Conversación y difusión de información política en WhatsAppun análisis de la “caja negra” desde las teorías de la interacción en redes sociales
- Crespo Martínez, Ismael 1
- Rojo Martínez, José Miguel 1
- Mayordomo Zapata, Claudia 1
- Moreno Moreno, Salvador 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1684-0933, 2227-1465
Año de publicación: 2022
Volumen: 21
Número: 1
Páginas: 117-136
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de comunicación
Resumen
Instant messaging applications are creating spaces for conversation and information exchange that, due to their encrypted nature, cannot be easily analyzed. Taking into account this circumstance, the research aims to know if WhatsApp, in relation to the political messages, describes operating dynamics analogous to the rest of open social networks, that is, to what extent the theory about echo chambers and filter bubbles can be adapted to the exchanges of political content that occur in this application. It also seeks to know if the communication that occurs in this social network accommodates the “one-to-many” pattern and not the “one-to-one” system. To do this, a descriptive study was chosen with an exploratory purpose and a self-administered online survey was carried out with a sample of 713 people using the application in Spain. The results indicate that on WhatsApp, the dialogue on political issues could preferably be taking place in “one-to-many” group interaction spaces and not in private chats. Similarly, it has been possible to observe the centrality that negative emotions and interpersonal conflicto caused by political issues, the apparent non-existence of echo chambers and the presumed presence of imported filter bubbles from other digital spaces, acquire for the sample. Deciphering the great “black box” from the theoretical body already developed for the analysis of other social networks will allow us to know with greater precision the hitherto unpredictable incidence of the dissemination of information.
Referencias bibliográficas
- Arias Maldonado, M. (2016). La digitalización de la conversación pública: redes sociales, afectividad política y democracia. Revista de Estudios Políticos, (173), 27-54. http://dx.doi.org/10.18042/cepc/rep.173.01
- Bakshy, E., Messing, S. y Adamic, L. A. (2015). Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook. Science, 348 (6239), 1130-1132. https://doi.org/10.1126/science.aaa1160.
- Barberá, P., Jost, J. T., Nagler, J., Tucker, J. A. y Bonneau, R. (2015). Tweeting from left to right: is online political communication more than an echo chamber? Psychological Science, 26 (10), 1531–1542. https://doi.org/10.1177/0956797615594620.
- Baumann, F., Lorenz-Spreen, P., Sokolov, I. M. y Starnini, M. (2020). Modeling echo chambers and polarization dynamics in social networks. Physical Review Letters, 124 (4), 048301. https://doi.org/10.1103/PhysRevLett.124.048301.
- Boxell, L., Gentzkow, M., y Shapiro, J. M. (2017). Is the internet causing political polarization? Evidence from demographics (w23258). National Bureau of Economic Research.
- Canavilhas, J., Colussi, J. y Moura, Z. B. (2019). Desinformación en las elecciones presidenciales 2018 en Brasil: un análisis de los grupos familiares en WhatsApp. El profesional de la información, 28 (5), e280503. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.03.
- Casero-Ripollés, A. (2018). Investigación sobre información política y redes sociales: puntos clave y retos de futuro. El profesional de la información, 27 (5), 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01.
- Chitra, U. y Musco, C. (2020). Analyzing the impact of filter bubbles on social network polarization. En WSDM '20, Proceedings of the 13th International Conference on Web Search and Data Mining (pp. 115–123). https://doi.org/10.1145/3336191.3371825.
- Crespo, I. y Moreno, C. (2016). Los efectos de la comunicación política en el comportamiento electoral. En R. Sánchez Medero (Ed.), Comunicación política. Nuevas dinámicas y ciudadanía permanente (pp. 55-84). Tecnos.
- Crespo, I., Garrido, A., Martínez, M.A. y Mora, A. (2021). Polarización afectiva, partidismo negativo y brecha perceptiva. Una aproximación teórica. Más Poder Local, 45: 7-20. https://www.maspoderlocal.com/index.php/mpl/article/view/polarizacion-afectiva-aproximacion-teorica-mpl45.
