Espacios y emocionesuna propuesta desde la ontología histórica

  1. Zaragoza Bernal, Juan Manuel 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista de historiografía (RevHisto)

ISSN: 1885-2718

Año de publicación: 2021

Número: 35

Páginas: 111-129

Tipo: Artículo

DOI: 10.20318/REVHISTO.2021.5403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de historiografía (RevHisto)

Resumen

Here, we propose a new interdisciplinary approach to research on emotions from the perspectives of history and philosophy. To this end, we question appraisal theory and advocate a social definition of emotions based on Lisa Feldman Barrett’s theory of constructed emotions. Thus, following Ian Hacking, we contend that emotions are not natural, but human kinds, and propose historical ontology as our methodology. Specifically, we explore how material culture and our emotional experiences are related and propose Hacking’s “matrix” as an answer. Through a case study of the Jesús Nazareno Hospital for Incurable Women (Madrid, Spain) in the 1870s, we identify and test a series of theoretical concepts that facilitate an analysis of the material components that build, shape and determine our emotional experiences.

Información de financiación

Este trabajo forma parte del Proyecto de Investigación del Plan Nacional de I+D+i «Improvisación y contagio emocional. Historia y teoría de experiencias emocionales» (PID2019-108988GB-I00) del Ministerio de Ciencia e Innovación y del Programa Renovación Generacional para el Fomento de la Investigación «La naturaleza como horizonte ético. Modernidad, crisis ecológica y experiencia del orden» (RG2020-004UM) de la Universidad de Murcia.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • J. J. Prinz, Gut Reactions: A Perceptual Theory of Emotion, Oxford,2004.
  • J. Dow, “Aristotle’s Theory of the Emotions: Emotions as Pleasures and Pains”, en M. Pakaluk y G. Pearson (eds.), Moral Psychology and Human Action in Aristotle, Oxford, 2011, 47-74.
  • M. C. Nussbaum, Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions, Cambridge, 2001.
  • L.F. Barrett, “Are Emotions Natural Kinds?”, Perspectives on Psychological Science, 1, 2006: 30.
  • R. Boyd, “Realism, Anti-Foundationalism and the Enthusiasm for Natural Kinds”, Philosophical Studies:
  • J. Labanyi, “Doing Things: Emotions, Affect, and Materiality”, Journal of Spanish Cultural Studies 11, 3, 2010, 223 – 233
  • M. Pernau, “Space and Emotion: Building to Feel”, History Compass 12, 2014, 541-49
  • J.M. Zaragoza, “Ampliar el marco. Hacia una historia material de las emociones”, Vínculos de Historia, 4, 2015: 28-48
  • B. Gammerl, J. S. Hutta, y M. Scheer, “Feeling differently: Approaches and their politics”, Emotion, Space and Society 25, 2017, 87-94
  • A. Moran y S. O’ Brien, Love Objects: Emotion, Design and Material Culture, London & New York, 2014
  • S. Holloway, The Game of Love in Georgian England: Courtship, Emotions, and Material Culture, Oxford, 2019.
  • B. H. Rosenwein y R. Cristiani, What is the History of Emotions?, Cambridge & Malden, 2017
  • R. Boddice, The History of Emotions, Manchester, 2018.
  • E. Goffman, Forms of Talk, Oxford, 1981, 230.
  • F. Broncano, “In media res: cultura material y artefactos”, Artefactos 1, 2008, 18-32.
  • E. Goffman, Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates, Chicago,
  • L. M. Hurcombe, Archaeological Artefacts as Material Culture, London & New York, 2007, 91.
  • M. Johnson, Archaeological Theory. An Introduction, Chichester, 2010, 118.
  • O. J. T. Harris y T. F. Sørensen, “Rethinking Emotion and Material Culture”, Archaeological Dialogues
  • D. Miller, Artefact as Categories. A Study of Ceramic Variability in Central India, Cambridge, 1985
  • F. Vidal Galache, “Ser viejo en Madrid. El Hospital de Incurables de Jesús Nazareno y otros centros de asistencia a los ancianos”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia contemporánea, 1993, 367-76
  • J. M. Zaragoza, “Enfermedad incurable en la España del siglo XIX: el Hospital para Hombres Incurables Nuestra Señora del Carmen”, Dynamis 32, 1, 2012, 141-63.
  • Carlos Osorio, “Caminando por Madrid: El hospital de Jesús Nazareno en Amaniel”. En línea en: https://caminandopormadrid.com/el-hospital-de-jesus-nazareno-en-amanie. [Consulta: 5.5.20].
  • Françoise Dussart “A body painting in translation”, 186-202. M. Banks y H. Morphy, Rethinking Visual Anthropology, New Haven & London, 1997
  • C. Hickman, Therapeutic Landscapes: a History of English Hospitals Gardens since 1800, Manchester, 2013.
  • Ph. Hauser, Madrid bajo el punto de vista médico-social, Madrid, 1979
  • C. Arenal, “¡Pobres pobres”, La Iberia, 28 de noviembre de 1868.
  • J. de Madrid, Reglamentos y constituciones de la Casa Hospital de Jesús Nazareno para las pobres impedidas é incurables... Madrid, 1803.
  • L. Grenet, Arte de cuidar a los enfermos. Manual teórico práctico para uso de las familias en general y de las enfermeras religiosas en particular, Barcelona, 1903.
  • 54. Concepción Arenal, El visitador del pobre, Madrid, 1946
  • J-M. Charcot, Lecciones Clínicas sobre las Enfermedades de los Viejos y las Enfermedades Crónicas, Madrid, 1883.
  • J. Moscoso, “La medicina del dolor. Una mirada histórica”, Métode 71, 2011, 51-59.