¿Existe sesgo político en el reparto municipal de los fondos regionales?el ejemplo de la Región de Murcia

  1. Ríos Martínez, Ana María
  2. Guillamón López, María Dolores
  3. García, Antonio José 1
  4. Benito López, Bernardino
  1. 1 Dpto. de Economía Financiera y Contabilidad, Facultad de Economía y Empresa, Universidad de Murcia
Zeitschrift:
Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

ISSN: 1695-7253 2340-2717

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 49

Seiten: 89-112

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

Zusammenfassung

The weaknesses of the local funding model mean that in some municipalities a debate has arisen as to whether the distribution of funds from upper levels of government is based on proper principles or is simply the result of strictly partisan criteria. In this context, this paper aims to analyze the criteria that determine the amount of funds received by the 45 municipalities that comprise the Region of Murcia, where there is no local funding law, from the autonomous government during the period 2009-2017. Our results show that, contrary to expectations, no political factors are sufficiently relevant to determine the transfers received. On the other hand, it is found that budgetary criteria of sufficiency, investment and per capita debt are the most important ones to explain the transfers received by the municipalities. Finally, it should be noted that the level of income, unemployment, the percentage of dependent population, territorial dispersion and the tourist nature of the municipality have also revealed significant socio-economic factors to determine the amount of current and/or capital transfers obtained by the municipalities.

