Diseño, aplicación y validación de un instrumento para Valorar las Actitudes hacia la Diversidad del Alumnado (VADA)

  1. Mirete, Ana Belén 1
  2. Belmonte, María Luisa 1
  3. Maquilón, Javier J. 1
  1. 1 Universidad de Murcia, España
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Nuevos retos en competencia digital y formación del profesorado

Volum: 23

Número: 2

Pàgines: 185-207

Tipus: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.413851 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resum

Diversity is intrinsic to our society, fundamental to the creation of a fair and egalitarian community. Understanding attitudes towards diversity is an essential element for the establishment of measures to facilitate respect for diversity. The aim of this research focused on designing, applying and validating an instrument to assess attitudes towards diversity in students younger than six years old. A group of 125 students of ages ranging between three and six participated in the study. Additionally, six experts in the fields of research methodology and attention to diversity were chosen as inter-judges to determine the validity of the instrument. Results show that students display a positive attitude towards diversity, but that they consider lack of academic ability in students with disabilities to be a considerable limitation. These findings prove the need to start an educational intervention to eliminate prejudices and build new knowledge based on the equality of diversity.

Referències bibliogràfiques

  • Aguado, A.L., Alcedo, M.A. & Arias, B. (2008). Cambio de actitudes hacia la discapacidad con escolares de Primaria. Psicothema, 20(4), 697-704. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3543
  • Ainscow, M., Dyson, A. & Weiner, S. (2013). From Exclusion to Inclusion: a review of international literature on ways of responding to students with special educational needs in schools. En-clave pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 13, 13-30. https://eric.ed.gov/?id=ED546818
  • Alcedo, M., Gómez, L. E., Aguado, A., Arias, B. & González, R. (2013). Eficacia del contacto e información como técnicas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad en niños de Educación Primaria. Universitas Psychologica, 12(2), 493-504. doi: 10.11144/Javeriana.UPSY12-2.ecit
  • Arias, V., Arias, B., Verdugo, M.A., Rubia, M. & Jenaro, C. (2016). Evaluación de actitudes de los profesionales hacia las personas con discapacidad. Siglo Cero, 47(2), 7-41. doi: 10.14201/scero2016472741
  • Avramidis, E. & Norwich, B. (2000). Teachers’ Attitudes toward Integration/Inclusion: A Review of the Literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129-148. https://doi.org/10.1080/08856250210129056
  • Belmonte, M.L. & García-Sanz, M.P. (2013). La escuela de vida, otra mirada a la discapacidad intelectual. Revista Fuentes, 14, 147-170. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2357
  • Bodde, A.E. & Seo, D.C. (2009). A review of social and environmental barriers to physical activity for adults with intellectual disabilities. Disability and Health Journal, 2(2), 57-66. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.dhjo.2008.11.004
  • Brown, H.K., Ouellette-Kuntz, H., Lysaght, R. & Burge, P. (2011). Students’ behavioural intentions towards peers with disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 24(4), 322-332. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-3148.2010.00616.x
  • Calvo, T. (2008). Actitudes ante la Inmigración y cambio de valores. Madrid: UCM.
  • Cameron, L., Rutland, A., Turner, R., Holman, R. & Powell, C. (2011). Changing attitudes with a little imagination: imagined contact effects on young children´s intergroup bias. Anales de Psicología, 27(3), 708-717. http://dx.doi.org/10.6018/analesps
  • Campbell, J.M., Ferguson, J.E., Herzinger, C.V., Jackson, J.N. & Marino, C.A. (2004). Combined descriptive and explanatory information improves peers' perceptions of autism. Research in developmental disabilities, 25(4), 321-339. doi: 10.1016 / j.ridd.2004.01.005
  • Cubo, S., Martín, B. & García, J.L. (Coord.) (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Ediciones Pirámide Grupo Anaya.
  • Downs, P. & Williams, T. (1994). Student attitudes toward integration of people with disabilities in activity settings: a European comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 11(1), 32-43. doi: 10.1123/apaq.11.1.32
  • Escámez, J., García, R., Pérez, C. & Llopis, A. (2007). El aprendizaje de valores y actitudes. Teoría y práctica. Madrid: Octaedro/OEI.
  • European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2014). Five Key Messages for Inclusive Education. Putting Theory into Practice. Odense, Denmark: European Agency for Special Needs and Inclusive Education.