- Durá Lizán, M. (2019). La introducción de las redes sociales en el campo de la política: los casos de Twitter en España, Facebook en Estados Unidos y WhatsApp en Brasil. Grado cero. Revista de Estudios en Comunicación, (1), 1-20. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/grado/article/view/860.
- Elías, C. J. y Catalán-Matamoros, D. J. (2020). Coronavirus in Spain: fear of ‘official’ fake news boosts WhatsApp and alternative sources. Media and Communication, 8 (2), 462-466. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3217.
- Flaxman, S., Goel, S. y Rao, J. M. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80 (1), 298-320. https://doi.org/10.1093/poq/nfw006.
- Garimella, V.R.K y Weber, I. (2017). A long-term analysis of polarization on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and social media, 11 (1), 528-531. https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/14918.
- Gil Ramírez, M. (2019). El uso de YouTube en el Procés Catalán. Comunicación Política a través de los Social Media: ¿Prosumidores Mediatizados? Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25 (1), 213-234.
- Grömping, M. (2014). Echo chambers: partisan Facebook groups during the 2014 Thai election. Asia Pacific Media Educator, 24 (1), 39-59. https://doi.org/10.1177/1326365X14539185.
- Guess, A., Lyons, B., Nyhan, B. y Reifler, J. (2018). Avoiding the echo chamber about echo chambers: Why selective exposure to like-minded political news is less prevalent than you think. Knight foundation report. https://bit.ly/3axkz2j.
- Guzmán, G. y Sánchez Medero, R. (2016). El ecosistema digital de la comunicación. En R. Sánchez Medero (Ed.), Comunicación política. Nuevas dinámicas y ciudadanía permanente (pp. 317-340). Tecnos.
- IAB Spain (2020). Estudio de redes sociales 2020. https://iabspain.es/estudio/estudio-redes-sociales-2020/.
- Klapper, J. T. (1960). The Effects of mass communication. An analysis of research on the effectiveness and limitations of mass media in influencing the opinions, values, and behaviour of their audiences. The Free Press.
- Lee, S., Rojas, H. y Yamamoto, M. (2021): Social Media, Messaging Apps, and Affective Polarization in the United States and Japan, Mass Communication and Society. https://doi.org/10.1080/15205436.2021.1953534
- Mason, L. (2018). Uncivil agreement. How politics become our identity. The University of Chicago Press.
- Min, Y., Tingjun, J., Jin, C., Li, Q. y Jin, X. (2019). Endogenetic structure of filter bubble in social networks. Royal Society Open Science, 6 (11). http://dx.doi.org/10.1098/rsos.190868.
- Nickerson, D. W. y Rogers, T. (2014). Political campaigns and Big Data. Journal of Economics Perspectives, 28 (2), 51-74. https://doi.org/10.1257/jep.28.2.51.
- Nordbrandt, M. (2021). Affective polarization in the digital age: Testing the direction of the relationship between social media and users’ feelings for out-group parties. New Media & Society, 1-20. https://doi.org/10.1177/14614448211044393
- O’Hara, K. P., Massimi, M., Harper, R., Rubens, S. y Morris, J. (2014). Everyday dwelling with WhatsApp. En Proceedings of the 17th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing (pp. 1131–1143). https://doi.org/10.1145/2531602.2531679.
- Palomo, M. B. y Sedano, J. A. (2018). WhatsApp como herramienta de verificación de fake news. El caso de B de Bulo. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1384-1397. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312.
- Parisier, E. (2011). The Filter Bubble: what the Internet is hiding from. Penguin Press.
- Peterson, E., Goel, S. y Iyengar, S. (2017). Echo chambers and partisan polarization: evidence from the 2016 presidential campaign. https://stanford.io/3qtHj8P.
- Piaia, V. y Alves, M. (2020). Abrir la caja negra: análisis exploratorio de la red de Bolsonaro en WhatsApp. Intercom, 43 (3), 135-154. https://doi.org/10.1590/1809-5844202037.