Bibliographische Referenzen

  • Alesina, A. (1988). Macroeconomics and politics. NBER Macroeconomics Annual, 3, 13-52.
  • Arulampalam, W. Dasgupta, S., Dhillon, A., & Dutta, B. (2009). Electoral goals and centerstate transfers: a theoretical model and empirical evidence from India. Journal of Development Economics, 88, 103–119. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2008.01.001
  • Blais, A., & Nadeau, R. (1992). The electoral budget cycle. Public Choice, 74(4), 389–403. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2008.01.001
  • Boex, J., & Martínez, J. (2005). The determinants of the incidence of intergovernmental grants: a survey of the international experiencie. Andrew Young School of Policy Syudies Research Paper Series (06- 52).
  • Bosch, N., & Suárez, J. (1994). Hacienda local y elección pública. Universidad de Barcelona; Universidad de Ovideo.
  • Capello, M., Ariaudo, F. S., & Degiovanni, P. G. (2016). Sistema de transferencias y nivelación fiscal: una comparación internacional. XXIII Encuentro de Economía Pública.
  • Constititución Española (Boletín Oficial del Estado núm. 311, de 29 de diciembre de 1978).
  • Cuenca, A. (2017). Participación en los ingresos de las Comunidades Autónomas: simulación para la Comunidad Autónoma de Madrid. Presupuesto y Gasto Público, 89, 71-90.
  • de Sarralde, S. D. (2000). El ciclo político presupuestario en las CC.AA. españolas (1984-1994). VII Encuentro de Economía Pública: Hacienda Pública y Recursos Humanos.
  • Díaz-Cayeros, A., Magaloni, B., & Weingast, B. (2006). Tragic brilliance: equilibrium party hegemony in Mexico. Hoover Institution Working Paper.
  • Driscoll, J. C., & Kraay, A. C. (1998). Consistent covariance matrix estimation with spatially dependent panel data. Review of Economics and Statistics, 80(4), 549-560. https://doi.org/10.1162/003465398557825
  • Federación de Municipios de la Región de Murcia (2019). La FMRM pide una nueva Ley de Financiación Local. Federación de municipios de la Región de Murcia.
  • Foucault, M., Madies, T., & Paty, S. (2008). Public spending interactions and local politics. Empirical evidence from French municipalities. Public Choice, 137(1–2), 57–80. https://doi.org/10.1007/s11127-008-9312-z
  • Golden, D. G., & Poterba, J. M. (1980). The price of popularity: the political business cycle reexamined. American Journal of Political Science, 24(4), 696–714. https://doi.org/10.2307/2110954
  • Grossman, J. P. (1994). A political theory of intergovernmental grants. Public Choice, 69, 295–303.
  • Herrero, A., & Vila, J. (2014). Generalitat, diputación de Valencia y municipios ¿Una relación clientelar? XXI Encuentro de Economía Pública.
  • Herrero, A., Martín, J., & Tránchez, J. M. (2017). Factores determinantes del Fondo de Liquidez Autonómica. XXIV Encuentro de Economía Pública.
  • Hierro, L. Á., Atienza, P., & Gómez-Álvarez, R. (2014). Incidencia de factores políticos en los convenios de inversión del Estado con las Comunidades Autónomas. Revista de Estudios Regionales, 100, 147- 170.
  • Holzner, M. (2011). Tourism and economic development: The beach disease? Tourism Management, 32(4), 922-933. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.08.007
  • Ley 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de las Bases del Régimen Local (Boletín Oficial del Estado núm. 80 de 30 de abril de 1985).
  • Ley 1/2020, de 23 de abril, de Presupuestos Generales de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia para el ejercicio 2020 (BORM núm. 95 de 25 de abril de 2020).
  • Ley Orgánica 4/1982, de 9 de junio, de Estatuto de Autonomía para la Región de Murcia. (Boletín Oficial del Estado núm.146, de 19 de junio de 1982).
  • Ley Orgánica 5/1985 Reguladora de las Bases del Régimen Local. (Boletín Oficial del Estado núm. 80 de 30 de abril de 1985).
  • Mediavilla, M. (2005). Determinantes políticos de las transferencias discrecionales. Evidencia de la provincia de Córdoba, Argentina. XII Encuentro de Economía Pública: Evaluación de las Políticas Públicas.
  • Migueis, M. (2013). The Effect of Political Alignment on Transfers to Portuguese Municipalities. Economics & Politics, 25(1), 110-133. https://doi.org/10.1111/ecpo.12005
  • Orden EHA/3565/2008, de 3 de Diciembre, por la que se aprueba la estructura de los presupuestos de las entidades locales (Boletín Oficial del Estado núm. 297, de 10 de diciembre de 2008).
  • Ramos, J. (2003). Autonomía, suficiencia financiera y poder tributario de las Corporaciones Locales ante el creciente avance del poder tributario de las Comunidades Autónomas. Revista de Estudios Regionales, 66, 167-184.
  • Real Decreto Legislativo 2/2004, de 5 de marzo, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales (Boletín Oficial del Estado núm 59, de 9 de marzo de 2004).
  • Simón-Cosano, P., Lago-Peñas, S., & Vaquero, A. (2013). On the political determinants of intergovernmental grants in decentralized countries: the case of Spain. Publius: The Journal Ferderalism, 44, 133-156. https://doi.org/10.1093/publius/pjt015
  • Solé-Ollé, A., & Sorribas-Navarro, P. (2008). The effects of partisan alignment on the allocation of intergovernmental transfers. Differences-in-differences estimates for Spain. Journal of Public Economics, 92, 2302–2319. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2007.06.014
  • Solé-Ollé, A., Sorribas-Navarro, P., & Curto-Grau, M. (2012). Partisan targeting of inter-governmental transfers & state interference in local elections: evidence from Spain. Universitat de Barcelona. Espai de Recerca en Economia (No.288).
  • Suárez, J., Bosch, N., Pedraja, F., Rubio, J. J., & Utrilla de la Hoz, A. (2008). La financiación local en España: Radiografía del presente y propuestas de futuro. Salamanca.
  • Veiga, L. G., & Pinho, M. M. (2005). The political economy of Portuguese intergoverrnmental grants. NIPE Working Paper No 8/2005.
  • Veiga, L. G., & Veiga, F. J. (2007). Political Business Cycles at the municipal level. Public Choice, 131(1– 2), 45–64. https://doi.org/10.1007/s11127-006-9104-2
  • Vicente, C., Ríos, A. M., & Guillamón, M. D. (2013). Voting behavior and budget stability. Revista de Contabilidad, 16(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/S1138-4891(13)70005-0
  • Wooldridge, J. M. (2008). Introducción a la econometría: un enfoque moderno (A. Bayaert Stevens, M. C. Camacho Alonso, A. J. Quesada Medina, F. I. Sancho Portero, y S. García Bayaert, Trads.). Thomson-Paraninfo.
  • Worthington, A. C., & Dollery, B. E. (1998). The political determination of intergovernmental grants in Australia. Public Choice, 94(3-4), 299-315.