El Profesorado Técnico de Servicios a la Comunidadámbitos y temas de intervención

  1. Paredes Galiana, Laura 1
  1. 1 Universidad de Murcia.
Revista:
Azarbe: Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar

ISSN: 2254-9641 2255-4955

Any de publicació: 2021

Número: 10

Pàgines: 57-68

Tipus: Article

DOI: 10.6018/AZARBE.491381 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Altres publicacions en: Azarbe: Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The following article deals with the Technical Teacher of Community Services in public secondary schools in the Region of Murcia. In the words of Paredes (2020), the PTSC is an educational professional and a dynamic agent, who serves as a bridge between the secondary school, the family, the students and society.  The objectives established in this article are: to know the real tasks of the PTSC and to analyse the coherent or non-existent relationships between the officially regulated tasks and those developed by the PTSC in the educational reality. Due to the characteristics of the sample as well as the scarce bibliography on the subject, a mixed methodology has been chosen, complementing the use of questionnaires, interviews and discussion groups. As results, among others, it has been obtained that the PTSC in the Region of Murcia has the following functions: meetings and follow-up with families, coordination with Social Services, collaboration with tutors, control of truancy, school failure and school dropout and, finally, improvement of coexistence and non-violence. Another noteworthy result is that 55.7% of those surveyed stated that there are differences between what they should do according to the regulations and what they do in their daily work practice. Finally, as a conclusion, it can be summarised that the legally assigned tasks and those carried out in daily work practice coincide, although with nuances, and that these situations are multiple, diverse and complex.

Referències bibliogràfiques

  • Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
  • Benito, C. (2017). Servicios a la comunidad: ¿quiénes somos? ¿Qué hacemos? La Revista Digital del Portal de la Educación. http://revistas.educa.jcyl.es/revista_digital/index.php?option=com_content&view=article&id=3700&catid=78&Itemid=11
  • Bisquerra, R. (1998). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. CEAC.
  • Butt, R., Raymond, D. y Yamagishi, L. (1988). Autobiographic praxis: studying the formation of teachers’ knowledge. Journal of curriculum Theorizing, 7(4), 87-164.
  • Córdoba, E. (2010). El Profesor de Servicios a la Comunidad como respuesta a la Diversidad en la Educación Secundaria. Publicaciones Didácticas, 7, 219-279. http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/32530/3/TFM_Florentina_Jovellanos_Mejido.pdf
  • De la Oliva, D., Martín, E., y Vélaz de Medrano, C. V. (2005). Modelos de intervención psicopedagógica en centros de educación secundaria: identificación y evaluación. Infancia y aprendizaje, 28(2), 115-139. https://core.ac.uk/download/pdf/41574749.pdf
  • Escobar, J. y Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36. https://www.academia.edu/download/48452857/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
  • Escudero, J.M. y Martínez, B. (2016). Diversidad, equidad y educación compensatoria: propósitos inconclusos, retos emergentes En J.M. Escudero (Coord.), Inclusión y exclusión educativa: Realidades, miradas y propuestas, 157-189. Nau LLibres.
  • Estebaranz, A., Mingorance. P., y Monescillo, M. (2001). La construcción de la función orientadora en los centros de Educación Secundaria. Una visión de sus protagonistas.Fuentes, 3, 79-94. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/download/2733/2282
  • Fernández, J., Elórtegui, N. y Medina, M. (2003). Los incidentes críticos en la formación y perfeccionamiento del profesorado de secundaria de Ciencias de la Naturaleza. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 17(1), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/718476.pdf
  • Fernández, I. y Fernández, C. (2011). La intervención social en el contexto educativo: funciones y expectativas de los PTSC en la Comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, (56), 1-11. https://eprints.ucm.es/36922/1/La%20intervenci%C3%B3n%20social%20en%20el%20contexto%20educativo.pdf
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  • García, B. y Quintanal Díaz, J. (Coords) (2012). Fundamentos de la investigación. Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Bordón, 11-30.
  • Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Editorial Brujas.
  • González, M.T. (2015). La vulnerabilidad escolar y los Programas de Cualificación Profesional Inicial. Wolters Kluwe.
  • Hernández, R, Fernández, C y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
  • Hernández, F. e Izquierdo, T. (2015). Estadística descriptiva.En F. Hernández Pina, F., Maquilón, J.J., Cuesta, J.D. e Izquierdo, T. (Coord.), Investigación y análisis de datos para la realización de TFG, TFM y tesis doctorales, 85-104. Compobell.
  • Medina, A. y Domínguez, M. C. (1990). Formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Cincel-kaplusz.
  • Paredes, L. (2020). El Profesorado Técnico de Servicios a la Comunidad en los Centros Educativos Públicos de Educación Secundaria de la Región de Murcia [Tesis Doctoral, Universidad de Murcia]. Repositorio. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/93867/1/Laura%20Paredes%20Galiana%20Tesis%20Doctoral.pdf
  • Resolución de 3 de abril de 1996, de la Dirección General de Renovación Pedagógica, por la que se dictan instrucciones sobre el Plan de actividades de los departamentos de Orientación de los Institutos de Educación Secundaria. http://www.madrid.org/dat_norte/archivos1415/orientaies/res_do_30_04_1996.pdf
  • Sánchez, J.J. (2007). Servicios a la comunidad: una apuesta por el perfil profesional del educador social dentro de las políticas educativas. Revista de Educación Social, 7.https://eduso.net/res/revista/7/enfoques/servicios-a-la-comunidad-una-apuesta-por-el-perfil-profesional-del-educador-social-dentro-de-las-politicas-educativas
  • Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Ediciones Aljibe.
  • Wilkinson, S. (2004). Focus group research. En D. Silverman (ed.), Qualitative research: Theory, method, and practice. Sage.