Niveles de satisfacción y preferencias de los escolares participantes en el programa salud 5-10

  1. Sainz de Baranda, P. 1
  2. Visiedo, A. 1
  3. Ruiz-Díaz, A. 1
  4. Pérez-Sánchez, J.M. 1
  5. Romera-García, F. 1
  6. Martínez-Romero, M.T. 1
  7. Cejudo, A. 1
  8. Rodríguez-Ferrán, O. 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 39-52

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

Introduction. The aim of the hereby research work is to analyse the different levels of satisfaction and preferences in children participating in the 5-10 HEALTH Programme. Material and methods. A selective study has been performed on school children taking part in the 5-10 HEALTH Programme (n=119) for the first time. A survey called CS-SALUD 5-10 (Satisfactionpreference questionnaire of the 5-10 HEALTH Programme) in Spanish has been conducted. Results. Results have shown that school children taking part in the 5-10 HEALTH Programme have a high level of satisfaction with respect to the Programme. The preferred activities that stand out the most are games, sports and free play. Regarding instructors, school children also show a high level of satisfaction, the most important aspects being the instructors’ nature and character, the explanation and the methodology used. The level of both satisfaction and amusement, together with preferences, were similar in boys and girls. Conclusions. The results obtained from this research work must be used to reflect on the contents and methodology to be used in the 5-10 HEALTH Programme, and include the preferences that children have outlined in order to optimise the effect of the sessions under the 5-10 HEALTH Programme.

Bibliographic References

  • Ato, M., López-García, J.J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29, 1038-1059.
  • Bulger, S.M., & Housner, L.D. (2007). Modified Delphi investigation of exercise science in physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 26(1), 57-80.
  • Delgado, M.A. (2001). La evaluación de la educación física, ¿yo te evalúo?, ¿tú me evalúas?, ¿antonimia didáctica? En Nuevas perspectivas de investigación en las ciencias del deporte. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • Ekelund U., Sardinha L., Anderssen S., Harro M., Franks P., Brage S., … Froberg, K. (2004). Associations between objectively assesssed physical activity and indicators of body fatness in 9- to 10-yold European children: a population-based study from 4 distinct regions in Europe (the European Youth Heart Study). The American Journal of Clinical Nutrition, 80(3), 584-590.
  • Estudio ALADINO. Estudio de Vigilancia del Crecimiento, Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España. 2011. (2013). Madrid: Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • García-Cantó, E., y Pérez, J.J. (2014). Programa para la promoción de actividad física saludable en escolares murcianos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 131- 135.
  • González, M.D., y Campos, A. (2010). La intervención didáctica del docente del deporte escolar, según su formación inicial. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 101-120.
  • Hernández-Mendo, A (2001). Un cuestionario para evaluar la calidad en programas de Actividad Física. Revista de Psicología del Deporte, 10(2), 179- 196.
  • Hills A., Andersen L., & Byrne N. (2011). Physical activity and obesity in children. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 866-870.
  • Janssen, I., & LeBlanc, G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 40. doi: 10.1186/1479-5868-7- 40.
  • Keegan, R.J., Harwood, C.G., Spray, C.M., & Lavallee, D.E. (2009). A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation. Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 361-372.
  • Kirk, D. (2006). The ‘obesity crisis’ and school physical education. Sport, Education and Society, 11(2), 121-133.
  • Laguna, M., Ruiz, J.R., Gallardo, C., GarcíaPastor, T., Lara, M.T., & Aznar, S. (2013). Obesity and physical activity patterns in children and adolescents. Journal of Paediatrics and Child Health, 49(11), 942-949.
  • McGrath, P.A., De Veber, L.L., & Hearn, M.T. (1985). Multidimensional pain assesment in children. En Fields HL, Dubner R, Cervero F, eds. Advances in pain research and therapy: proceedings from the 4th World Congress on Pain. New York: Raven Press, 9, 387-393.
  • Nuviala, A., Pérez-Turpin, J.A., Tamayo, J.A., & Fernández-Martínez, A. (2011). School-Age Involvement in Sport and Perceived. Quality of Sport Services. Collegium Antropologicum, 35(4), 1023– 1029.
  • Nuviala, A., Salinero, J.J., García, M., Gallardo, L., y Burillo, P. (2010). Satisfacción con los técnicos deportivos en la edad escolar. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 121-135.
  • OMS. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.
  • OMS. (2015). Child growth standards: methods and development. En: Organización Mundial de la Salud [en línea] [consultado el 16/11/2015]. Disponible en www.who.int/childgrowth/standards/technical_rep ort/en/
  • Ortega, E., Giménez, J.M., Palao, J.M., y Sainz de Baranda, P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58.
  • Palacios, A., Manrique, J.C., y Torrego, L. (2015). Determinantes de la satisfacción con un programa no competitivo de actividades físicodeportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 125-134.
  • Palao, J.M., y Hernández, E. (2012). Validación de un instrumento para valorar la percepción del aprendizaje y el nivel de diversión del alumno en educación física. El Semáforo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 25-32.
  • Parra, B.E., Manjarrés, L.M., Velásquez, C.M., Agudelo, G.M., Estrada, A., Uscátegui, R.M., …, y Parra, M.V. (2015). Perfil lipídico y consumo de frutas y verduras en un grupo de jóvenes de 10 a 19 años, según el índice de masa corporal. Revista Colombiana de Cardiología, 22(2), 72-80.
  • Penfield, R.D., & Giacobbi, P.R. (2004). Appying a score confidence interval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225.
  • Plachta-Danielzik, S., Pust, S., Asbeck, I., Czerwinski-Mast, M., Langnaese, K., Fischer, C., & Mueller, M.J. (2007). Four-year follow-up of schoolbased intervention on overweight children: The KOPS study. Obesity, 15(12), 3159-3169.
  • Raimann, X., y Verdugo F. (2012). Actividad física en la prevención y tratamiento de la obesidad infantil. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(3), 218-225.
  • Rowlands, A.V., & Eston, R.G. (2007). The Measurement and Interpretation of Children’s Physical Activity. The Journal of Sports Science and Medicine, 6(3), 270–276.
  • Sahoo, K., Sahoo, B., Choudhury, A.K., Sofi, N.Y., Kumar, R., & Bhadoria, A.S. (2015). Childhood obesity: causes and consequences. Journal of Family Medicine Primary Care, 4(2),187-192.
  • Thivel, D., Isacco, L., Lazaar, N., Aucouturier, J., Ratel, S., Dore, E., & Duche, P. (2011). Effect of a 6- month school-based physical activity program on body composition and physical fitness in lean and obese schoolchildren. The European Journal of Pediatrics, 170(11), 1435-1443.
  • Tomkinson, G., Leger, L., Olds, T., & Cazorla, G. (2003). Secular trends in the performance of children and adolescents (1980-2000): an analysis of 55 studies of the 20 m shuttle run test in 11 countries. Sports Medicine, 33(4), 285-300.
  • Vásquez, F., Andrade, M., Arteaga, O., y Burrows, R. (2012). Motivaciones y barreras que condicionan la adherencia de escolares obesos a un programa de ejercicio físico de fuerza muscular. Resultados de un estudio cualitativo. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 18(4), 205-210.
  • Visiedo, A., Sainz de Baranda, P., Crone, D., Aznar, S., Pérez-Llamas, F., Sánchez-Jiménez, R.,…Zamora, S. (2016). Programas para la prevención de la obesidad en escolares de 5 a 10 años: revisión de la literatura. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 814-824.