La formación en el Grado en Pedagogía desde la perspectiva de los profesionales

  1. Salvador Alcaraz García 1
  2. Marta Gutiérrez Sánchez 1
  3. María Begoña Alfageme González 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

ISSN: 2445-2440

Year of publication: 2021

Issue: 6

Pages: 77-88

Type: Article

More publications in: Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

Abstract

With the implementation of the European Higher Education Area (EHEA) and (as reflected in the Li- bro Blanco (ANECA), the initial training of the Degree in Pedagogy must be closely linked to their professional development. Therefore, the academic learning of this degree must configure a professional profile relate to the emergence and current professional requirements. In the Faculty of Education of the University of Mur- cia the Degree in Pedagogy was implemented in the 2009-2010 academic year. The communication intends to value the skills training stated in its study program, from the perspective of pedagogy professionals. For that purpose, four discussion groups were developed, whereby around 14 professionals participated. Each discussion group was organized according to the intervention contexts / areas indicated in the Libro Blanco (ANECA): 1) Educational Guidance, 2) Attention to diversity, 3) Social field and 4) Vocational orientation and educational management. The discussion groups were developed during the month of March 2019 and the dimensions of study were a) Presence of the context of intervention / field in the Degree, b) transversal and key competences; c) specific competences. The results indicate the need for a comprehensive reform of the degree to adapt the initial training of this graduate to the new requirements in the areas of educational gui- dance, attention to diversity, pedagogical intervention in social and cultural diversity, and the vocational guidance

Bibliographic References

  • Citas Alcaraz García, S. y Clares-Clares, E. (2019, marzo). Calidad en el Practicum y Prácticas Externas de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. XV Symposium Interncional sobre el Prácticum y las Prácticas Expternas, comunicación presentada en Poio, 2019. Recuperada de: www.theoriacongresos.com/poio2019/comunicaciones/posters-e/ver-poster/f18659a731adb5e7de331cf8af8a70ef
  • ANECA (2005). Libro Blanco. Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Madrid: ANECA.
  • Badillo, R., Buendía, A. y Krücken, G. (2015). Liderazgo de los rectores frente a la tercera misión de la universidad: visiones globales, miradas locales. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 393-417.
  • Bozu, Z. y Aránega, S. (2017). La formación inicial de maestros y maestras a debate: ¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 143-163.
  • Clares Clares, E. y Alcaraz García, S. (2017). Los seminarios transversales e iniciales del Prácticum y Prácticas Externas de la Facultad de Educación como oportunidad de colaboración entre la Universidad y la institución educativa y social de las prácticas. Recursos para un Prácticum de calidad. En M. González, M. Raposo, A. Erkizia, M. Cebrián, A. Pérez, M.A. Barberá et al (Coords.), Recursos para un Prácticum de calidad, (pp. 589-598). A Coruña: Andavira editora.
  • Escudero, J. M., Vallejo, M. y Botías, F. (2008). El asesoramiento en educación: ¿Podrían ser las competencias profesionales una contribución positiva? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 12(1), 1-22.
  • Gutiérrez, M. y Moreno, P. (2017, noviembre). El aprendizaje servicio en la universidad. Una propuesta con estudiantes de la Facultad de Educación y escolares en riesgo de exclusión social. XXXVI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE), Murcia 19-21 noviembre.
  • Marko, I., Pikabea, I., Altuna, J., Eizagirre, A. y Perez-Sostoa, V. (2019). Propuesta para el desarrollo de competencias transversales en el Grado de Pedagogía. Un estudio de caso. Revista Complutense de Educación, 30(2), 381-398.
  • Martínez Clares, P., González Lorente, C. y Rebollo Quintela, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
  • Rubio, M.J., Torrado, M., Quirós, C. y Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354.
  • Tardif, J. (2008). Desarrollo de un programa por competencias: de la intención a su implementación. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 12(3), 1-17.
  • Zabalza, M. A. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: de la teoría a las propuestas prácticas. Tendencias pedagógicas, 20, 5-32.
  • Zabalza, M. A. (2016). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254