Responsabilidad personal y social y práctica de actividad física en estudiantes
- Bernardino Javier Sánchez-Alcaraz Martínez 1
- Estefania Ros García 1
- Manuel Alfonso-Asencio 1
- Marta Hellín-Martínez 1
- Alberto Gómez-Mármol 1
- 1 Facultad de Educación. Universidad de Murcia. España
ISSN: 1885-7019
Year of publication: 2021
Volume: 17
Issue: 3
Pages: 171-180
Type: Article
More publications in: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte
Abstract
The aim of this paper was to analyse the levels of personal and social responsibility and physical activity participation according to students’ gender and Education Stage, and to know the relationship between these two variables. The sample consisted on 344 students (152 boys y 192 girls), between 11 and 17 years old (M = 14.03; SD= 2.15), corresponding to Primary Education Stage (N = 174) and Secondary Education Stage (N = 170), who were administered the Personal and Social Responsibility Questionnaire and the Physician-based Assessment and Counseling for Exercise. The results showed significantly higher values of personal responsibility and physical activity in boys. Thus, primary stage students showed significant higher values on personal responsibility, helping others, and physical activity than secondary stage students. Finally, the practice of physical activity was positively and significantly associated with the personal and social responsibility of the students. These data can help teachers and coaches to promote values through physical activity.
Bibliographic References
- Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., Baena-Extremera, A., & Zamarripa, J. (2018). Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. Retos, (33), 252-257.
- Barnes, T.N., Smith, S.W. y Miller, M.D. (2014). School-based cognitive-behavioral interventions in the treatment of aggression in the United States: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 19, 311-321.
- Beltrán, V.J., Devís, J. y Peiró, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(45), 122-137.
- Böhm, B., Karwiese, S.D., Böhm, H. y Oberhoffer, R. (2019). Effects of mobile health including wearable activity trackers to increase physical activity outcomes among healthy children and adolescents: Systematic review. JMIR Mhealth Uhealth, 7(4), 8298. doi: 10.2196/mhealth.8298
- Brackett, M., Rivers, S.E., Shiffman, S., Lerner N. y Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795.
- Buhring, K., Oliva, P. y Bravo, C. (2009). Determinación no experimental de la conducta sedentaria en escolares. Revista Chilena de nutrición, 1(36), 23-29.
- Cano, A., Pérez, I., Casares, I. y Alberola, S. (2011). Determinantes del nivel de actividad física en escolares y adolescentes: estudio OPACA. Anales de Pediatría, 74(1), 15-24.
- Courel-Ibáñez, J., Sánchez-Alcaraz, B.J., Gómez-Mármol, A., Valero-Valenzuela, A. y Moreno-Murcia, J.A. (2019). The moderating role of sportsmanship and violent attitudes on social and personal responsibility in adolescents. A clusteringclassification approach. PLoS ONE, 14(2), e0211933.
- Dimitri, P., Joshi, K. y Jones, N. (2020). Moving more: physical activity and its positive effects on long term conditions in children and young people. Archives of Disease in Childhood, 105(11), 1035-1040. doi: 10.1136/archdischild-2019-318017
- Escartí, A., Gutiérrez, M. y Pascual, C. (2011). Propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social en contextos de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 119-130.
- Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C. y Marín, D. (2010). Application of Hellison's teaching personal and social responsibility model in physical education to improve self-efficacy for adolescents at risk of dropping-out of school. The Spanish journal of Psychology, 13(2), 667-676.
- García-García, J., Manzano-Sánchez, D., Belando-Pedreño, N. y Valero-Valenzuela, A. (2020). Personal and Social Responsibility Programme Effects, Prosocial Behaviours, and Physical Activity Levels in Adolescents and Their Families. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 3184.
- García-Ponce, A., Alfonso-Asencio, M., Courel-Ibáñez, J. y Sánchez-Alcaraz, B.J. (2020). Influencia del estado de protección familiar la imagen corporal, el autoconcepto y el nivel de actividad física en adolescentes. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 62, 106-117.
- Gil, P., Cuevas, R., Contreras, O.R. y Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo. Aula Abierta, 40(3), 115-124.
- Gómez-Mármol, A., De la Cruz, E. y Valero, A. (2014). Educación en valores en la escuela a través de la activida física.Saarbrücke, Publicia.
- Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B.J., De la Cruz, E., Valero, A. y González-Villora, S. (2017). Personal and social responsibility development through sport participation in youth scholars. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 775- 782.
- Gómez-Mármol, A. y Valero, A. (2013). Análisis de la idea de deporte educativo. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(1), 47-57.
- González-Carcelén, C.M. y Gómez-Mármol, A. (2019). Actividad física y responsabilidad personal y social en el alumnado de educación secundaria. Actividad física y deporte: ciencia y profesión, 32, 69-79.
- Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M. y Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1· 6 million participants. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(1), 23-35.
- Gutiérrez, M. y Pilsa, C. (2006). Orientaciones hacia la deportividad de los alumnos de educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 4, 86-92.
- Hellison, D. (2011). Teaching responsibility through physical activity (3rd ed.). Champaign, Illinois, Human Kinetics.
- Hellison, D. y Wright, P. (2003). Retention in an Urban Extended Day Program: A Process Based Assessment. Journal of teaching in physical education, 22, 369-381.
- Hemphill, M.A., Templin, T.J. y Wright, P.M. (2015). Implementation and outcomes of a responsibility-based continuing profesional development protocol in physical education. Sport, Education and Society, 20(3), 398-419.
