Evaluación del servicio educativo como instrumento facilitador del desarrollo personal de personas con autismo
- Alejandro Ros-Gálvez 1
- María Concepción Parra-Meroño 1
- José Manuel Santos-Jaén 1
- 1 Universidad Católica de Murcia (España)
ISSN: 2695-5016
Datum der Publikation: 2016
Ausgabe: 21
Nummer: 2
Seiten: 21-33
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de Ciencias de la Comunicación e Información
Zusammenfassung
The focus on personal development and improvement of the quality of life of people with intellectual disabilities and their families implies necessarily to provide quality services that meet their needs. The aim of this work is to assess the Educational Support Service offered by ASTRADE to children with Autism Spectrum Disorder (ASD). For this reason, we performed a survey to their parents or guardians and we asked them both to assess the quality of the perceived service and their extent of satisfaction with it. The results suggest that users are very satisfied with this service and perceive a high extent of quality. This paper also demonstrates that the Association transmits, as one of its values, the great implication, personal attention, confidence and kindness of their professionals to the people with ASD and their environment.
Bibliographische Referenzen
- Andreu, L. (2002). Análisis de la satisfacción en la experiencia del consumidor: una aplicación en empresas de servicios de ocio y turismo. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 8(3), 199-214.
- Artigas, J. (1999). El lenguaje en los trastornos autistas. Revista de neurología, 28(2), 118-23.
- Asad, I., Hammad, N., Fida, H., Muhammad, R. M., Saleha, M. & Zahoor, S. (2013). Evaluating Business Schools Service Quality Using SERVQUAL Model. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(5), 710-716.
- Asociación Americana de Psiquiatría (APA). (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, Quinta Edición (DSM-5).
- Barranco-Expósito, C. (2002). Calidad del servicio: Estudio realizado en CAMPs de Tenerife. Psychosocial Intervention, 11(3), 371-382. Benites-Morales, L. (2010). Autismo, familia y calidad de vida. Cultura, 24, 1-20.
- Cabello, E. & Chirinos, J. L. (2012). Validación y aplicabilidad de encuestas SERVQUAL modificadas para medir la satisfacción de usuarios externos en servicios de salud. Revista Médica Herediana, 23(2), 88-95.
- Campos-Soto, R. (2013). Calidad de servicio percibido según modelo Servqual, del Hospital Santa María del Socorro, y su relación con la satisfacción de los pacientes, 2008. Revista Enfermería a la Vanguardia, 1(1), 16.
- Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). (2003). Sistema de Servicios Sociales de la Región de Murcia, 10 de abril de 2003, Ley 3/2003, art.42.
- Crosby, L. A. & Stephens, N. (1987). Effects of Relationship Marketing on Satisfaction, Retention, and Prices in the Life Insurance Industry. Journal of Marketing Research, XXIV(November), 404-411.
- Crosso, C. (2010). El derecho a la educación de personas con discapacidad: impulsando el concepto de educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(2), 79-95.
- Cuesta-Gómez, J. L., Casado-Muñoz, R., y Lezcano-Barbero, F. (2010). Evaluación de la calidad de vida en personas con Trastornos del Espectro Autista. VERTEX, Revista Argentina de Psiquiatría, XXI, 117-125.
- Díaz-Atienza, F., García-de-Pablos, C. & Martín-Romera, A. (2004). Diagnóstico precoz de los Trastornos Generalizados del Desarrollo. Revista de Psiquiatría y Psicología del Niño y del Adolescente, 4(2), 127-144.
- Eroglu, S. A. & Machleit, K. (1990). An Empirical Study of Retail Crowding: Antecedents and Consequences. Journal of Retailing, 66(2), 201-221.
- Fernández-Jaén, A., Martín Fernández-Mayoralas, D., Calleja-Pérez, B., & Muñoz-Jareño, N. (2007). Síndrome de Asperger: diagnóstico y tratamiento. Revista de Neurología, 44(2), 53-55.
- Fortea-Sevilla, M.D.S., Escandell-Bermúdez, M. O., & Castro-Sánchez, J. J. (2013). Estimación de la prevalencia de los trastornos del espectro autista en Canarias. Anales de Pediatría, 79(6), 352-359.
- García, F. A., Mirete, A., Marín, C. & Romero, L. (2008). Satisfacción del cliente familia en atención temprana: valoración de la importancia que otorgan a distintos aspectos del servicio. Siglo Cero, 39(227), 55-74.
- García-Dávila, N., & Crespo-Cuadrado, M. (2008). Caminando hacia la calidad de vida. Siglo Cero, 39(227), 35-54.
- George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Giné, C., & Durán, D. (2010). Progresando hacia la Educación Inclusiva. Boletín del Real Patronato sobre Discapacidad, (69), 10-13.
- Grönroos, C. (1994). Marketing y gestión de servicios: la gestión de los momentos de la verdad y la competencia en los servicios. Madrid: Díaz de Santos.
- Lee, Y. L. & Hing, N. (1995). Measuring quality in restaurant operations: an application of the SERVQUAL instrument. International Journal of Hospitality Management, 14(3), 293-310.
- Mano, H. & Oliver, R. L. (1993). Assessing the dimensionality and structure of the consumption experience: evaluation, feeling, and satisfaction. Journal of Consumer research, 20(December), 451-466.
- Martínez-Martín, M. Á., & Bilbao-León, M. C. (2008). Acercamiento a la realidad de las familias de personas con autismo. Intervención Psicosocial, 17(2), 215-230.
- Medina-Tornero, M. & Medina-Ruiz, E. (2011). Análisis de la calidad percibida en usuarios/as de servicios sociales comunitarios. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria=Revista de servicios sociales, (50), 85-100.
- Millá, M. G., & Mulas, F. (2009). Atención temprana y programas de intervención específica en el trastorno del espectro autista. Revista de Neurología, 48(2), 47-52.
- Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. Nueva York: McGraw-Hill.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Berry, L. L. (1988). Servqual. Journal of retailing, 64(1), 12-40.
- Parra-Meroño, M. C. (2006). La Insatisfacción del Consumidor y las Respuestas ante la Insatisfacción: un Análisis Teórico y Empírico. (Tesis Doctoral). Murcia: Universidad Católica de Murcia.
- Potocnik, K., Moliner, C., & Martínez-Tur, V. (1997). ¿Influye el tipo de servicio en las evaluaciones de los usuarios? Servicios comerciales vs. sin ánimo de lucro. Revista Electrónica de Motivación y Emoción. Monográfico de La Motivación Del Consumidor: Estudios Experimentales, XIII(35-36), 139-153.
- Rivière, A. (2002). IDEA: inventario de espectro autista. Buenos Aires: Fundec.
- Rodríguez-Torrens, E. (2006). Atención a familias en los servicios para personas con Trastornos del Espectro Autista. Educación y Futuro, 14, 109-130.
- Saleh, F. & Ryan, C. (1991). Analysing service quality in the hospitality industry using the SERVQUAL model. Service Industries Journal, 11(3), 324-345. Schalock, R. I., & Verdugo-Alonso, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38(224), 21-36.
- Tamarit-Cuadrado, J. (2002). Calidad en los servicios para personas con discapacidad intelectual en el ámbito europeo. Documentación social: Revista de Estudios Sociales y Sociología Aplicada, (128), 241-254.
- Tamarit-Cuadrado, J. (2005). Autismo: modelos educativos para una vida de calidad. Revista de Neurología, 40(1), 181-186.