Educación intercultural-inclusiva desde el patrimonio culturalla voz del alumnado

  1. García Martínez, Bienvenida 1
  2. Lozano Martínez, Josefina 1
  3. Cerezo Maíquez, Mari Carmen 1
  1. 1 Universidad de Murcia, España
Zeitschrift:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: COVID19, actividad física y formación del profesorado

Ausgabe: 24

Nummer: 3

Seiten: 185-201

Art: Artikel

DOI: 10.6018/REIFOP.456421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The present study focuses mainly on investigating the perception that primary and infant education students from a town in the Murcia region, have of the teaching of cultural heritage from activities that complement the curriculum, registered within non-formal education. The intervention program takes place in the Ethnological Museum of La Huerta from Murcia, based on workshops and strategies that favor the acquisition of curricular competences indicated in the current educational regulations and that benefit intercultural and inclusive education. As an instrument for collecting information, a questionnaire has been used. A content analysis has also been carried out from what was collected in the participant observation and the field diary, given the ethnographic nature of the study. The results indicate that the training activities around Cultural Heritage from non-formal education are a complement, for student, very effective for the acquisition of knowledge within an intercultural and inclusive education and favor the construction of more democratic societies.

Bibliographische Referenzen

  • Ainscow, M. (2015). Towards self-improving school Systems. Lessons from a city chalenge. Londres: Routledge.
  • Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. & West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 197-213.DOI:10.1080/13632434.2012.669648
  • Anderson, K. J. &Minke, K. M. (2007). Parent involvement in education: Toward an understanding of parents' decision making. The Journal of educational research, 100(5),311-323.DOI: 10.3200/JOER.100.5.311-323
  • Alves, L.A. y Pinto, H. (2019). Educación histórica con el patrimonio: desafiando la formación del profesorado. REIFOP Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-81. DOI:10.6018/reifop.22.1.356381
  • Arnáiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. EducatioSiglo XXI, 30(1), 25 – 44.
  • Brik, A., Sebring, P. B., Allensworth, E., Luppescu, S. y Easton, J. (2010). Organizing Schools forImprovement. Lessons from Chicago. Chicago: University of Chicago Press.
  • Brito-Lorenzo, Z. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire. En M. Godotti, M. V. Gomez, J. Mafra, A. Fernandes de Alencar (compiladores). Publicación: Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía (pp.29-45). Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
  • Casanova, M.A. (2011). Educación inclusiva: un modelo de futuro. Madrid: WoltersKluwer.
  • Cerezo, M.C. (2015). La incorporación del alumnado de procedencia extranjera a los centros de Educación Infantil y Primaria de la Región de Murcia(tesis doctoral). Universidad de Murcia.
  • Colás, M. P., Buendía, L. y Hernández Pina, F. (2009). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral: Guía metodológica de elaboración y presentación.Barcelona: Editorial Davinci.
  • Creswell, J. W. (2005).Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (2.ª ed.). UpperSaddleRiver: Pearson Education.
  • Domínguez-Almansa, A., Costa-Casais, M. y López-Facal, R. (2019). Educar para reconocer: apropiación patrimonial de los depósitos cuaternarios del litoral gallego por estudiantes de Magisterio. REIFOP Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 57-70. DOI: 10.6018/reifop.22.1.357591
  • Echeíta, G., Simón, C., Sandoval, M. y Monarca, H. (2013).Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas, Sevilla: MAD.
  • Escudero, J. M. y Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85 – 105.
  • Etxebarría, F., Karrera, I., y Murua, H. (2010). Competencias interculturales del profesorado con alumnado inmigrante en el País Vasco. REIFOP Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 79-94.
  • Fontal-Merillas, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Gijón: Trea.
  • Fontal-Merillas, O., y Ibáñez- Etxeberria, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33(1), 15-32.DOI: 10.6018/j/222481.
  • Fontal-Merillas, O. y Ibáñez-Etxeberria, A. (2017). La investigación en educación patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación (375), 184-214. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340
  • Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007). Ethnography: Principles in practice (3.ª ed.). Londres: Routledge.
  • Jiménez, D., Martínez de Miguel López, S., & Vizcaíno, J. (2020). El papel de la escuela en la promoción del patrimonio cultural: Un análisis a través del folklore. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.384021
  • Leiva, J. J. y Borrero, R. (Coords.) (2011). Interculturalidad y escuela: perspectiva pedagógica en construcción comunitaria de la escuela intercultural. Barcelona: Octaedro.
  • Lozano, J., Ballesta, F.J., Castillo, I.S., Cerezo, M.C. (2018). El vínculo de la Escuela con el territorio: una experiencia de inclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22 (2), 164-182.
  • Lozano, J. Ballesta, J., Cerezo, M.C., Luque, F.J., Castillo, I.S. (2017). La participación ciudadana en el centro educativo: las tertulias literarias dialógicas como herramienta para la participación y resolución de conflictos. En A. Palomares (Coord.), Una mirada internacional sobre la educación inclusiva: propuestas de intervención y renovación pedagógica, (pp.371-380). Albacete: Universidad de Albacete.
  • Lozano, J. y Cerezo, M.C. (2020). El Taller de la Experiencia: creando vínculo intergeneracional. En S. Sales y O. Moliner (Eds.) La escuela incluida en el territorio. La transformación educativa desde la participación ciudadana, (pp.57-84). Barcelona: Octaedro.
  • Llonch, N. (2011). Enseñar historia: indumentaria y mapas conceptuales.Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 69, 95-101.
  • Lucas-Palacios, L. (2014). El patrimonio como herramienta de accesibilidad social. El proyecto patrimonio para involucrarte. En O. Fontal-Merillas, A. Ibáñez-Etxeberria y L. Martín-Sánchez, (Coords.) Reflexionar desde las experiencias.Una visión complementaria entre España, Francia y Brasil.Actas del II Congreso Internacional de Educación y Patrimonio (pp.913-924). Madrid: IPCE/OEPE.
  • Mager, U. & Nowak, P. (2012). Effects of student participation in decision making at school. A systematic review and synthesis of empirical research. Educational Research Review, 7 (1), 38-61.DOI:10.1016/j.edurev.2011.11.001
  • Osorio Franco, L. E. (2015). La construcción de la pertenencia socioterritorial: el caso de Jurica, un pueblo al que le llegó la ciudad.Espiral, 22(62), 141-170. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652015000100005&lng=es&tlng=es
  • Pérez, G. y Sarrate, M.L. (2013). Diversidad cultural y ciudadanía. Hacia una educación superior inclusiva. Educación XXI, 16 (1), 85-104. DOI: 10.5944/educxx1.16.1.718.
  • Sales, A., Moliner, O., Amiama, J.F., Lozano, J. (2018). Escuela Incluida: Recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación, RMIE, 23 (77). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662018000200433&script=sci_arttext&tlng=en.