  • Flórez, M.A., Aguado, A.L. & Alcedo, M.A. (2009). Revisión y análisis de los programas de cambio de actitudes hacia personas con discapacidad. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 5, 85-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3328258
  • Froese, P., Richardson, M., Romer, L. & Swank, M. (1999). Comparing opinions of people with developmental disabilities and significant people in their lives using the individual supports identification system (ISIS). Disability and Society, 14, 831-43. doi: 10.1080/09687599925920
  • García, L.G.A. & Hernández, O.S. (2011). Actitudes hacia la discapacidad de jóvenes y adultos de Chiapas. Universitas Psychologica, 10(3), 817-827. https://www.redalyc.org/pdf/647/64722377014.pdf
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4ª ed.). Allyn & Bacon.
  • Gómez, V. & Infante, M. (2004). Actitudes de los estudiantes de educación hacia la integración de personas con discapacidad y hacia la educación multicultural. Cultura y educación, 16(4), 371-383. https://doi.org/10.1174/1135640042802455
  • Graziella, O. & Rivera, J.R. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Tla-Melaua, revista de Ciencias Sociales. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, 44, 52-71. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1870-69162018000100052&lng=es&nrm=iso
  • Huete, A., Sola, A. & Lara, P. (2010). Los jóvenes con discapacidad en España. Informe de situación 2010. Madrid: CERMI.
  • Hugh, G., Guardia, S., Pires, M. & Rault, C. (2012). Attitudes towards Down Syndrome: A national comparative study in France, Ireland, Portugal and Spain. Irish Journal of Psychology 21(3). 203-214. doi: 10.1080/03033910.2000.10558253
  • Iáñez, A. (2009). Vida independiente y diversidad funcional. Resultados de una investigación social aplicada en la provincia de Sevilla. Portularia, 9(1), 93-103. http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3997
  • Jeon, M. (2018). Meta-analysis of disability simulation research for elementary students in Korea. International Journal of Special Education, 33(1), 140-151. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1184078.pdf
  • Latorre, C. & Liesa, M. (2016). La inclusión social de personas con diversidad funcional en una experiencia de vida independiente. Revista de educación inclusiva, 9(2), 171-185. https://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/278
  • Laws, G. & Kelly, E. (2005). The attitudes and friendship intentions of children in United Kingdom Mainstream Schools towards peers with physical or intellectual disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 52(2), 79-99. https://doi.org/10.1080/10349120500086298
  • Lee, T. & Rodda, M. (1994). Modification of attitudes toward people with disabilities. Canadian Journal of Rehabilitation, 7(4), 229-238. https://psycnet.apa.org/record/1995-13508-001
  • Lindsay, S. & Edwards, A. (2013). A systematic review of disability awareness interventions for children and youth. Disability & Rehabilitation, 35(8), 623-646. https://doi.org/10.3109/09638288.2012.702850
  • Litvack, M.S., Ritchie, K.C. & Shore, B.M. (2011). High and averageachieving students’ perceptions of disabilities and of students with disabilities in inclusive classrooms. Exceptional Children, 77(4), 474-487. https://doi.org/10.1177/001440291107700406
  • López, M.P. & Lozano, M. (2016). Mejora de las actitudes hacia las personas con discapacidad en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 221-224. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.205
  • Macías-Gómez, M.E. (2016). Actitudes de estudiantes de magisterio en educación primaria hacia las personas con discapacidad. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 9(1), 54-69. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/70
  • Macías-Gómez, M.E., Aguilera, J.L., Rodríguez, M. & Gil, S. (2019). Un estudio transversal sobre las actitudes de los estudiantes de pregrado y máster en ciencias de la educación hacia las personas con discapacidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 225-240. https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.353031
  • Magiati, I., Dockrell, J. & Longotheti, A. (2002). Young children’s understanding of disabilities: The influence of development, context and cognition. Applied Developmental Psychology, 23(4), 409-430. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00126-0
  • Maras, P. & Brown, R. (2000). Effects of different forms of school contact on children’s attitudes toward disabled and non-disabled peers. British Journal of Educational Psychology, 70(3), 337-351. https://doi.org/10.1348/000709900158164
  • McDougall, J., DeWit, D.J., King, G., Miller, L.T. & Killip, S. (2004). High school-aged youth’s attitudes toward their peers with disabilities: The role of school and student interpersonal factors. International Journal of Disability, Development and Education, 51(3), 287-313. https://doi.org/10.1080/1034912042000259242
  • McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. PEARSON.