- Pont-Sorribes, C., Besalú, R. y Codina, L. (2020). WhatsApp como canal de información política en España: credibilidad, perfil de usuarios y compartición de contenidos. El Profesional de la Información, 29 (6), e290619. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.19.
- Quattrociocchi, W., Scala, A. y Sunstein, C. R. (2016). Echo chambers on Facebook. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2795110.
- Resende, G., Melo, P., Sousa, H., Messias, J., Vasconcelos, M., Almeida, J.M. y Benevenuto, F. (2018). (Mis)Information dissemination in WhatsApp: gathering, analyzing and countermeasures. En Proceedings of the 28th Web Conference (San Francisco, USA), (pp. 818-828). https://doi.org/10.1145/3308558.3313688.
- Rodríguez Andrés, R. y Ureña, D. (2016). Marketing político 2.0: estrategias digitales aplicadas a las campañas electorales. En Sánchez Medero, R. (Dir.), Comunicación política. Nuevas dinámicas y ciudadanía permanente (pp. 365-393). Tecnos.
- Rossini, P., Stromer-Galley, J., Baptista, E. A. y Veiga de Oliveira, V. (2020). Dysfunctional information sharing on WhatsApp and Facebook: The role of political talk, cross-cutting exposure and social corrections. New Media & Society. https://doi.org/10.1177/1461444820928059.
- Sánchez Duarte, J.M. y Magallón Rosa, R. (2016). De la diferencia de usos y prácticas a la convergencia. Partidos políticos y movimientos sociales en la sociedad digital. En Castromil, A., Humanes M.L. y García Tojar (Eds). Comunicación política en la era de la mediatización (pp. 227-238). Comunicación Social.
- Sasahara, K., Chen, W., Peng, H., Ciampaglia, G. L., Flammini, A. y Menczer, F. (2020). Social influence and unfollowing accelerate the emergence of echo chambers. Journal of Computational Social Science. (4), 381–402. https://doi.org/10.1007/s42001-020-00084-7.
- Sunstein, C. R. (2002). The law of group polarization. The Journal of Political Philosophy, 10 (2), 175–195. https://doi.org/10.1111/1467-9760.00148.
- Törnberg, P. (2018). Echo chambers and viral misinformation: modeling fake news as complex contagion. PLoSONE, 13 (9), e0203958. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203958.
- Tucker, J. A., Guess, A., Barberá, P., Vaccari, C., Siegel, A., Sanovich, S., Stukal, D. y Nyhan, B. (2018). Social Media, Political Polarization, and Political Disinformation: A Review of the Scientific Literature. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3144139.
- Valenzuela, S., Bachmann, I. y Bargsted, M. (2019). The personal is the political? What do WhatsApp users share and how it matters for news knowledge, polarization and participation in Chile? Digital Journalism. 155-175. https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1693904.
- Vara-Miguel, A., Negredo, S., Amoedo, A. y Moreno, E. (2019). Digital News Report.Es. https://www.digitalnewsreport.es/
- Varona-Aramburu, D., Sánchez-Martín, M. y Arrocha, R. (2017). Consumo de información política en dispositivos móviles en España: caracterización del usuario tipo y su interacción con las noticias. El profesional de la información, 26 (4), 641-648. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.08.
- Vermeer, S. A. M., Kruikemeier, S., Trilling, D. y De Vreese, C. H. (2020). WhatsApp with Politics?!: examining the effects of interpersonal political discussion in instant messaging apps. The International Journal of Press/Politics, 26 (2), 410-437.
- Wollebæk, D., Karlsen, R., Steen-Johnsen, K. y Enjolras, B. (2019). Anger, fear, and echo chambers: the emotional basis for online behavior. Social Media + Society, April 2019, 1-14. https://doi.org/10.1177/2056305119829859.
- Zamora-Medina, R. y Losada Díaz, J.C. (2021). Nuevos escenarios para la conversación política: el uso de WhatsApp por parte de los partidos durante la campaña electoral de abril de 2019 en España. Palabra Clave, 24 (1), e2412. https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.1.2.