- Herrera, M.I. (2007). Los valores de los adolescentes de un centro español de Educación Secundaria en el extranjero. Revista Iberoamericana de Educación, 42(3), 16-23.
- Li, W., Wright, P., Rukavina, P.B. y Pickering, M. (2008). Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and the relationship to intrinsic motivation in urban Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 27(2), 167- 178.
- Lluna-Ruiz, V., Alguacil, M. y Huertas, M. (2020). Análisis del disfrute con la educación física, la importancia de las clases y las intenciones de práctica en estudiantes de secundaria: comparativa por género y curso. Retos, 38, 719-726.
- Manzano, D., Merino, J.A., Sánchez-Alcaraz, B.J. y Valero, A. (2020). El modelo de responsabilidad personal y social desde la Educación Física a la educación general, Guía teórico-práctico para su aplicación en el contexto escolar. Sevilla: Wanceulen.
- Martín, M.J., Scandrolgio, B., Martínez, J.M. y López, J. (2015). Caracterización actitudinal e intencional de la violencia juvenil exogrupal en la Comunidad de Madrid. Anales de psicología, 31(1), 207-216. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163701
- Martínez-Gómez, D., Martínez-De-Haro, V., Del-Campo, J., Zapatera, B., Welk, G. y Villagra, A. (2009). Validez de cuatro cuestionarios para valorar la actividad física en adolescentes españoles. Gaceta Sanitaria, 23(6), 512-517.
- Montero, I. y León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
- Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra, Organización Mundial de la Salud.
- Paredes-García, I., Gómez-Mármol, A. y Sánchez-Alcaraz, B.J. (2016). El Modelo de Responsabilidad Personal y Social: Estrategias de implementación. Trances, Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 8(2), 157-174.
- Poitras, V.J., Gray, C.E., Borghese, M.M., Carson, V., Chaput, J.P., Janssen, I., ... Tremblay, M.S. (2016). Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 41(6), 197-239. doi:10.1139/apnm-2015-0663
- Proschaska, J.J., Sallis, J.F. y Long, B. (2001). A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care. Archives of Paedriatic and Adolescent Medicine, 155, 554-559.
- Ramos, P., Jiménez-Iglesias, A., Rivera, F. y Moreno, C. (2016). Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 335-35.
- Ryan, A.M., Hicks, L. y Midgley, C. (1997). Social goals, academic goals, and avoiding seeking help in the classroom. Journal of Early Adolescence, 17, 152-171.
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Calabuig, V., Gómez-Mármol, A. Valero, A. y Alfonso-Asencio, M. (2018). Nivel de actividad física y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes. Acción motriz, 21, 7-14.
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Cañadas-Alonso, M., Valero-Valenzuela, A., Gómez-Mármol, A. y Funes, A. (2019). Resultados, dificultades y mejoras del modelo de responsabilidad personal y social. Apunts, Educación Física y Deportes, 136, 62-82.
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Courel-Ibáñez, J., Sánchez-Ramírez, C., Valero, A. y Gómez-Mármol, A. (2020). El modelo de responsabilidad personal y social a través del deporte: revisión bibliográfica. Retos, 37, 755-762. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163701
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., De la Cruz, E., Moreno-Murcia, J.A. y Lochbaum, M.R. (2018). Teachers’ perceptions of personal and social responsibility improvement through a physical education-based intervention. Journal of Physical Education and Sport, 18(4), 2272-2277.
- Sánchez-Alcaraz, B.J., Ocaña-Salas, B., Gómez-Mármol, A. y Valero-Valenzuela, A. (2020). Relación entre violencia escolar, deportividad y responsabilidad personal y social en estudiantes. Apunts, Educación Física y Deportes, 139, 62-72.
- Sánchez-Núñez, M.T., Fernández-Berrocal, P., Montañés, J. y Latorre, J.M. (2008). Does emotional intelligence depend on gender? The socialization of emotional competencies in men and women and its implications. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(2), 455–474.
- Steene-Johannessen, J., Hansen, B.H., Dalene, K.E., Kolle, E., Northstone, K., Møller, N.C., ... y Puder, J.J. (2020). Variations in accelerometry measured physical activity and sedentary time across Europe–harmonized analyses of 47,497 children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17(1), 1-14.
- Telama, R., Yang, X., Leskinen, E., Kankaanpaa, A., Hirvensalo, M., Tammelin, T., Viikari, J.S. y Raitakari, O.T. (2014). Tracking of physical activity from early childhood through youth into adulthood. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46(5), 955-962. doi:10.1249/MSS.0000000000000181
- Tremblay, M.S., Carson, V., Chaput, J.P., Connor Gorber, S., Dinh, T., Duggan, M., ... y Janssen, I. (2016). Canadian 24-hour movement guidelines for children and youth: an integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 41(6), 311-327.
- Valero, A., Camerino, O., Manzano, D., Prat, Q. y Castañer, M. (2020). Enhancing Learner Motivation and Classroom Social Climate: A Mixed Methods Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5272.
- Vera, J.A. y Moreno, J.A. (2008). La enseñanza de la responsabilidad en el aula de educación física escolar. Habilidad Motriz, 32, 39-43.
- Wright, P.M., Dyson, B. y Moten, T. (2012). Exploring the individualized experiencies of participants in a responsibility-based youth development program. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(2), 248-263.