Concepciones de docentes en formación suecos y españoles sobre la desigualdad de género en perspectiva temporal
- Jorge Ortuño Molina 1
- Fredrik Alvén 2
-
1
Universidad de Murcia
info
-
2
Malmö University
info
ISSN: 1136-2464, 2386-8864
Year of publication: 2021
Issue: 15
Pages: 161-184
Type: Article
More publications in: Panta Rei: revista de ciencia y didáctica de la historia
Abstract
The research is concerned with pre-service teachers’ assumptions about gender inequality and its development across time. In conducting the research 131 narrations of Spanish (n = 55) and Swedish (n = 76) students, enrolled in Primary and Secondary education programs, were analyzed. The research design has been the content analysis of the narratives through a coding process and subsequently identification of co-occurrences, cluster analysis, density of codes and nets of codes with software Nvivo 12 Pro. Although some differences come up regarding the orientantion over time among Swedish and Spanish narratives, in both cases prevail a lack of intentional historical agency (specially of women against the power asymmetries in societies), and a weak analysis of the past from gender perspective that could help to understand current situations.
Funding information
Esta investigación ha sido publicada al amparo del proyecto denominado Enseñanza y aprendizaje de la Historia en Educación Primaria: Multiperspectiva y análisis de iconos culturales para la construcción de una ciudadanía crítica (PID2020-114434RB-I00) (Ministerio de Ciencia e Innovación-FEDER).Funders
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Spain
- PID2020-114434RB-I00
-
FEDER
- PID2020-114434RB-I00
Bibliographic References
- Alvén, F. (2017). Tänka rätt och tycka lämplig: historieämnet i skärningspunkten mellan att fostra kulturbärare och förbereda kulturbyggare. Malmö Högskola, Malmö.
- Andreu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido. Una revisión actualizada. Fundación de Centros de Estudios Andaluces. Disponible en https://www.centrodeestudiosandaluces.es/publicaciones/tecnicas-de-analisis-decontenido-una-revision-actualizada
- Arias, L. y Egea, A. (2019). Who changes the course of history? Historical agency in the narrative of Spanish pre-service Primary teachers. History Education Research Journal, 16(2), 322- 339. Doi: https://doi.org/10.18546/HERJ.16.2.11
- Baker, P. (2014). Considereing context when analyzing representation of gender and sexuality: A case study. En J. Flowerdew (ed.), Discourse in Context: Contemporary Applied Linguistics Volume 3 (pp. 27-48). Bloomsbury.
- Barton, K. (2012). Agency, choice and historical action: How history teaching can help students think about democratic decision making. Citizenship Teaching and Learning, 7, 131-142. Doi: https://doi.org/10.1386/Ctl.7.2.131_1
- Barton, K. (2017). Overcoming obstacles to teaching about agency. SO-didaktik, 3, 16-23.
- Burke, P. (2017). Illustrating National History. En M. Carretero, S. Berger y M. Grever (eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp.153-168). Palgrave.
- Castells, M. (2005). The Network Society. From Knowledge to Society. En M. Castells y G. Cardoso (eds.), The Network Society. From Knowledge to Society (pp. 3-22). Johns Hopkins Center for Transatlantic Relations.
- Calvo González, S. (2021). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI, 39(1), 281- 304. Doi: https://doi.org/10.6018/educatio.469281
- Den Heyer, K. (2003). Between every “now” and “then”: A role for the study of historical agency in history and citizenship education. Theory and Research in Social Education, 31(4), 411–34. Doi: https://doi.org/10.1080/00933104.2003.10473232
- Díez Bedmar, Mª. C. (2019). Educación histórica con perspectiva de género: resultados de aprendizaje y competencia docente. El Futuro del Pasado, 10, 81-122. Doi: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.003
- Epstein, T. y Peck, C. (2017). A critical sociocultural approach to research in history education. En T. Epstein y C. Peck (eds.), Research on teaching and learning difficult histories in international contexts. A critical sociocultural approach (pp. 1-15). Routledge.
