El uso de las emociones en la comunicación político-electoral
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1575-6548
Argitalpen urtea: 2022
Zenbakia: 58
Orrialdeak: 175-201
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista española de ciencia política
Laburpena
This paper carries out a theoretical examination of the different uses of emotions in campaigns, the main tools to activate them and the effects of emotional political communication on the electorate. Emotions cannot change entrenched electoral preferences, but they can create climates of opinion that may guide competition. Assuming the prominent role of emotions, a classification system for their use is proposed into four major campaign models: outrage campaigns, fear campaigns, positive change-oriented campaigns and identity campaigns appealing to feelings of collective belonging. Together with this classification, a theoretical approach is offered on the way how emotions appear in the campaign, the strategic purpose for their incorporation, and the main emotions that parties and candidates seek to activate. To do so, a selection of exemplary cases is used to allow to visualize in a concrete way the proposed concepts. Finally, and delving into the dilemma between emotion and reason, the limitations of emotions are raised while, at the same time, their prominence in some recent political phenomena of greatest impact is recognized.
Erreferentzia bibliografikoak
- Aguilar, Rosario. 2013. «¿Emociones y razón? El uso estratégico de emociones en los anuncios de la campaña presidencial de 2012», Política y Gobierno, 20 (1): 141-158.
- Ansolabehere, Stephan y Shanto Iyengar. 1995. Going Negative. How Political Advertisement Shrink and Polarize the Electorate. Nueva York: Free Press.
- Brader, Ted. 2005. «Striking a Responsive Chord: How Political Ads Motivate and Persuade Voters by Appealing to Emotions», American Journal of Political Science, 49 (2): 388-405. Disponible en: Disponible en: https://doi.org/ 10.1111/j.0092- 5853.2005.00130.x
- Brader, Ted. 2006a. «Affective Intelligence and Beyond: Next Steps in Research on Emotion in Politics», Political Communication Report, 16 (3): 1-6.
- Brader, Ted. 2006b. Campaigning for Hearts and Minds, How Emotional Appeals in Political Ads Work. Chicago: University of Chicago Press. Disponible en: https:// doi.org/10.7208/chicago/9780226788302.001.0001.
- Bruni, Leandro A. 2018. «Uso y efectos de las emociones en la comunicación política: la campaña a senadores nacionales 2017 en la provincia de Buenos Aires». XIII Congreso Nacional de Ciencia Política. Rosario, Argentina.
- Campbell, Angus, Philip E. Converse, Warren E. Miller y Donald E. Stokes. 1960. The American Voter. Nueva York: Wiley.
- Castells, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
- Castells, Manuel. 2012. Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de internet. Barcelona: Alianza.
- Corduneanu, Victoria Isabela, Carlos Muñiz y Martín Echevarría. 2019. «Emociones en contexto electoral y atención política en medios: ¿inteligencia afectiva o evaluación cognitiva?», Perspectivas de la Comunicación, 12 (2): 57-87. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-48672019000200057.
- Cossarini, Paolo y Roberto García Alonso. 2015. «El papel de las emociones en la teoría democrática. Desafíos para un uso público de la razón en tiempos de populismo», Revista de Estudios Políticos, 168: 291-315. Disponible en: https://doi. org/10.18042/cepc/rep.168.10.
- Crespo, Ismael, José Alejandro Cepeda Jiménez y José Miguel Rojo Martínez. 2020. «El triunfo de las campañas posmodernas. Los casos de las alcaldías de Bogotá y Medellín en las elecciones de 2019», Estudios Políticos, 59: 253-278. Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.espo.n59a11.
- Crespo, Ismael. 2016. «¿Cómo cambia la comunicación política? Reflexiones y tendencias a partir de las experiencias de América Latina», en César Colino et al. (eds.), Ciencia política. Libro homenaje a Ramón Cotarelo. Valencia: Tirant lo Blanch.
- D’Ádamo, Orlando y Virginia García Beaudoux. 2013. «Arquitectura del relato político. Storytelling al servicio de la comunicación política», en Ismael Crespo y Javier del Rey (eds.), Comunicación política y campañas electorales en América Latina. Buenos Aires: Biblos.
- D’Ádamo, Orlando y Virginia García Beaudoux. 2016. «Anuncio político televisivo», en Ismael Crespo et al. (eds.), Diccionario enciclopédico de comunicación política (2.ª ed.). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
- Damasio, Antonio. 2001. El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano (traducción de Joan Domènec Ros). Barcelona: Crítica.
- Damasio, Antonio. 2005. En busca de Spinoza: neurobiología de la emoción y los sentimientos. Barcelona: Crítica.
- Doveling, Katrin, Christian von Scheve y Elly A. Konijn (eds.). 2011. The Routledge Handbook of Emotions and Mass Media. Londres: Routledge. Disponible en: https://doi.org/10.4324/9780203885390.
- Durán Barba, Jaime y Santiago Nieto. 2011. El arte de ganar. Cómo usar el ataque en campañas electorales exitosas. Buenos Aires: Debate.
- Egea-Medrano, Manuel A., Antonio Garrido Rubia y José Miguel Rojo Martínez. 2021. «Political iconography and emotions in electoral campaigns: a communicative approach», Communication and Society, 34 (2): 215-230. Disponible en: https://doi.org/ 10.15581/003.34.2.215-230.
- Ekman, Paul. 2004. ¿Qué dice ese gesto? Barcelona: RBA.
- Frijda, Nico H. 1986. The Emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
- García Beaudoux, Virginia, Orlando D’Adamo y Gabriel Slavinsky. 2005. Comunicación política y campañas electorales. Estrategias en elecciones presidenciales. Barcelona: Gedisa.
