La experiencia de las víctimas en el discurso pedagógico

  1. Ortega Ruiz, Pedro
  2. Romero Sánchez, Eduardo
Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2013

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 63-77

Type: Article

DOI: 10.14201/11150 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

In this article the authors point out the debt acquired by the pedagogic discourse with those excluded from society. Violence and marginalization caused by different ways of totalitarianism have not found room in the concern of educators. A pedagogy rooted in the Illustration and Kantian ethics have not made possible a speech nor an education which support the fate of the disadvantaged and cultural differences. There is another ethics (Levinas) rooted in the feeling which can provide support for a pedagogy of reception and compassion. The authors propose a pedagogy that considers a historical individual in all their reality, an education responsive to the situation of each student in the uniqueness of their existence.

Bibliographic References

  • Adorno Th., W., (1975) Dialéctica Negativa, , Madrid, Trotta
  • Adorno Th., W., La educación después de Auschwitz, en (1993) Consignas, , Buenos Aires, Amorrortu
  • Adorno Th., W., (2004) Minima Moralia, , Madrid, Akal
  • Bárcena, F., Mèlich, J.C., (2000) La Educación Como Acontecimiento Ético, , Barcelona, Paidós
  • Bauman, Z., (1997) Modernidad y Holocausto, , Madrid, Sequitur
  • Bruzzelli, C.A., Johnson, B., (2002) The Moral Dimensions of Teaching. Language, Power and Culture in Classroom Interaction, , N. York/London, Routlege Falmer
  • Chalier, C., (1995) La Utopía de Lo Humano, , Barcelona, Riopiedras
  • Chalier, C., (1995) Levinas, la Utopía de Lo Humano, , Barcelona, Riopiedras
  • Duch, Ll., (2004) Estaciones Del Laberinto, , Barcelona, Herder
  • Duch, Ll., Mèlich, J.C., (2005) Escenarios de la Corporeidad, , Madrid, Trotta
  • García, R., Jover, G., Escámez, J., (2010) Ética Profesional Docente, , Madrid, Síntesis
  • González, A., (2011) El Aprendizaje Por Competencias, , Valencia, Brief Edit
  • Habermas, J., (1996) Textos y Contextos, , Barcelona, Ariel
  • Horkheimer, M., (2002) Crítica de la Razón Instrumental, , Madrid, Trotta. Trad. de J. Muñoz
  • Horkheimer, M., Adorno Th., W., (1994) Dialéctica de la Ilustración, , Madrid, Trotta. Trad. de J. J. Sánchez
  • Kant, E., (2004) Crítica de la Razón Práctica, , (3.a reimpresión). Madrid, Alianza. Trad. de R. Rodríguez Aramayo
  • Kant, E., (2005) Fundamentación Para Una Metafísica de Las Costumbres, , (1.a reimpresión). Madrid, Alianza. Trad. de R. Rodríguez Aramayo
  • Levinas, E., (1987) Totalidad e Infinito Ensayo Sobre la Exterioridad, , Salamanca, Sígueme
  • Levinas, E., (1991) Ética e Infinito, , Madrid, Visor
  • Levinas, E., (1993) Humanismo Del Otro Hombre, , Madrid, Caparrós
  • Mèlich, J.C., (2001) La Ausencia Del Testimonio, , Barcelona, Anthropos
  • Mèlich, J.C., (2004) La Lección de Auschwitz, , Barcelona, Herder
  • Mèlich, J.C., (2010) Ética de la Compasión, , Barcelona, Herder
  • Mínguez, R., La escuela hoy en la encrucijada. hacia otra educación desde la ética de E. Levinas (2010) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22 (2), pp. 43-61
  • Noddings, N., (2002) Educating Moral People A Caring Alternative to Character Education, , N. York, Teacher College Press
  • Noddings, N., Identifying and responding to needs in education (2005) Cambridge Journal of Education, 35 (2), pp. 147-159
  • Ortega, P., Moral education as pedagogy of alterity (2004) Journal of Moral Education, 33 (3), pp. 271-291
  • Ortega, P., Sentimientos y moral en horkheimer, adorno y levinas (2006) Revista Española de Pedagogía, (235), pp. 503-524
  • Ortega, P., Educar es responder a la pregunta del otro (2010) Edetania, (37), pp. 13-33
  • Ortega, P., Mínguez, R., La compasión en la moral de A. Schopenhauer. Sus implicaciones pedagógicas (2007) Revista Española de Pedagogía, 17, pp. 117-137
  • Ortega Gasset, J., (1973) Obras Completas, 6. , Madrid, Revista de Occidente
  • Schopenhauer, A., (1993) Los Dos Problemas Fundamentales de la Ética, , Madrid, Siglo XXI. Trad., introd. y notas de P. López de Sta. María
  • Schopenhauer, A., (2001) Metafísica de Las Costumbres, , Madrid, Trotta. Traducción y edición de R. Rodríguez Aramayo
  • Tafall, A.M., Recordar para no repetir: El nuevo imperativo categórico (2003) La Ética Ante Las Víctimas, pp. 126-154. , T. W. Adorno, en Mardones, J. M. y Mate, R. (eds). Barcelona, Anthropos
  • Van Manen, M., (2004) El Tono en la Enseñanza, , Barcelona, Paidós
  • Zamora, J.A., (2004) Theodor W Adorno Pensar Contra la Barbarie, , Madrid, Trotta
  • Zamora, J.A., Th. W. Adorno: aportaciones para una teoría crítica de la educación (2009) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21 (1), pp. 19-48