La inclusión a través de la cienciaarqueología y discapacidad intelectual
- Martín Lerma, Ignacio 1
- Garrido Huarte, Elena 2
- Moratilla del Río, Lorena 3
- Martín Cuadrado, Ignacio 4
- 1 Área de Prehistoria. Universidad de Murcia
- 2 Técnico Especialista del Proyecto
- 3 Psicóloga del Proyecto
- 4 Psicólogo del Proyecto
ISSN: 1886-6190
Datum der Publikation: 2022
Titel der Ausgabe: Monográfico: Arte, cultura y diversidad
Nummer: 17
Seiten: 189-198
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social
Zusammenfassung
The scientific outreach project "Archaeology and intellectual disability: unearthing prejudices" has sought to bring this discipline closer to people with intellectual disabilities through activities in which participants, from different occupational centers in the Region of Murcia and Almeria, have been able to feel like real professionals in archeology. In order to awaken scientific vocations among people of this group, various workshops, several simulated excavations, a travelling exhibition as well as field experiences on a real archaeological site were developed. This initiative has offered a series of experiences in which everybody was able to perceive a high level of occupational usefulness, performing tasks effectively and incorporating new behaviors that are potentially useful in other areas of their lives. All this with the premise of breaking the social barriers that exist towards this group of individuals and bringing archaeology and the study of our origins closer to people with intellectual disabilities who are often excluded from scientific disciplines.
Informationen zur Finanzierung
El proyecto ha contado con financiación de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) - Ministerio de Ciencia e Innovación.Geldgeber
- Ministerio de Ciencia e Innovación Spain
Bibliographische Referenzen
- Asensio, M., Santacana, J. y Fontal, O. (2016). Inclusión en Patrimonio y Museos: más allá de la dignidad y la accesibilidad. Her&Mus. Heritage & Museography 17, 39-56. Link: https://www.raco.cat/index.php/Hermus/article/view/315269
- Gibaja, J. F., Mozota, M., Remolins, G., Nieto, A., Oms, X., Higuera, S., Guzman, V., Cubas, M. González, A. Mazzucco, N.; Palma, O. & Valenzuela, S. (2019). La divulgación científica en Prehistoria llevada a personas con discapacidad intelectual: una experiencia particular. Pyrenae, 50 (2), 151-167. DOI: 10.1344/Pyrenae2019.vol50num2.7
- Iglesias, N., Fesharaki, O., García-Frank, A., González, L., Rico, R., Salazar, R. W., Sacristán, S., Martín, D., Hontecillas, D., García, R., Gómez-Heras, M., Sarmiento, G. N., Muñoz, M. B., Ureta, S., Canales, M. L. y Del Moral, B. (2015). Dejando huella: divulgación paleontológica para personas con diversidad funcional. Current trends in paleontology and evolution, XIII EIIP conference proceedings, 154-162. Link: https://www.researchgate.net/publication/275828235_Dejando_huella_divulgacion_paleontologica_para_personas_con_diversidad_funcional
- Iglesias, N., García-Frank, A. y Fesharaki, O. (2017). Ideas y reflexiones para una divulgación científica efectiva. Boletín de la real sociedad española de historia natural, sección aula, museos y colecciones 4, 29-41. Link: http://www.rsehn.es/index.php?d=publicaciones&num=64&w=360&ft=1
- Jardón Giner, P. (2016). La Prehistoria como medio de inclusión en la reflexión sobre usos del territorio y las relaciones humanas: El Salt (Alcoi). En Díaz-Andreu, M., Pastor Pérez, A., Ruiz Martínez, A. (Coords.): Arqueología y comunidad: el valor social del patrimonio arqueológico en el siglo XXI (pp. 169-190). Madrid. Service point. Link: https://www.researchgate.net/publication/306255345_La_prehistoria_como_medio_de_inclusion_en_la_reflexion_sobre_usos_del_territorio_y_las_relaciones_humanas_El_Salt_Alcoi
- Kajda, K., Michalik, T. y Kobialka, D. (2015). Heritage for all. a contribution to the inclusion of people with intellectual disabilities in archaeology: a polish perspective. Current swedish archaeology 23, 131-156. Link: http://www.arkeologiskasamfundet.se/csa/Dokument/Volumes/csa_vol_23_2015/csa_vol_23_2015_s131-156_kadja_et-al.pdf
- Monzó, R., Jardón, P., & Pérez, C.I. (2019). Análisis de una experiencia de ocio inclusivo para mayores afectados de demencia y Alzheimer en el Museu Comarcal de L’Horta Sud (Torrent, Valencia). ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34 (1). DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2040
- Phillips, T. y Gilchrist, R. (2012). Inclusive, accessible, archaeology. En Skeates, R., McDavid C. y Carman, J. (eds.): the oxford handbook of public archaeology, Oxford University Press (pp. 673–693). DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199237821.013.0035
- Sancho Álvarez, C., Jardón Giner, P. y Grau Vidal, R. (2013). Formación y actualización pedagógica del profesorado como facilitadores de la Educación inclusiva: una bse de datos inclusiva en red. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 1889-4208, volumen 6, número 3, 134-149. Link: https://www.researchgate.net/publication/283503260_Formacion_y_actualizacion_pedagogica_del_profesorado_como_facilitadores_de_la_Educacion_inclusiva_una_base_de_datos_inclusiva_en_red
- Samaniego Espinosa, A. (2015). Las trabas para una formación arqueológica inclusiva. Panta Rei. Revista digital de ciencia y didáctica de la Historia, 9, 63-75. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/pantarei/2015/5
- Simón, C. y Echeita, G. (2016). Educación inclusiva: ¿de qué estamos hablando? Her&Mus. Heritage & Museography 17, 25-38. Link: https://www.raco.cat/index.php/Hermus/article/view/315067