- Estepa, J. (2017). Otra didáctica de la historia para otra escuela. Universidad de Huelva Publicaciones.
- European Institute for Gender Equality (2014). Índice de igualdad de género. Conclusiones principales. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Disponible en: https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/MH0213275ESC.pdf
- European Institute for Gender Equality (2020). Índice de igualdad de género. España 2020. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Disponible en: https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/mhag20016esa_002.pdf
- Fernández Valencia, A. (2004). Las mujeres como sujeto histórico: género y enseñanza de la historia. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 18, 5-24. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2898
- Fernández Valencia, A. (2010). Género e historia: una perspectiva didáctica. En Mª. J. Calvo y M.ª A. Goicoechea (coords.), Miradas multidisiplinares para un mundo en igualdad (pp. 147- 176). Universidad de la Rioja.
- Fernández-González, N. y González, N. (2015). La LOMCE a la luz de la CEDAW. Un análisis de la coeducación en la última reforma educativa. Journal of Supranational Policies of Education, 2, 242-263. Disponible en https://revistas.uam.es/jospoe/article/view/5650
- Ferrer, V. y Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una co-educación emocional en la agenda educativa. Profesorado, 17(1), 105-122. Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev171ART7.pdf
- García Luque, A. (2018). Géneros y familia en la enseñanza de la historia escolar. En S. Medina (coord.), Familias, educación y género. Tradiciones y rupturas en las sociedades moderna y contemporánea (pp. 108-131). Trea.
- Gómez, C. y Gallego, S. (2016). La pervivencia de estereotipos de género en la enseñanza de la historia. Un estudio a través de libros de texto y las percepciones del alumnado de educación secundaria en España. Revista Electrónica Educare, 20(3). Doi: https://doi.org/10.15359/ree.20-3.1
- Gómez, C. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la historia en el ámbito escolar. Sílex.
- Gómez, C. y Vivas-Moreno, V. et al. (2019) Competencias históricas y narrativas europeas/nacionales en los libros de texto. Cuadernos de Pesquisa, 49(172), 210–234. Doi: https://doi.org/10.1590/198053145406
- Grever, M. (2019). Why Historical Consciousness? Epilogue. En A. Clark y C. Peck (eds.). Contemplating historical Consciousness. Notes from the field (pp. 224-233). Berghahn.
- Grever, M. y Adriaansen, R. (2019). Historical Consciousness: the enigma of different paradigms. Journal of Curriculum Studies, 51(6), 814-830. Doi: https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652937
- Levesque, S. y Croteau, J. P. (2020). Beyond History for Historical Consciousness. Students, Narrative, and Memory. University of Toronto Press
- López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-179. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=309707&orden=335386&info=link
- MacMillan, M. (2010). The Uses and Abuses of History. Profile Books.
- Manzanera, L. (2021). Insumisas: mujeres que se vistieron de hombre en busca de igualdad. Barcelona.
- Martínez Anaya, R. (2016). Mujeres silenciadas en la historia. Arraez editores.
- McCrum, E. (2013). History teachers’ thinking about the nature of their subject. Teaching and Teacher Education, 35, 73–80. Doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.05.004
- Miralles-Cardona, C.; Cardona-Moltó, M. C. y Chiner, E. (2020). La perspectiva de género en la formación inicial docente: estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XX1, 23(2), 231-257. Doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.23899
- Moreno-Vera, J.R. y Alvén, F. (2020). Concepts for historical and geographical thinking in Sweden’s and Spain’s Primary Education Curricula. Humanities and Social Science Communications, 7, 107. Doi: 10.1057/s41599-020-00601-z
- Moreno-Vera, J.R. y Díez Ros, R. (2018). Enseñar igualdad de género desde la didáctica de las ciencias sociales. En R. Roig-Vila (ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 716-726). Octaedro.