- García Hipola, Giselle y Sergio Pérez Castaños. 2021. «Las emociones como estrategia de comunicación en las elecciones europeas de 2019: VOX», Más Poder Local, 43: 20-27.
- Garrido, Antonio. 2013. «Teoría y práctica de la comunicación política en la Europa actual», en Xosé Rúas Araújo y Valentín A. Martínez (eds.), Comunicación, política y redes en Europa. Lisboa: Media XXI.
- Garrido, Antonio. 2016. «Comunicación política y opinión pública», en Mikel Barreda y Leticia M. Ruiz Rodríguez (eds.), Análisis de la política. Enfoques y herramientas de la ciencia política. Barcelona: Huygens.
- Gil Calvo, Enrique. 2018. Comunicación política. Caja de herramientas. Madrid: Catarata.
- González Quinzán, Serafín. 2019. «Emociones y política: el caso de los sentimientos hacia la política en las elecciones gallegas del 2016», Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 18 (1): 95-118. Disponible en: https://doi.org/10.15304/ rips.18.1.6105.
- Huddy, Leonie, Stanley Feldman y Erin Cassese. 2007. «On the Distinct Political Effects of Anxiety and Anger», en W. Russell Neuman, George E. Marcus, Michael MacKuen y Ann N. Crigler (eds.), The Affect Effect: Dynamics of Emotion in Political Thinking and Behavior. Chicago: The University of Chicago Press.
- Iacoboni, Marco. 2009. Las neuronas espejo. Empatía, neuropolítica, autismo, imitación o de cómo entendemos a los otros. Buenos Aires: Katz. Disponible en: https://doi. org/10.2307/j.ctvm7bdfw.
- Jaráiz, Erika, Nieves Lagares y María Pereira. 2020. «Emociones y decisión de voto. Los componentes de voto en las elecciones generales de 2016 en España», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 170: 115-136. Disponible en: https://doi. org/10.5477/cis/reis.170.115.
- Kellerman, Barbara. 1984. The Political Presidency: Practice of Leadership from Kennedy through Reagan. Oxford: Oxford University Press.
- Kernell, Samuel. 1977. «Presidential Popularity and Negative Voting: An Alternative Explanation of the Midterm Electoral Decline of the President’s Party», American Political Science Review, 71 (1): 44-66. Disponible en: https://doi.org/10.1017/ S0003055400259297.
- Kiss, Csaba Z. 2012. The Emotional Voter: The Impact of Electoral Campaigns and Emotions on Electoral Behaviour in Britain [tesis]. Oxford University.
- Lang, Annie (ed.). 2011. Measuring Psychological Responses to Media Messages. Londres: Routledge.
- Lewis, Michael, Jeannette M. Haviland-Jones y Lisa F. Barrett (eds.). 2018. Handbook of Emotions 4ª ed. Nueva York: Guilford.
- Máiz, Ramón. 2010. «La hazaña de la razón: la exclusión fundacional de las emociones en la teoría política moderna», Revista de Estudios Políticos, 149: 11-45.
- Maneiro Crespo, Elba. 2017. «Neurociencia y emociones: nuevas posibilidades en el estudio del comportamiento político», Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 16 (1): 169-187. Disponible en: https://doi.org/10.15304/rips.16.1.4018.
- Marcus, George E. 2002. The Sentimental Citizen, Emotion in Democratic Politics. University Park, PA: Penn State UP.
- Marcus, George E., Michael MacKuen y W. Russell Neuman. 2011. «Parsimony and Complexity: Developing and Testing Theories of Affective Intelligence», Political Psychology, 32 (2): 323-336. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1467- 9221.2010.00806.x.
- Marcus, George E., W. Russell Neuman y Michael MacKuen. 2000. Affective Intelligence and Political Judgment. Chicago: University of Chicago Press.
- Mercier, Hugo y Dan Sperber. 2017. The Enigma of Reason. Harvard, Mass.: Harvard University Press.
- Neuman, Russell W., George E. Marcus, Ann Grigler y Michael MacKuen. 2007. The Affect Effect. Dynamics of Emotion in Political Thinking. Chicago: Chicago University Press.
- Norpoth, Helmunt y Jerold G. Rusk. 1982. «Partisan Dealignment in the American Electorate: Itemizing the Deductions since 1964», American Political Science Review, 76 (3): 522-537. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S000305540 0188380.
- Ortega, Carmen y Juan Montabes. 2011. «Identificación partidista y voto: las elecciones autonómicas en Andalucía (2004-2008)», Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 134: 27-54. Disponible en: https://doi.org/10.5477/cis/reis.134.27.
- Richard, Eugenie. 2011. «Storytelling, narrativas de campaña. Campañas electorales para la presidencia de Colombia, 2010», OPERA, 11: 129-145.
- Rúas-Araújo, José y Francisco Javier García Sanz. 2018. Persuasión y neurociencias. Apelar al cerebro. Salamanca: Comunicación Social.
- Shapiro, Michael A. y Robert H. Rieger. 1992. «Comparing Positive and Negative Political Advertising on Radio», Journalism and Mass Communication Quaterly, 69 (1): 135-144. Disponible en: https://doi.org/10.1177/107769909206900111.
- Tarullo, Raquel. 2016. «Esperanza y miedo: una aproximación teórica a las emociones en la comunicación política», Dixit, 25 (2): 28-37. Disponible en: https://doi. org/10.22235/d.v0i25.1271.
- Valdez Zepeda, Andrés. 2012. «El miedo y la ira como estrategia en las campañas electorales», Reflexión Política, 14 (27): 134-140.
- Vega, Aimée. 2000. «El manejo de las emociones en las campañas presidenciales de 2000 de México y España», Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 44 (180): 139-154. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484 92xe.2000.180.48573.
- Westen, Drew. 2007. The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. Nueva York: Public Affairs.