Estudio comparativo sobre la presencia del pensamiento histórico en los currículos educativos de diferentes países

  1. Martínez-Hita, María 1
  2. Gómez-Carrasco, Cosme Jesús 1
  3. Miralles-Martínez, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Año de publicación: 2022

Volumen: 26

Número: 2

Tipo: Artículo

DOI: 10.15359/REE.26-2.19 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Electrónica Educare

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Introduction. Historical thinking is a highly relevant aspect in teaching-learning history as it is a didactic approach that allows the development of more complex cognitive skills from a constructivist perspective. For students’ historical education to be based on this teaching approach, it is necessary to introduce it into educational curricula, among other aspects. Method. This qualitative research aimed to compare the curricula of ten countries (Canada, the United States, Mexico, Chile, Argentina, Australia, England, Portugal, France, and Spain), of particular relevance for their publications on this subject, to verify the presence of historical thinking concepts in them through the technique of content analysis. Results. The results showed that these concepts were incorporated into most curricula according to educational studies conducted on this subject. The results showed that most of the curricula have echoed the educational research carried out on this theme, including such concepts in their study programs. Discussion. Nevertheless, some modifications are necessary in the study programs of other countries to foster the development of historical thinking among students. To this end, curricula in which the historical concepts proper to this teaching approach are fully integrated can serve as a model and reference.

Referencias bibliográficas

  • Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority. (2015). Australian curriculum: Humanities and social sciences. History. Author.
  • Barca, I. (2019). History education research in Portugal: Methodological options. Educar em Revista, 35(74), 109-125. https://www.scielo.br/j/er/a/yXS7K3cVFYkQwWpJcyH7HQb/?format=pdf〈=en
  • Barton, K. C. y Levstik, L. S. (2004). Teaching history for the common good. Lawrence Erlbau.
  • Bisquerra Alzina, R. (Coord.). (2014). Metodología de la investigación educativa (4.ª ed.). La Muralla.
  • Brant, J., Chapman, A. e Isaacs, T. (2016). International instructional systems: Social studies. The Curriculum Journal, 27(1), 62-79. https://doi.org/10.1080/09585176.2015.1134340
  • Clark, P. (2018). History education debates: Canadian identity, historical thinking and historical consciousness. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 194(788), 1-13. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2001
  • Counsell, C., Burn, K. y Chapman, A. (Eds.). (2016). MasterClass in history education. Transforming teaching and learning. Bloomsbury.
  • De Amézola, G. (2008). Currículo oficial y memoria. El pasado reciente en la escuela argentina. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (7), 47-55. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126354
  • Department for Education. (2014). The national curriculum in England: Framework document. DfE. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/381344/Master_final_national_curriculum_28_Nov.pdf
  • Domínguez Castillo, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Graó.
  • Gómez Carrasco, C. J. y Miralles Martínez, P. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, (52), 52-68. https://doi.org/10.7440/res52.2015.04
  • Gómez Carraco, C. J. y Miralles Martínez, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la historia en el ámbito escolar. Silex.
  • Lee, P. J. (2005). Putting principles into practice: Understanding history. En M. S. Donovan y J. D. Bransford (Eds.), How students learn: History in the classroom (pp. 29-78). National Academies Press.
  • López Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, 94(2), 273-285. https://revistaayer.com/articulo/1338
  • Martínez-Hita, M. (2019). Análisis comparativo del modelo cognitivo y conceptos históricos en el currículum español e inglés. En F. G. Díaz Baños (Coord.), IV jornadas doctorales Escuela Internacional de Doctorado de la Universidad de Murcia (EIDUM) (pp. 560-563). Editum. https://doi.org/10.6018/editum.2736
  • Martínez-Hita, M. y Gómez Carrasco, C. J. (2016). Diferentes enfoques sobre la enseñanza de la historia y del pensamiento histórico en el currículum español y canadiense. En J. J. Maquilón Sánchez, C. J. Gómez Carrasco y M. B. Alfageme-González (Eds.), De la investigación a la mejora educativa en las aulas (pp. 19-32). Editum. https://doi.org/10.6018/editum.2552
  • Martínez-Hita, M. y Gómez Carrasco, C. J. (2018). Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra. Un estudio comparativo. Revista de Educación, (379), 145-169. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-364
  • Metzger, S. A. y Harris, L. M. (Eds.). (2018). The wiley international handbook of history teaching and learning. Wiley.
  • Ministère de L’Éducation Nationale, de la Jeunesse et des Sports. (2020). Programme du cycle 3. Em vigueur à la rentrée 2020. Éduscol. https://eduscol.education.fr/87/j-enseigne-au-cycle-3
  • Ministério da Educacâo. (2001). Currículo nacional do ensino básico. Competências essenciais. Autor. http://cefopna.edu.pt/portal/index.php/documentos/55-curriculo-nacional-do-ensino-basico-competencias-essenciais
  • Ministerio de Educación. (2012). Bases curriculares Primero a Sexto Básico. Ministerio de Educación de Chile. Unidad de Currículum y Evaluación. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-22394_bases.pdf
  • Ministerio de Educación. (2013a). Núcleos de aprendizajes prioritarios. 1º ciclo educación primaria 1º, 2º y 3º años. Ministerio de Educación. CFE. https://www.educ.ar/recursos/132575/nap-educacion-primaria-primer-ciclo
  • Ministerio de Educación. (2013b). Núcleos de aprendizajes prioritarios. 2º ciclo educación primaria 4º, 5º y 6º año. CFE. https://www.educ.ar/recursos/132576/nap-educacion-primaria-segundo-ciclo
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (01 de marzo de 2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE, núm. 52, pp. 19349-19420. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/02/28/126/con
  • Ministry of Education (2018). The Ontario curriculum. Social Studies, Grades 1 to 6. History and Geography, Grades 7 and 8. Queen’s Printer for Ontario. http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/elementary/social-studies-history-geography-2018.pdf
  • National Center for History in the Schools. (1996). National standards for history: Basic edition. Autor. http://www.nchs.ucla.edu/
  • Parkes, R. J. y Donnelly, D. (2014). Changing conceptions of historical thinking in History education: An Australian case study. Tempo & Argumento, 6(11), 113‐136. https://doi.org/10.5965/2175180306112014113
  • Rodríguez-Medina, J., Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R. y Miralles-Martínez, P. (2020). Tendencias emergentes en la producción académica de educación histórica. Revista de Educación, (389), 211-242. https://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-460
  • Santisteban Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, (14), 34-56. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf
  • Secretaría de Educación Pública. (2011). Programas de estudio 2011. Guía para el maestro. Educación básica primaria. Sexto grado. Autor. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/16007/Programa_Sexto_grado_-_Historia.pdf
  • Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. Autor. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/APRENDIZAJES_CLAVE_PARA_LA_EDUCACION_INTEGRAL.pdf
  • Seixas, P. y Morton, T. (2013). The big six Historical thinking concepts. Nelson Education.
  • Thorp, R. y Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901, https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1712550
  • VanSledright, B. A. (2014). Assessing historical thinking and understanding. Innovate designs for new standards. Routledge.