Estudio sobre el proceso educativo orientado a la atención a la diversidad

  1. Andrés Escarbajal Frutos
  2. Ángela Barba Molina 1
  3. Francisco Javier Ibáñez López
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Garrido Martos, Rocío (coord.)
  2. Ribera Puchades, Juan Miguel (coord.)

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2022

Issue Title: Experiencias y herramientas para la innovación docente

Issue: 30

Pages: 235-251

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.5139 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this study was to know the training of three Early Childhood and Primary Schools to cater for the diversity of their students. The study that was carried out has a quantitative non-experimental, descriptive and transversal design by providing a questionnaire to professionals who make up the three school centers. Taking into account the analysis of the results obtained, it can be affirmed that the three chosen centers are qualified to cater for the diversity of their students, since they present strong points of an inclusive aspect regarding to the educational process, and are aimed to the development of inclusive education.

Bibliographic References

  • Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2013). Promoting equity in education. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 32-43. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/283/330
  • Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44.
  • Arnaiz, P., De Haro, R. y Guirao, J. M. (2015). La evaluación en educación primaria como punto de partida para el desarrollo de planes de mejora inclusivos en la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 103-122. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214351
  • Arnaiz, P. y Escarbajal, A. (2020). Aulas abiertas a la inclusión. Dykinson.
  • Arnaiz, P. y Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva (ACADI). Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18(1), 45-101. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341
  • Bayarri, C. (2018, diciembre 14). Escuela inclusiva contra la exclusión social: aproximación teórica al estado de la cuestión [Comunicación oral]. II Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, Eindhoven, Países Bajos.
  • Bawa Kuyini, A., Desai, I. y Umesh, S. (2020). Teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes and concerns about implementing inclusive education in Ghana. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1509-1526. http://doi.org/10.1080/13603116.2018.1544298
  • Bolívar, A. (2019). Un currículo inclusivo en una escuela que asegure el éxito para todos. Revista e-Curriculum, 17(3), 827-851. http://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p827-851
  • Caballero, C. M. y Escarbajal, A. (2016). Evaluación de centros desde la educación inclusiva. En J. J. Maquilón, C. J. Gómez, y M. B. Alfageme (Eds.). De la investigación a la mejora educativa en las aulas (1.ª ed., pp. 137-149). Editum.
  • Escarbajal, A., Arnaiz, P. y Giménez, A. (2017). Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva. Revista Complutense de Educación, 28(2), 427-443. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423
  • Escarbajal, A., Corbalán, P. y Orteso, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, 78, 361-382. https://doi.org/10.17227/rce.num78-6776
  • Friesen, D.C. y Cunning, D. (2020). Making explicit pre-service teachers’ implicit beliefs about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1494-1508. http://doi.org/10.1080/1360 3116.2018.1543730
  • García, M. P., De Haro, R., Méndez, M. D. y Martínez, J. M. (2014). Propuesta de instrumentos para evaluar el tránsito de Educación Primaria a Secundaria. En J. J. Maquilón, A. Escarbajal, y R. Nortes (Eds.). Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (1.ª ed., pp. 134-150). Editum.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Allyn & Bacon.
  • Ibáñez-López, F. J., Maurandi-López, A. y Castejón-Mochón, J. F. (2022). Docencia práctica virtual y adquisición de competencias en la formación estadística de maestros durante el confinamiento sanitario. PNA, 16(2), 99-113. https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21364
  • Iranzo, P., Tierno, J. M. y Barrios, R. (2014). Autoevaluación institucional y dirección de centros inclusivos. Teoría de la Educacion. Revista Interuniversitaria, 26(2), 229-257. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261229257
  • López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, 21, 37-54.
  • San Fabián, J. L. y Granda, A. (2013). Autoevaluación de centros educativos. Cómo mejorar desde dentro. Síntesis.
  • UNESCO (2015a). Objetivos de Desarrollo Sostenible. A/69/L.85. 12 agosto 2015. https://bit.ly/38HnotR
  • UNESCO (2015b). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/38ITRQq
  • Woodcock, S. y Faith, E. (2021). Am I to blame? Teacher self-efficacy and attributional beliefs towards students with specific learning disabilities. Teacher Development, 25(2), 215-238. http://doi.org/10.10 80/13664530.2020.1863256