- Nordgren, K. (2019) Boundaries of historical consciousness: a Western cultural achievement or an anthropological universal? Journal of Curriculum Studies, 51(6), 779-797. Doi: https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652938
- Nygren T (2016) Thinking and caring about indigenous peoples’ human rights: Swedish students writing history beyond scholarly debate. Journal of Peace Education, 13(2), 113–135. https://doi.org/10.1080/17400201.2015.1119106
- O’Connor, J. (2019). Document Analysis. En M. Lambert y J. L. Belliappa (eds.), Practical Research Methods in Education (pp. 67-75). Routledge
- Ortuño, J., Bellatti, I. y Epstein, T. (2020). Enseñanza y aprendizaje de la historia. Justificaciones para un enfoque sociocultural crítico. En J. Prats (coord.), Ciencias sociales, ciudadanía y sociedad digital: Reflexiones desde la educación (pp. 27-48). Trea.
- Peck, C., Poyntz, S. y Seixas, P. (2011). Agency in students’ narratives of Canadian History. En L. Perikelous y D. Shemit (eds.), The Future of the Past: Why History Education Matters (pp. 253- 282). UNDP-ACT.
- Pro, J. (2018). Tiempos y temporalidades en Historia: Presentación. Mélanges de la Casa de Velázquez, 48(2), 311-313. Doi: https://doi.org/10.4000/mcv.8382
- Pulido-Montes, C., Francia, G. y Ancheta-Arrabal, A. (2021). Biopolíticas de cierre de centros educativos desde una perspectiva de género: los casos de España y Suecia. Revista Española de Educación Comparada, 38, 17-43. DOI: https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29021
- Rüsen, J. (2018). How to Understand Time in Historical Thinking. Some Ideas About a Core Concept in Theory and Didacts of History. En E. Martins (ed.), Educaçao Histórica. Ousadia e inovaçao em Educaçao em História: escritos em homenagem a Maria Auxiliadora Moreira Dos Santos Schmidt (pp. 23-34). W.A. Editores Ldta.
- Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las ciencias sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El futuro del pasado, 10, 57-79. Doi: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002
- Sarti, M., y Barreiro, A. (2018). Identidad nacional en las narrativas sobre un proceso histórico moralmente cuestionable. Culture and Education. Cultura y Educación, 30(3), 433-459. Doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1488419
- Seixas, P. (2012). ‘Historical agency as a problem for researchers in history education’. Antíteses, 5(10), 537–53. Doi: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p537
- Seixas, P. (2016). Translation and its discontents: key concepts in English and German history education. Journal of Curriculum Studies, 48(4), 427-439. Doi: https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1101618
- Skolverket. Swedish National Agency for Education (2014). Sex Education. Gender equality, sexuality and human relationships in the Swedish Curricula. Elanders Sverige. Disponible en https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65bd27/155396649010 6/pdf3580.pdf
- Strauss, S. y Feiz, P. (2014). Discourse análisis. Putting our Worlds into Words. Routledge.
- Van Dijk, T. A. (2016b). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 213- 222. Doi: https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10
- Van Dijk, T. A. (2016a). Discourse analysis of racism. En J. H. Stanfield (ed.), Rethinking Race and Ethnicity in Research Methods (pp. 43-66). Routledge.
- VanSledright, B. (2008). Narratives of Nation-State. Historical Knowledge and School History Education. Review of Research in Education, 32, 109-146. Doi: https://doi.org/10.3102%2F0091732X07311065
- Wangdi, Y. (2017). Introducing Revolution, Reform and Rebellion: A Schema for Agency and Change. En G. P. Andrews y Y. Wangdi (eds.), The Role of Agency and Memory in Historical Understanding (pp. 6-18). Cambridge Scholar Publishing.
- Wilschut, A. (2019) Historical consciousness of time and its societal uses. Journal of Curriculum Studies, 51(6), 831-849. Doi: https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652939