  • Mirete, A. B., Alcaraz, S., Caballero, C.M. & Arnaiz, P. (2019). Dise¬ño y validación de un instrumento para escuchar la voz del alumna¬do de las aulas abiertas especializadas. Publicaciones, 49(3), 79–117. doi:10.30827/publicaciones.v49i3.11405
  • Navas, L., Torregrosa, G. & Mula, A. (2004). Algunas variables predictoras de las actitudes del alumnado ante la integración escolar. Revista de Psicología Social, 19(2), 159-171. https://doi.org/10.1174/021347404773820963
  • Nikolaraizi, M. & De Reybekiel, N. (2001). A comparative study of children’s attitudes towards deaf children, children in wheelchairs and blind children in Greece and in the UK. European Journal of Special Needs Education, 16(21), 167-182. https://doi.org/10.1080/08856250110041090
  • Novo, I., Muñoz, J. & Calvo, C. (2015). Los futuros docentes y su actitud hacia la inclusión de personas con discapacidad. Una perspectiva de género. Anales de psicología, 1, 155-171. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163631
  • Nowicki, E.A. (2006). A cross-sectional multivariate analysis of children’s attitudes towards disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 50(5), 335-348. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00781.x
  • Nowicki, E.A. & Sandieson, R. (2002). A meta-analysis of school-age children’s attitudes towards persons with physical or intellectual disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 49(3), 243-265. https://doi.org/10.1080/1034912022000007270
  • Ossa, C. (2013). Actitudes de estudiantes sobre personas con discapacidad en la universidad del Bío-Bío. Psicogente, 16(29), 32-42. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1939
  • Peralta, A. (2007). Libro blanco sobre universidad y discapacidad. Real Patronato sobre Discapacidad, CERMI/Fundación Vodafone España/ANECA. http://hdl.handle.net/11181/3015
  • Pettigrew, T.F. & Trop, L.R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751-783. https://doi.org/10.1037/0022-3514.90.5.751
  • Polo, M.T. & Aparicio, M. (2018). Primeros pasos hacia la inclusión: Actitudes hacia la discapacidad de docentes en educación infantil. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 365-379. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.279281
  • Polo, M.T., Fernández, C. & Díaz, C. (2011). Estudio de las actitudes de estudiantes de Ciencias Sociales y Pedagogía. Universitas Psychologica, 10(1), 113-123. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64719284010
  • Rello, C.F., Garoz, I. & Tejero, C.M. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos, 37(37), 713-721. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243341
  • Rillota F. & Nettelbeck, T. (2007). Effects of an awareness program on attitudes of students without an intellectual disability towards persons with an intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 32(1), 19-27. https://doi.org/10.1080/13668250701194042
  • Rodríguez, A. & Fernández, A.D. (2017). Adultos que conforman menores en una escuela de colores. Actitudes de progenitores y profesores ante la diversidad cultural. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 465-482. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.256371
  • Shannon, C.D., Schoen, B. & Tansey, T.N. (2009). The effect of contact, context, and social power on undergraduate attitudes toward persons with disabilities. Journal of Rehabilitation, 75(4), 11-18. https://search.proquest.com/docview/236401670?pq-origsite=gscholar
  • Slininger, D., Sherrill, C. & Jankowski, C. M. (2000). Children’s attitudes toward peers with severe disabilities: Revisiting contact theory. Adapted Physical Activity Quarterly, 17(2), 176-196. https://doi.org/10.1123/apaq.17.2.176
  • Suriá, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 197-216. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293122834010
  • UNESCO (2017). La educación transforma vidas. UNESCO.
  • Vignes, C., Godeau, E., Sentenac, M., Coley, N., Navarro, F., Grandjean, H. & Arnaud, C. (2009). Determinants of students’ attitudes towards peers with disabilities. Developmental Medicine and Child Neurology, 51(6), 473-479. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2009.03283.x
  • Wong, D. (2008). Do contacts make a difference? The effects of mainstreaming on student attitudes toward people with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29(1), 70-82. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2006.11.002
  • Yazbeck, M., McVilly, K. & Parmenter, T.R. (2004). Attitudes toward people with intellectual disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 15, 97-111. https://doi.org/10.1177/10442073040150020401
  • Zambrano, R.M. & Orellana, M.D. (2018). Actitudes de los docentes hacia la inclusión escolar de niños con autismo. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(4), 39-48. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.296