study. Child:Care, Health and Development, 37(3), 322-328.
- Battista, J., Nigg, C.R., Chang, J.A., Yamashita, M. y Chung, R. (2005). Elementary after school programs: an opportunity to promote physical activity for children. Californian Journal of Health Promotion, 3(4), 108-118.
- Beltrán-Carrillo, V.J.; Devís-Devís, J. y Peiró-Velert, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 12 (45) pp. 122-137.
- Blázquez, D. (2019). Obesidad y sedentarismo infantil ¿Qué hacemos?:propuestas y actividades para la edad escolar.Barcelona, Inde.
- Cano, A., Pérez, I., Casares, I. y Alberola, S. (2011). Determinantes del nivel de actividad física en escolares yadolescentes: estudio OPACA. Anales de Pediatría, 74(1), 15-24.
- Dimitri, P., Joshi, K. &, Jones, N. (2020). Moving more: physical activity and its positive effects on long term conditions in children and young people. Archives of Disease in Childhood, Published Online First.
- Gálvez, A. A. (2004). Actividad física habitual de los adolescentes de la Región de Murcia. Análisis de los motivos de práctica y abandono de la actividad físico-deportiva. Tesis Doctoral. Murcia: Universidad de Murcia.
- García-Pone, A.Alfonso-Asencio, M., Courel, J. y Sánchez-Alcaraz, B.J. (2020). Influencia del estado de protección familiar la imagen corporal, el autoconcepto y el nivel de actividad física en adolescentes.EmásF, Revista Digital de Educación Física, 62, 106-117.
- Gil,P., Cuevas, R., Contreras, O., y Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo.Aula Abierta, 40(3), 115-124
- Gómez, S. F., Lorenzo, L. Ribes, C. y Homs, C. (2019). EstudioPasos 2019.Barcelona, Gasol Foundation
- Gutiérrez, M. (2017). Efecto de las actitudes hacia la Educación Física sobrelos motivos de práctica deportiva fuera del horario escolar. Sportis Sci J, 3(1), 123-140.
- Gutiérrez Sanmartín, M. y Pilsa Doménech, C. (2006) Actitudes de los alumnos hacia la Educación Física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6(24), 212-229.
- Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., y Bracho-Amador, C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science & Medicine, 11(4), 614-623.
- Hernando, A., Oliva, A., y Pertegal, M. A. (2013). Diferencias de género en los estilos de vida de los adolescentes.Psychosocial Intervention,22(1), 15-23.
- Loprinzi, P.D., Cardinal, B. J. Cardinal, M. K. & Corbin, C. B. (2018). Physical Education and Sport: Does Participation Relate to Physical Activity Patterns, Observed Fitness, and Personal Attitudes and Beliefs? American Journal of Health Promotion, 32 (3), 613-620.
- Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V., Del-Campo, J., Zapatera, B., Welk, G. y Villagra, A. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria, 23(6), 512-517.
- Molinero, O., Martínez, R., Garatachea, N., y Márquez, S. (2010). Pautas de actividad física de adolescentes españolas: Diferencias mediadas por la participación deportiva y el día de la semana. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 103-116.
- Montero, I. y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
- Moreno, J.A. y Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: Su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Revista Interuniversitaria de Didáctica, 21, 345-362.
- Moreno, J. A. y Cervelló, E. (2004). Influencia de la actitud del profesor en el pensamiento del alumno hacia la educación física. Revista internacional deCiencias Sociales y Humanidades,14 (1), 33-51.
- Moreno, J. A., y Hellín, M. (2007). El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. Revista electrónica de investigación educativa, 9(2), 1-20.
- Moreno, J. A., Martínez-Galindo, C., Alonso, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(2), 20-43.
- Moreno, J. A., Rodríguez, P. L. y Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia laEducación Física. Revista Española de Educación Física, 11(2), 14-28.
- Perlman, D. (2012). The influence of the Sport Education Model on amotivated students’ in-class physical activity. European Physical Education Review, 18(3), 335-345.
- Physical ActivityGuidelines Advisory Committee (2018). 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report.Washington DC, Department of Health and Human Services.
- Prieto Andreu, J.M. (2019). Preferencia de los escolares hacia la Educación Física, práctica de actividad física y rendimiento matemático. Revista Española de Educación Física y Deportes, 424, 33-44.
- Proschaska, J.J., Sallis, J.F. y Long, B. (2001). A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care. Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, 155,554-559.
- Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F. y Moreno, C. (2016) Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Físicay el Deporte, 16(62), 335-353
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Bejerano, A., Valero, A., Gómez, A., Courel, J. (2018). Deportividad, disfrute y actitudes hacia la Educación Física de los estudiantes de Educación Secundaria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3), 319-340
- Sánchez-Alcaraz Martínez, B.J., Calabuig, V., Gómez-Mármol, A. Valero, A. y Alfonso-Asencio, M. (2018). Nivel de actividad física y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes. Acción motriz, 21, 7-14.
- Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., y De la Cruz, E. (2013). Aplicación de un programa para la mejora de la responsabilidad personal y social en las clases de Educación Física. Motricidad. European Journal of Human Movement, 30, 121-129.
- Sánchez-Alcaraz, B.J. y Gómez-Mármol, A. (2015). Influencia del disfrute con la práctica deportiva en el desarrollo de actitudes positivas hacia la educación física. Tándem, Didáctica de la Educación Física, 48, 56-62.
- Tammenlin, T., Ekelund, U., Remes, J. y Nayha, S. (2007). Physical activity and sedentary behaviours among Finnish youth. Medicine and Science in Sports & Exercise, 39, 1067-1074.
- Wu,X.Y., Han,L.H., Zhang,J.H., Luo, S., Hu, J.W. & Sun,K.(2017) The influence of physical activity, sedentary behavior on health-related quality of life among the general population of children and adolescents: A systematic review. PLoS ONE 12(11), 1-29